مصوبه شورای اقتصاد "طرح توسعه حمل و نقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه، مشهد، کرج و قم " به شماره 1193526 در تاریخ 8/03/96 ابلاغ گردید. مطابق با این مصوبه مقرر گردید در طی پنج سال دو هزار دستگاه واگن جدید (هزار دستگاه در تهران و هزار دستگاه در کلانشهرها) به ناوگان متروی تهران و کلانشهرها اضافه شود.
این طرح به عنوان یکی از طرح های اولویت دار اقتصاد مقاومتی در سال 99 از سوی معاون اول محترم ریاست جمهوری تعین شده است که اجرای آن بر عهده وزارت نفت می باشد.
هدف اصلی این طرح بهبود و ارتقاي حمل و نقل مسافر درون شهري و دستيابي به اهداف قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت و کاهش مصرف سوخت و آلودگي کلانشهرها می باشد.
متناسب با تعداد سفرهاي اضافي از طريق واگنهاي جديد، به ميزان 8/9 سنت به ازاي هر نفر سفر، به صورت تجمعی در تهران و كلانشهرها، حداكثر 6/2 میلیارد دلار (42/1 میلیارد دلار در تهران و 18/1 میلیارد دلار در کلانشهرها) و يا معادل ريالي در زمان بازپرداخت خواهد بود.
ارزش صرفه جویی :
برآورد صرفهجویی حاصل از یک واگن در سال میزان 142148 دلار برای تهران و 78863 دلار برای کلانشهرها پیش بینی شده است، با اجرای کامل این طرح پیشبینی میشود در تهران تا پایان سال 1409 معادل 1421.5 میلیون دلار و در کلانشهرها تا پایان سال 1414 معادل 1182.91 میلیون دلار صرفهجویی محقق شود.
به عبارت دیگر میتوان گفت، با اجرای کامل این طرح در طول دوره حدود 17.4 میلیارد لیتر بنزین ، 7.4 میلیارد متر مکعب CNG و 0.7 میلیارد لیتر گازوئیل صرفهجویی صورت پذیرفته و در ضمن 47.1 میلیون تن معادل دیاکسیدکربن محقق خواهد شد.
آخرین وضعیت اجرایی طرح
تا کنون پنج قرارداد با سرمایه گذاران عامل صرفه جویی جهت ورود 586 دستگاه واگن جدید با سقف بازپرداخت 764.3 میلیون دلار منعقد شده است که از این تعداد تا کنون 314 دستگاه واگن جدید وارد تهران و کلانشهرهای تبریز، اصفهان، شیرار و مشهد شده است. میزان صرفه جویی سوخت صورت گرفته تا کنون 1.4 میلیون بشکه معادل نفت خام بوده است و از محل صرفه جویی سوخت صورت گرفته تا کنون مبلغ 16 میلیون دلار به سازمان ها / شرکت های قطار شهری پرداخت شده است.
مشخصات طرح:
جدول ذيل خلاصهای از اطلاعات کلی این طرح را در طول دوره اجرا و عمر مفيد نشان میدهد، دوره عمر مفيد طرح 25 سال براي هر واگن در نظر گرفته شده است.
تهران و هشت کلانشهر |
مقدار (هشت کلانشهر) |
مقدار (تهران) |
مشخصات طرح |
|
15سال |
10 سال |
مدت زمان بازپرداخت (به ازای هر واگن) |
2.60441 ميليارد دلار |
1.18291 ميليارد دلار |
1.4215 ميليارد دلار |
سقف بازپرداخت در طول دوره اجراي طرح (1409-1396) |
17.4 ميليارد ليتر بنزين |
7.877ميليارد ليتر بنزين |
9.49 ميليارد ليتر بنزين |
ميزان صرفهجویی در طول دوره اجراي طرح |
7.4 ميليارد مترمكعب CNG |
3.38 ميليارد مترمكعب CNG |
4.09 ميليارد مترمكعب CNG |
|
0.7 ميليارد ليتر گازوئيل |
0.337 ميليارد ليتر گازوئيل |
0.406ميليارد ليتر گازوئيل |
|
47.1 ميليون تن معادل کربن |
21.4 ميليون تن معادل کربن |
25.7ميليون تن معادل کربن |
كاهش انتشار گازهاي گلخانهاي در طول دوره اجراي طرح |
36.8ميليارد ليتر بنزين |
ميزان صرفهجويي در طول دوره عمر مفيد طرح (1396- 1429) |
||
15.8 ميليارد مترمكعب CNG |
|||
1.5 ميليارد ليتر گازوئيل |
|||
100 ميليون تن معادل کربن |
21.4 ميليون تن معادل کربن |
25.7ميليون تن معادل کربن |
كاهش انتشار گازهاي گلخانهاي در طول دوره عمر مفيد طرح |
مریم مهدی نژاد – مدیرطرح