تحقیقات جدید نشان میدهند که وسایل نقلیه الکتریکی راهحل کارآمدتری برای تأمین انرژی خودروها نسبت به خودروهای هیدروژنی یا سوختهای سنتزی مصنوعی میباشند. علاوه بر این تجزیه و تحلیل دادهها نشان میدهد که سوختهای مصنوعی (e-fuels) میتوانند منجر به وابستگی عمیقتری به سوختهای فسیلی شوند.
اگرچه به نظر میرسد که خودروهای الکتریکی، نبض بازی را در دست گرفتهاند اما هنوز بازیگرانی چون تویوتا و پورشه روی هیدروژن و سوختهای سنتزی کار میکنند. آلایندگی پایینتر در این تکنولوژیها به صورتی که بتوان آنها را بدون تغییری بنیادین روی پیشرانههای جاری هم نصب کرد، از ویژگیهای آنهاست.
اما مشکل این است که برای تولید این نوع سوختها هنوز انرژی بیشتری نسبت به تأمین انرژی برای خودروهای الکتریکی نیاز است. طبق مطالعه منتشر شده توسط مجله Nature Climate Change سوختهای جدید ممکن است باعث عقبگرد شوند.
مدیر موسسه Potsdam که این تحقیقات را در آلمان هدایت میکند به گاردین گفته که هنوز سوختهای مبتنی بر هیدروژن میتوانند حاملهای پاک انرژی باشند اما هزینههای آنها و خطرات ناشی از آنها بسیار بالاست. در حالتی که بخواهیم سوختهای پایه هیدروژن را در موتورهای احتراقی بسوزانیم، سوخت و گاز بیشتری مصرف خواهیم کرد. طبق این تحقیق سوختهای سنتزی ۵ برابر بیشتر از خودروهای الکتریکی نیاز به برق دارند و در واقع تأمین پیشنیازهای آنها چالش زا خواهد بود و میتوان باعث بازگشت به سوختهای فسیلی شود.
با این حال، این بدان معنی نیست که ما نیاز به هیدروژن و سوختهای جایگزین نداریم. در حقیقت برای حمل بار و پرواز و همچنین مسیرهای طولانی، برق نمیتواند راهحل مناسبی باشد.
در حالی که ما با برق ۱۰۰ درصد تجدید پذیر فاصله زیادی داریم، سوختهای مبتنی بر هیدروژن گازهای گلخانهای را نهتنها کاهش نمیدهند بلکه باعث افزایش آنها هم خواهند شد.
بنابراین شاید راهحل انتخاب شده توسط اکثر شرکتها که همان خودروهای الکتریکی است، مخاطرات و هزینههای کمتر و راهحل مطلوبتری باشد.