یادداشت

رانندگی اقتصادی، راهی مدرن و هوشمندانه برای صرفه جویی مصرف سوخت

   ترجمه و ويرايش : سيد علي هاشميان مسئول بهینه سازی انرژی خودروهای سنگین

رانندگی اقتصادی( Ecodriving )  راهی مدرن و هوشمندانه برای صرفه جویی در مصرف سوخت و رسیدن سریع به مقصد و مهمتر از آن با خیال راحت سفر کردن است. مصرف انرژی / سوخت دارای هزینه های زیادی است و باعث انتشار CO2 و آلاینده های هوا با تأثیرات منفی زیست محیطی می شود. به خصوص رانندگی با دور موتور بالا (دور در دقیقه بالا) مصرف سوخت را به میزان قابل توجهی بالا می برد  همچنین توالی شتاب گیری و ترمزگیری که می تواند قابل اجتناب باشد باعث کاهش بازده سوخت می شود.

رانندگی اقتصادی یک سبک رانندگی بسیار کم مصرف ، هوشمند، آرام و بدون هیچ گونه اتلاف وقت را فراهم می‌کند. برای یک رانندگی اقتصادی خوب نکات زیر را دنبال کنید.

پنج قانون اساسی وجود دارد که مي‌بايست از آنها پیروی کرد

  • جریان ترافیک را پیش بینی کنید
  • در دور موتور کم و در یک سرعت ثابت حرکت کنید
  • دنده را زود عوض کنید
  • حداقل یک بار در ماه و قبل از رانندگی با سرعت بالا فشار لاستیک را بررسی کنید
  • هر انرژی اضافی مورد نیاز در خودرو که نیاز به سوخت دارد را در نظر بگیرید

 

  1. جریان ترافیک را پیش بینی کنید:
  • حواستان تا حد ممکن به جاده بوده و جریان ترافیک را پیش بینی کنید
  • دامنه عملکرد رانندگي خود را با حفظ فاصله مناسب افزایش دهید. مسافت ایمن را (در حدود 3 ثانیه) با ماشین جلویی حفظ کنيد، این کار سرعت جریان ترافیک را بهینه کرده و امکان رانندگی با سرعت ثابت فراهم می سازد.

افزایش فاصله خودرو از وسیله نقلیه جلويي در جریان ترافیک به طور قابل توجهی ایمنی کلی جاده را بهبود می بخشد.  افزایش فاصله ایمنی، باعث عکس العمل بهتر شده و موقعیت های خطرناک را کاهش می دهد.

نکته مهم:  اگر سرعت ترافیک کم می شود برای حفظ فاصله ایمنی زودتر پا را از پدال گاز بردارید . با استفاده از این عمل ساده می توان نوسانات سرعت ترافیک را به آرامی مدیریت کرد.  با ترمز شدید علاوه بر اینکه انرژی جنبشی ذخيره شده در خودرو را هدر می دهید،  اغلب براي شتابگیری مجدد سوخت  بیشتری مصرف خواهد شد.

استفاده از حرکت وسایل نقلیه به معنای استفاده بهینه از انرژی جنبشی ذخيره شده در خودرو است. هدف اصلی این است که اجازه دهید سرعت خودرو ثابت بماند بجای اینکه ترمزگیری و یا شتابگیری متعدد داشته باشید. در تمامی این حالات در نظر گرفتن توصیه های ذکر شده در دفترچه راهنمای اتومبیل و همچنین رعایت دقیق الزامات قانونی از اولویت اول برخوردار است. براي حفظ حرکت خودرو سه روش می توان در نظر گرفت:

استفاده از حرکت در دنده

اجازه دهید ماشین در دنده ثابت حرکت کند.  سرعت خودرو به دلیل اثر ترمزگیری موتور از طریق اصطکاک مکانیکی (به عنوان دنده درگیر) کاهش می یابد. از اين طريق می توان از شتاب ناخواسته دنده مناسب (به عنوان مثال هنگام رانندگی در سرازیری) جلوگیری کرد. اگر موتور خودروی شما حالت قطع سوخت داشته باشد، این روش برای صرفه جویی در مصرف سوخت مفید است. البته هنگام رانندگی با سرعت بالاتر توصیه های ایمنی برای این روش رانندگی را در نظر بگیرید.

 

استفاده از حرکت در حالت خلاص

اجازه دهید ماشین در حالت خلاص حرکت کند (موتور در حالت درجا). این تکنیک باعث استفاده بهتر از انرژی جنبشی خودرو خواهد شد زیرا هیچ اثر ترمزگیری در موتور وجود ندارد. این برای موقعیتهایی مانند نزدیک شدن به مانع یا توقف مشخص شده مفید است (چراغ راهنمایی قرمز ؛ علامت توقف). بنابراین ، یک مسافت طولانی نسبی را می توان بدون شتاب اضافی با سرعت تقريباً ثابت طی کرد. در حالی که خودرو در حالت خلاص است ، سوخت فقط توسط موتور در حالت کارکرد درجا مصرف می شود. به خصوص برای اتومبیل های فاقد حالت قطع سوخت موتور ، این روش خوبی برای استفاده از انرژی جنبشی خودرو است. همچنین برای اتومبیل های داراي قابليت قطع سوخت ، خلاص رانندگی کردن می تواند باعث صرفه جویی در مصرف سوخت در رانندگی با سرعت کم در شهرها شود. به دلایل ایمنی هنگام رانندگی در سرازیری ، مهم است که همیشه در دنده مناسب بمانید تا از شتاب ناخواسته جلوگیری کنید.

رانندگی در حالت دنده درگیر و خلاص با استفاده از درگیری کلاچ

 این روش در شرایطی توصیه می شود که شما پیش بینی می کنید در یک دنده برای مدتی می توانید رانندگی کنید و شرایط حفظ حرکت خودرو را با درگیر کردن/ نکردن کلاچ انجام می دهید. در این حالت باید خودروی شما حالت قطع سوخت نداشته باشد زيرا اين قابليت مي‌تواند مصرف را در شتاب های منفی کنترل کند.

مهم است که بدانید اصطکاک مکانیکی داخلی (موتور / گیربکس) انرژی جنبشی بیشتری را نسبت به رانندگی در حالت خلاص هدر می دهد.

 

  1. در دور موتور پایین و با سرعت ثابت رانندگی کنید:

  در دور پایین با استفاده از بالاترین دنده ممکن به آرامی رانندگی کنید به یاد داشته باشید رانندگی با سرعت بالا یا دور موتور بالا به میزان قابل توجهی مصرف سوخت را افزایش می دهد.

 رانندگی آرام با سرعت ثابت در مقایسه با سرعت متوسط ​​یکسان ، اما با توالی شتاب گیری و ترمزگیری ، در مصرف انرژی صرفه جویی زیادی ايجاد می کند. سرعت گیری بیهوده و ترمز ناگهانی نه تنها باعث اتلاف سوخت می شوند بلکه باعث افزایش فشار روانی در هنگام رانندگی و ایجاد خطرات ایمنی خواهند شد. . رانندگي اقتصادي برای یک رانندگی روان تلاش می کند تا بدون دردسر و آسان در ترافیک حرکت کنید. استفاده از كروز كنترل مي‌تواند برای يك سواري روان خصوصاً در خارج از شهر (جاده هاي خلوت يا بزرگراه ها) ، ویا بعضي از موقعيت هاي ترافيكي در شهر نيز توصيه شود.

رانندگی با سرعت بالا یا رانندگی با دور بالا منجر به افزایش شدید مصرف سوخت می شود. به خصوص برای رانندگی در شهر که تقریباً هیچ شانسی برای افزایش متوسط سرعت و یا زودتر رسیدن به واسطه شتابگیری و ترمز ناگهانی وجود ندارد. مدت زمان مورد نیاز شما برای رانندگی تحت تأثیر عوامل خارجی قرار دارد (مانند تراکم ترافیک ، چراغ راهنمایی و غیره). حتی در بزرگراه ها پتانسیل صرفه جویی در وقت بسیار کم است و باید با افزایش شدید مصرف سوخت (بیش از حد) جبران شود. حتی کمی سریعتر به معنای دور موتور بیشتر به همراه افزایش مقاومت آیرودینامیکی است ، در محدوده سرعت بالا (به عنوان مثال 110 تا 120 کیلومتر در ساعت) ، سوخت بیشتری مصرف مي‌شود .

  1. دنده را زودتر عوض کنيد

دنده را تقریبا در دور 2000 (دور بر دقیقه) بالا ببرید. وضعیت ترافیک ، نیازهای ایمنی و مشخصات خودرو را در نظر بگیرید. رانندگی با دور موتور بالا یا حتی متوسط ​​همیشه به نسبت دورهای پایین تر سوخت بیشتری را مصرف می کند. بنابراین، جابجایی زود هنگام دنده بسیار توصیه می شود. با این حال ، مشخصات خودرو و همچنین شرایط ترافیکی باید در نظر گرفته شود . راهنمای تقریبی تغییر دنده برای حفظ سرعت (در مسیرهای صاف ، نه در سربالایی):

دنده اول: فقط رانندگی به اندازه یک طول خودرو

دنده دوم: 20 کیلومتر در ساعت

دنده سوم: 30 کیلومتر در ساعت

دنده چهارم: 40 کیلومتر در ساعت

 دنده 5: 60 کیلومتر در ساعت  و بيشتر

براساس این راهنما ، تعویض دنده بهینه برای هر خودرو باید به صورت جداگانه مشخص شود. باید از تخت گاز رفتن (فشار پدال گاز تا انتها) خودداری کنید. هنگام رانندگی در سربالایی دنده ای را انتخاب کنید که برای نگه داشتن سرعت ثابت نیازی به فشار کامل پدال گاز نداشته باشید .  به عنوان یک حالت مناسب پدال گاز باید در موقعیت 2/3 یا 3/4 باشد.

 توجه: دستورالعمل "ایمنی " برای شتابگیری نیز اعمال می شود. برای شتاب گیری شدید ضروري (به عنوان مثال سبقت غیرمجاز ، تغییر مسیر ، رانندگی در بزرگراه) از تخت گاز استفاده کنید تا به سرعت پیش بینی شده دست یابید و با اطمینان وضعیت را مدیریت کنید.  هنگام شتاب گرفتن ، استفاده از دندهاي بالاتر برای دستیابی به سرعت نهایی  و ثابت نگه داشتن آن برای مدت زمان طولانی باعث مصرف سوخت پايين تر مي‌شود.

منحنی های گشتاور موتور اتومبیل های دیزلی و بنزینی ، همچنین در مقایسه موتورهای قدیمی و پیشرفته به طور کلی (صرف نظر از نوع سوخت) ، تفاوت زیادی دارند. در اتومبیل های دارای موتور دیزلی یا پیشرانه پیشرفته بنزینی با تزریق مستقیم سوخت به نسبت اتومبیل‌های بنزینی (قدیمی) در دور پایینتر بهتر می توان دنده را به سمت بالا عوض کرد.  

  • توصیه های خاص برای گیربکس اتوماتیک:

برای رانندگی با مصرف بهینه سوخت ، از معکوس کشیدن کیربکس جلوگیری کنید غیر از مواردی که به دلایل ایمنی نیاز است ، برای رانندگی با دنده های بالاتر و دور پایین تر ، به آرامی پدال گاز را کم کنید.  تعویض دنده و رانندگی با دور پایین برای هر موتور و اتومبیل بی ضرر است.

  1. حداقل یک بار در ماه و قبل از رانندگی با سرعت بالا فشار لاستیک را بررسی کنید

 لاستیک ها را با فشار استاندارد باد کنید زیرا فشار کم تایر از نظر ایمنی خطرناک است و باعث اتلاف سوخت می شود.

 برای فشار صحیح تایر (مطابق با بارگیری ، بالاترین فشار و میزان سرعت) ، به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید

  1. هر انرژی اضافی مورد نیاز در خودرو که نیاز به سوخت دارد را در نظر بگیرید

هوشمندانه از تهویه هوا و تجهیزات الکتریکی استفاده کنید و در صورت عدم نیاز آن را خاموش کنید. انرژی الکتریکی در خودرو از سوختي که در موتور  تبدیل می شود بدست مي‌آيد، بنابراین تجهیزات الکتریکی "به صورت رایگان" کار نمی کنند. وزن وسايل اضافي خودرو و تجهيزاتي که باعث افزايش ضريب مقاومت ايروديناميکي خودرو مي‌شود باعث افزايش مصرف سوخت مي‌شود.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829