اعظم اردستانی مدیر پروژه و رئیس امور بهبود و توسعه سوختهای نوین
طرح "جایگزینی و نوسازی ناوگان حمل و نقل مسافری و باری درون/برون شهری" در چارچوب ماده 12 قانون رفع موانع تولید کالاهای رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و با هدف کاهش میانگین عمر ناوگان حمل و نقل جاده ای کشور تعریف شده است و با ابلاغ مصوبه شورای اقتصاد به شماره 128845 مورخ 20/03/1397، به وزارت صنعت، معدن تجارت وارد مرحله اجرایی شد.
مطابق با این مصوبه مقرر شده است؛ 176 هزار و 550 دستگاه انواع خودرو ناوگان حمل و نقل مسافری و باری درون/برون شهری فرسوده اسقاط و نوسازی شوند. از تعداد کل ناوگان پیش بینی شده، تعداد 19 هزار دستگاه اتوبوس تمام گازسوز درون شهری با کل بازپرداخت 12 ساله به ازای هر دستگاه به میزان 142،200 دلار، تعداد 9 هزار دستگاه اتوبوس دیزلی برون شهری با کل بازپرداخت 7 ساله به ازای هر دستگاه به میزان 156،800 دلار، تعداد 48،500 دستگاه مینی بوس دیزلی با کل بازپرداخت 7 ساله به ازای هر دستگاه به میزان 20،720 دلار، تعداد 11 هزار دستگاه کامیون با ظرفیت 18-10 تن با کل بازپرداخت 7 ساله به ازای هر دستگاه به میزان 39،200 دلار، تعداد 62،500 دستگاه کامیون با ظرفیت26-19 تن، با کل بازپرداخت 7 ساله به ازای هر دستگاه به میزان 40،950 دلار، تعداد 28،500 دستگاه کامیون با ظرفیت بالای 26 تن، با کل بازپرداخت 7 ساله به ازای هر دستگاه به میزان 91،140 دلار و تعداد 6هزار دستگاه کامیونت با ظرفیت پایین 10 تن، با کل بازپرداخت 7 ساله به ازای هر دستگاه به میزان 20،720 دلار، تشکیل شده است.
مشخصات طرح |
مدت زمان بازپرداخت |
|
مدت زمان بازپرداخت |
اتوبوس شهري گازسوز |
12 سال |
اتوبوس شهري ديزلي |
10 سال |
|
اتوبوس برون شهری، کامیون، کشنده و کامیونت |
7 سال |
|
سقف بازپرداخت در طول اجراي طرح(1397-1409) |
10666 ميليون دلار |
|
ميزان صرفه جويي در طول اجراي طرح |
28952 ميليون ليتر |
|
كاهش انتشار گازهاي گلخانهاي در طول اجراي طرح |
78 میلیون تن معادل كربن |
ناوگان باری درون و برون شهری |
تعداد ناوگان |
بازپرداخت براي هر دستگاه (دلار) |
حداکثر سقف بازپرداخت کل ناوگان (ميليون دلار) |
||
سالانه |
7 سال |
سالانه |
7 سال |
||
کاميون 18-10 تن |
11000 |
5600 |
39200 |
62 |
431 |
کاميون 26-19 تن |
75000 |
5850 |
40950 |
439 |
3071 |
کشنده بالای 26 تن |
34000 |
13020 |
91140 |
443 |
3099 |
کاميونت |
6000 |
2960 |
20720 |
18 |
124 |
ناوگان مسافری درون و برون شهری |
تعداد ناوگان |
بازپرداخت براي هر دستگاه (دلار) |
حداکثر سقف بازپرداخت کل ناوگان (ميليون دلار) |
||
سالانه |
7 سال |
سالانه |
7 سال |
||
اتوبوس درون شهری پایه گازسوز |
19000 |
11،850 |
142،200 |
225 |
2،702 |
اتوبوس دیزلی برون شهری |
9000 |
22،400 |
156،800 |
202 |
1،411 |
مینی بوس |
40550 |
2،960 |
20،720 |
120 |
840 |
فرآیند انجام اسقاط خودرو فرسوده و جایگزینی آن با خودرو جدید در این طرح به گونه ای دیده شده که مسئولیت اسقاط خودروهای فرسوده برعهده خودروسازان نبوده و ایشان صرفا تامین کننده خودرو نو، به قیمت مصوب می باشند. متقاضیان نوسازی در واقع در صورت مالکیت خودرو فرسوده واجد شرایط استفاده از ظرفیت مصوبه خواهند بود و مشمول طرح می شوند.
در این طرح عامل صرفه جویی، شخص حقوقی دارای صلاحیت است که نسبت به تامین منابع مالی طرح جایگزینی و نوسازی انواع خودرو ناوگان مسافری و باری درون و برون شهری، اقدام می کند. بر اساس تصمیم دولت، برای تامین منابع مالی مورد نیاز طرح از صندوق توسعه ملی استفاده شده است. متقاضیان طرح نوسازی در قبال دریافت خودرو جدید، خودروی فرسوده خود را با هماهنگی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای ناوگان مسافری و باری برون شهری و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور برای ناوگان مسافری و باری درون شهری، اسقاط می نمایند.
مصوبه شورای اقتصاد به وزارت صمت ابلاغ شده است و سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ایدرو) به نیابت از وزارت صمت، مسئول اجرايي نمودن مصوبه را بر عهده دارد. با وجود ابلاغ مصوبه به وزارت سمت، مفاد آن وظایف متعددی همچون تایید فنی خودروهای جدید، پایش و صحه گذاری صرفه جویی حاصل از نوسازی ناوگان فرسوده و انجام بازپرداخت منافع حاصل از صرفه جویی را متوجه شرکت ملی نفت ایران نموده که بخش عمده این مسئولیت ها به شرکت بهینه سازی مصرف سوخت محول شده است.
بر اساس مصوبه، طرح "جایگزینی و نوسازی ناوگان حمل و نقل مسافری و باری درون/برون شهری، مصوبه مذکور از تاریخ ابلاغ جایگزین مصوبات شماره 283861 مورخ 2/10/1394 موضوع طرح "نوسازی 65 هزار دستگاه کامیون و کشنده فرسوده بالای ده تن با سن بالاتر از 35 سال" و شماره 283903 مورخ 2/10/1394 موضوع طرح "نوسازی 17 هزار اتوبوس دیزلی با اتوبوس های پایه گاز سوز شده است و ادامه قراردادهای منعقد شده در چارچوب مصوبات قبلی تا پایان تعهدات ادامه خواهد داشت.
آخرین اقدامات انجام شده
- تهيه و ابلاغ دستورالعمل فني ارزيابي خودروها طبق بند 7 مصوبه شورای اقتصاد
- اخذ مصوبه هيأت مديره شركت ملي نفت ايران برای انجام وظایف محوله در مصوبه توسط شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به نیابت شرکت ملی نفت اعم از پایش صحه گذاری و بازپرداخت صرفهجويي های حاصله از نوسازی ناوگان
- اقدام جهت تهیه پیش نویس موافقت نامه همكاري با ايدرو با همکاری مدیریتهای حقوقی و مالی شرکت
- ارزيابي فني و بررسي و تأييد خودروهاي پيشنهادي ايدرو جهت شركت در طرح به شرح خلاصه جدول ذیل
|
سال 1397 |
سال 1398 |
تعداد مدل خودروهای بررسی شده |
25 |
48 |
تعداد مدل خودروهای تایید شده |
15 |
25 |