درزبندي ساختمان

درزبندي ساختمان

نفوذ هواي بيرون به داخل ساختمان يكي از عمده ترين دلايل كاهش آسايش ساكنين است. اين مشكل در همه ساختمانها، چه نوساز و چه قديمي، ميتواند وجود داشته باشد و مصرف سوخت را تا 25% بالا ببرد.
نفوذ هوا چگونه روي ميدهد؟
نفوذ هوا به داخل ساختمان در مواقع زير روي ميدهد:

هنگامي كه هواي گرم بالا ميرود هواي سرد از لاي درزها وارد ساختمان ميشود و جاي آن را ميگيرد. وجود سقفهاي بلند و نورگيرها و نيز باز بودن دودكش شومينه ها ميتواند اين پديده را تشديد كند.
نيروي باد سبب ميشود كه هوا با فشار از لابه لاي درزها وارد ساختمان شود.
بخاريها با سوزاندن هواي داخل ساختمان و فرستادن آن از راه دودكش به بيرون، موجب مكيده شدن هواي سرد بيرون به داخل ساختمان ميشوند.
هواكشها ، كانالهاي كولر و دريچه هاي تهويه هوا كه گاهي در ساختمانها نصب ميشوند باعث خروج هواي داخل ساختمان ميشوند، سپس جاي آنرا هوايي كه از بيرون مي آيد ميگيرد.

چگونه مي توان محل هاي نفوذ هوا را يافت؟
براي اين كار راههاي گوناگوني وجود دارد، از جمله:

بسياري از درزها را با نگاه كردن ميتوان يافت. براي اين كار دور تا دور درها و پنجره ها را خوب نگاه كنيد و به دنبال درزهايي بگرديد كه نور از ميان آنها پيداست.
هنگامي كه باد مي آيد خوب گوش كنيد و ببينيد اطراف درها و پنجره ها زوزه ميكشد يا نه.
ببينيد در كنار درها و پنجره ها و شومينه، حركت هوا را احساس ميكنيد يا نه. وجود چنين حركتي نشاندهنده اين است كه هوا از آن نقطه وارد ساختمان مي شود.
به حركت پرده ها توجه كنيد.
يك شمع روشن يا يك نوار خيلي باريك كاغذي را به محلي كه به آن شك داريد نزديك كنيد. درصورت لرزش شعله يا نوار كاغذي مطمئن خواهيد شد كه در آن قسمت، هوا به داخل ساختمان نفوذ ميكند. در استفاده از شمع خيلي دقت كنيد و آنرا به پرده ها يا چيزهاي ديگري كه به آساني شعله ور ميشوند نزديك نكنيد.

نفوذ هوا، شمشير دو لبه
درست است كه نفوذ هوا به داخل ساختمان هم هزينه ها را بالا مي برد و هم آسايش ساكنين را ميگيرد، اما مقدار كمي از آن براي ايجاد هواي سالم در داخل ساختمان ضروري است چراكه بايد هواي تازه براي تنفس ساكنين به اندازه كافي وجود داشته باشد و علاوه بر آن آلودگي هاي ايجاد شده در داخل ساختمان مانند دود سيگار، دي اكسيد كربن، بخارهاي ايجاد شده در آشپزخانه و ... نيز از محيط زندگي خارج شوند. تهويه در خنك كردن ساختمان در تابستان نيز اهميت زيادي دارد. زيرا در بسياري از مواقع بويژه شبها هواي بيرون از هواي داخل خنكتر است. بنابر اين راه چاره اين است كه نفوذ هوا به داخل ساختمان را در كنترل خود در آوريم و به هوا فقط در هنگامي كه لازم است اجازه ورود بدهيم. اين كار خيلي ساده است. ابتدا تمام درزها و منافذ غير قابل كنترل را مسدود ميكنيم سپس به كمك وسايلي چون هواكشهاي قابل كنترل، در ها و پنجره هاي بازشو هوا را در مواقع لازم تهويه مي كنيم.

راه هاي جلوگيري از نفوذ هوا
درزگيري درها و پنجره ها
فاصله بين در و چهارچوب آن بايد كاملا درزبندي شود. در پنجره ها نيز درز بين قسمت بازشو و چهارچوب بايد گرفته شود.
براي اين كار ميتوان از درزگير استفاده كرد. درزگيرها در انواع مختلفي توليد ميشوند و قيمت آنها معمولا بسيار پايين است. ساده ترين نوع اين درزگيرها كه بسيار هم ارزان هستند، از يك لايه ابر كه بر روي يك نوار چسب نصب شده اند تشكيل مي شوند. عمر اين درزگيرها كوتاه است و بعد از يك يا دو سال بايد تعويض شوند. درزگيرهاي مرغوبتري نيز توليد ميشوند كه البته قيمتشان كمي بالاتر است، ولي به مراتب بيشتر عمر ميكنند. نكته مشترك در مورد تمام درزگيرها اين است كه همگي در طي مدت عمرشان چندين برابر قيمت خود در مصرف سوخت صرفه جويي ميكنند. در نتيجه استفاده از آنها بسيار مفيد است.
درزگيرها انواع ديگري نيز دارند كه فعلا در كشور ما توليد نميشوند. اين درزگيرها متناسب با محلي كه قرار است نصب شوند اشكال مختلفي دارند. جنس اين درزگيرها ميتواند از ابر، پلاستيك يا لاستيك باشد.

برخي از درزگيرها توسط پيچ به پشت در يا پنجره متصل مي شوند.
اين درزگيرها توسط چسبي كه در پشت خود دارند به راحتي دور در يا پنجره نصب مي شوند.

از درزگيرهاي چسبدار فقط در جاهايي مي توان استفاده كرد كه سطوح زير چسب صاف باشد و چسب بتواند روي آن بچسبد.
براي گرفتن درزهاي خيلي پهن دور پنجره ها يا درها ممكن است به كمك يك نجار يا آهنگر نياز باشد ولي مطمئن باشيد اين كار به زحمتش مي ارزد.
درزگيري درها يا پنجره هاي كشويي معمولا مشكل تر است. براي اين كار درزگيرهايي ساخته شده اند كه بر روي چهارچوب پيچ ميشوند و روي درزها را ميپوشانند.
اگر ميخواهيد يك پنجره يا در نو بخريد حتما نوعي را انتخاب كنيد كه درزگير توسط خود سازنده روي آن نصب شده باشد.
نصب فنر بر روي درها
اگر درهايي كه به هواي آزاد يا به فضاهاي گرم نشده (مانند راه پله، انبار و پاركينگ) باز ميشوند بسته نشوند، به هواي سرد اجازه مي دهند كه وارد ساختمان شود و به اين ترتيب مقدار زيادي حرارت را به هدر مي دهند. بايد توجه داشت كه هدر رفتن حرارت يعني بالا رفتن هزينه ها و افزايش آلودگي محيط زيست.

فنرهايي كه به طور خودكار در را مي بندند در انواع مختلفي ساخته مي شوند. اين فنرها با بستن در، مانع از هدر رفتن حرارت مي شوند.

پر كردن منافذ و شكاف ها
جاهايي كه احتمال وجود شكاف و منفذ در آنها خيلي زياد است عبارتند از:

دور چهارچوب درها و پنجره ها
كانالهاي كولر و اطراف آنها
اطراف پوشش كف خانه (در خانه هاي ويلايي)
اطراف لوله هاي آب و گاز و فاضلاب
اطراف كولر هاي آبي و گازي نصب شده بر روي ديوار يا پنجره
بين ديوارها و اجزاي غير بنايي مانند اجزاي چوبي سقف و ...

براي پر كردن شكافها و منفذها مي توان از گچ استفاده كرد. در جاهايي كه مستقيما با هواي باز در تماس هستند يا گچ خوب به آنها نمي چسبد مي توان از درزگيرهاي سيليكوني كه در بازار وجود دارند استفاده كرد



نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829