امروز:
پنجشنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اخبار

معاون وزیر نفت: اقتصاد مقاومتی، فرصتی استثنایی برای دستیابی به صنعت نفت دانش بنیان است

تحلیل راهبردی صنعت نفت به عنوان صنعتی که بیش از یکصد سال قدمت دارد، نشان می دهد سیاستهای اقتصاد مقاومتی فرصتی استثنایی و انحصاری برای دستیابی به صنعت نفتی دانش بنیان است.

به گزارش خبرنگار شانا، محمدرضا مقدم، معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری و سرپرست معاونت امور مهندسی وزارت نفت، صبح امروز (شنبه ٢٨ فروردین ماه) در آیین گشایش همایش «صنعت نفت دانش بنیان؛ تبلور اجرای اقتصاد مقاومتی» با بیان این مطلب افزود: نام این همایش، برگرفته از دو بسته سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه کشور است.

وی با بیان این که در بند ٢ سیاستهای اقتصاد مقاومتی بر ضرورت پیشتازی اقتصاد دانش بنیان و دستیابی به جایگاه نخست اقتصاد دانش بنیان در منطقه تاکید شده است، تصریح کرد: همچنین در بند ١٧ سیاستهای برنامه ششم توسعه کشور، دانش بنیان شدن همه فعالیتهای زنجیره بالادست و پایین دست صنعت نفت مورد تاکید قرار گرفته است.

مقدم ادامه داد: بررسی روند اجرای سیاستهای دانش بنیان در کشورهای مختلف نشان می دهد به تدریج کشورها با توسعه دانش و صنعت و تکیه بر دانشهای متفاوت به دو دسته پیشتاز و دنباله رو تقسیم شده اند که در کشورهای پیشتاز، توسعه مراکز تحقیقاتی و تولید محصول نوآورانه در دستور کار قرار گرفته است و در مقابل، کشورهای دنباله رو خرید محصولات کشورهای پیشتاز را در برنامه خود قرار داده اند.

معاون وزیر نفت با بیان این که امروزه شکنندگی اقتصادهای تک محصولی و متکی به منابع طبیعی به اثبات رسیده است، گفت: با توجه به برتری مزیتهای نفت و گاز و استعداد داخلی کشور در این زمینه، صنعت نفت و گاز در ایران می تواند حوزه اولویت دار کشور در دستیابی به اقتصاد دانش بنیان باشد.

کامیابی در اقتصاد دانش بنیان

وی با بیان این که بررسی کشورهای موفق در پیاده سازی ساختار اقتصاد دانش بنیان نشان می دهد این کشورها از راهبردهای جهش فناوری استفاده کرده اند، افزود: جهش فناوری از طریق همکاری فناورانه با دیگر کشورها و با در نظر داشتن اقتصادی درونزا و برونگرا محقق می شود.

مقدم شرط لازم را برای این همکاری فناورانه برخورداری کشور از اهرم جذابیت بازار داخلی عنوان کرد و گفت: باید راهبرد فناوری را در مقابل بازار در دستور کار قرار دهیم و این راهبرد از طریق تجمیع بازارهای خرد داخلی و با مدیریت متمرکز در مذاکرات بین المللی منجر به نتیجه خواهد شد.

معاون وزیر نفت با بیان این که امروزه بازیگران اصلی در صنایع نفت و گاز، شرکتهایی هستند که قادر به تامین منابع مالی از یک سو و مدیریت مگاپروژه ها از سوی دیگر باشند، تصریح کرد: این استعداد ذاتی در اختیار شرکتهای اکتشاف و تولید در سطح بالادست و پیمانکاران عمومی در پایین دست صنعت نفت جهان است.

این مقام مسئول با اشاره به نامگذاری امسال تحت عنوان سال "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" از سوی مقام معظم رهبری، ویژگی بارز این همایش را رویکرد عملیاتی و اجرایی آن عنوان کرد و گفت: دولت تدبیر و امید برای انطباق فعالیتهای خود با سیاستهای اقتصاد مقاومتی، ستادی را به این منظور در سال گذشته ایجاد کرد که برنامه ملی وزارت نفت در حوزه نفت و گاز نیز به تصویب این ستاد رسید.

پروژه های جامع نفت

مقدم افزود: وزارت نفت با هدف نیل به صنعت نفتی دانش بنیان همسو با سیاستهای اقتصاد مقاومتی، پنج پروژه جامع مشتمل بر امضای قرارداد همکاری با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی برای توسعه فناورانه ٥٢ مخزن نفت و گاز، امضای تفاهمنامه با ١٢ دانشگاه و مرکز تحقیقاتی در حوزه پایین دست، ساخت ١٠ گروه خانواده کالاها و تجهیزات پرمصرف صنعت نفت، توسعه و ارتقای توان علمی و فناوری در طرحهای بهینه سازی انرژی با تقویت پیوند مراکز تحقیقاتی و شرکتهای خدمات انرژی و در نهایت ایجاد و تقویت شرکتهای اکتشاف و تولید و پیمانکاری عمومی را در برنامه کاری خود قرار داد.

وی از برگزاری ٧ پنل تخصصی مرتبط با این پروژه های جامع در جریان همایش یک روزه اقتصاد مقاومتی خبر داد و افزود: در این پنلها از حضور نمایندگان مجلس، رؤسای دانشگاهها، معاونان وزیر نفت و دیگر صاحبنظران بهره مند خواهیم شد.

به گفته وی صنعت نفت با اتکا به مفاهیم و ساختار نظام نوآوری فناورانه و رویکرد مدیریت فناوری به روشی کارآمد در ایجاد روابطی پایدار و بلندمدت بین صنعت و دانشگاه دست یافته است و به جایگاه بی بدیل دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی اعتقاد دارد و آن را ارج می نهد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829