نویسنده: محمد علی مانیان دبیر کمیته مسئولیت اجتماعی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت
امروزه مفاهیم، واژگان و دیدگاه جدید به «مسئولیت اجتماعی شرکتها[1]»، در ادبیات توسعه و پایداری رواج بیشتری یافته است. طبیعی است اقدامات مسئولانه گذشته صنعت نفت ایران الزاماً منطبق با ادبیات روز مسئولیت اجتماعی نبوده باشد. اما در عمل این اقدامات از مسیرهای گوناگونی انجام شده است و یکی از مصادیق بارز ایفای مسئولیت اجتماعی صنعت نفت، قریب به دودهه فعالیت شرکت بهینه سازی مصرف سوخت میباشد که با کاهش انتشار دی اکسید کربن دارای آثار مطلوب محیط زیستی بسیار و همچنین دارای نتایج اجتماعی، اقتصادی موثری است که ابعاد مختلف مسئولیت اجتماعی را پوشش می دهد.
همچنین از دیدگاهی دیگر در صورتی که فعالیت های اثربخش در زمینه بهینه سازی مصرف سوخت صورت نمیپذیرفت ریسک از دست دادن توان صادراتی به علت مصرف بیش از حد داخلی، موجودیت صنعت نفت را تهدید مینمود و در چنان شرایطی این صنعت به عنوان پیشران توسعه اقتصادی کشور، با بحران مواجه میگردید.
همان گونه که شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در ایفای بخشی از مسئولیت صنعت نفت در قبال جامعه پیشتاز بوده است در"خلق ارزش مشترک"[2] نیز که در ادبیات مسئولیت اجتماعی نسبتاً نوظهور است، پیشگام میباشد. این شرکت در اوایل دهه دوم فعالیت خود، اقدام به طرحریزی اقداماتی نمود که به نوعی خرید صرفه جویی انرژی محسوب میشوند. در حقیقت ضمن حمایت از شکلگیری زمینههای نوین از سرمایه گذاری و کسب وکار، ارزشی مشترک بین جامعه (در سطح ملی) و سرمایه گذاران و صنعت نفت ایجاد شد که در قالب طرح های ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، تبلور یافت. این طرحها ابعاد سهگانه مسئولیت را در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی، پوشش داده و موجب شکلگیری کسب و کارهای جدید و ایجاد اشتغال نیز شده است.
همچنین شایان ذکر است در حیطه مدیریت مصرف انرژی با ابلاغ دستورالعمل استقرار مدیریت انرژی در صنعت نفت، و تعیین نقش هماهنگی، مشاوره و نظارت برای شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، از جانب وزیر نفت، فرصتی مناسب برای شرکتهای تابعه صنعت نفت به منظور تحقق مسئولیت اجتماعی از طریق مدیریت انرژی بوجود آمده است.
خوشبختانه با تدبیر مقام عالی وزارت و انجام اقدامات موثری همچون افزودن مفهوم مسئولیت اجتماعی به اساسنامه شرکت ملی نفت، فعالیتهای ارزشمند دبیرخانه مسئولیت اجتماعی و ابلاغ «سیاستها و نظامنامه ایفای مسئولیت اجتماعی در صنعت نفت» ظرفیتهای ارزشمندی در حوزه بهینه سازی مصرف سوخت بوجود آمده است. و با برگزاری «پنجمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت» امید است این ظرفیت ها با حمایت بیش از پیش مسئولان، مدیران و هماهنگی ارکان مختلف این صنعت در زمینه بهینه سازی مصرف سوخت، موجب بالندگی و پایداری بیش از پیش صنعت نفت گردد.
[1] CSR- Corporate Social Responsibility
[2] CSV-Creating Shared Value