اخبار

مدیرعامل شرکت راه آهن: مصرف سوخت با توسعه خطوط ریلی کاهش می یابد

 مدیرعامل شرکت راه‌ آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: تغییر مدل حمل و نقل از جاده به ریل، سالانه ٩ میلیارد دلار صرفه جویی در مصرف سوخت به همراه خواهد داشت.


به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، محسن پورسید آقایی، مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: هم اکنون سالانه ٢٠ میلیارد لیتر گازوئیل در بخش حمل و نقل مصرف می‌شود و اگر بیشتر حمل و نقل کالا و مسافر از جاده به ریل منتقل شود سالانه ١٧ میلیارد لیتر در مصرف گازوییل صرفه جویی خواهد شد.

وی ضمن تشریح نقش خیره کننده راه‌آهن در پیاده سازی هفت بند از ٢٤ بند اقتصاد مقاومتی، به مزایای تغییر مدل حمل و نقل از جاده به ریل اشاره کرد و افزود: متاسفانه بخش زیادی از درآمد ناخالص ملی کشور در تصادفهای جاده‌ای از دست می‌رود و این ضرری جبران‌ناپذیر برای کشور است.

آقایی تصریح کرد: در بند سه این سیاستها به محور قرار دادن رشد بهره‌وری در اقتصاد اشاره شده که بالاترین بهره‌وری در حمل بار در راه‌آهن وجود دارد به طوری ‌که یک واگن باری معادل حداقل سه تریلی می‌تواند بار جا به‌ جا کند.

مدیرعامل شرکت راه آهن عنوان کرد: در بند ٤ سیاستهای اقتصاد مقاومتی به صرفه‌ جویی در مصرف انرژی اشاره شده که مصداق کامل و واقعی آن راه‌ آهن کشور است، میزان مصرف سوخت در راه‌ آهن یک هفتم جاده است.

وی ادامه داد: در بند ١٠ این سیاستها به موضوع ترانزیت نیز اشاره شده است، ترانزیت معنایی جز راه‌ آهن ندارد، زیرا آنچه در کشور سودآوری دارد، ترانزیت ریلی است، در مقابل رشد ترانزیت جاده‌ای کشور به دلیل مصرف سوخت، فرسودگی راهها و تبعات آلایندگیهای محیط زیستی، منافعی برای کشور کسب نمی‌کند.

آقایی با یادآوری این که بند ١٢ سیاستهای اقتصاد مقاومتی پیوندهای راهبردی با کشورهای همسایه است، تاکید کرد: نخستین بحثی که در مذاکره با کشورهای همسایه در اجلاسهای مشترک مطرح می‌شود بحث حمل و نقل و موضوع ارتباط ریلی میان کشورهاست تا از این طریق بار بیشتر حمل شود، حتی مطرح می‌شود که با برقراری خطوط ریلی مسافری پیوندهای ملی را تحکیم بخشیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829