امروز:
چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اخبار

معاون وزیر نفت در نشست با اعضای کمیسیون انرژی: صنعت نفت نیازمند حمایت جدی مجلس است

مجلس شورای اسلامی در تصویب بودجه امسال و تدوین برنامه ششم با توجه به وضع کشور برای رفع مشکلات و تسهیل امور، تدابیر لازم را بیندیشد.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به بندرعباس، عباس کاظمی در نشست با اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در محل پالایشگاه ستاره خلیج فارس با تاکید بر نقش نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تصویب بودجه و تدوین برنامه ششم توسعه، خواستار توجه ویژه به اهمیت این صنعت برای رفع مشکلات و اتخاذ تمهیدات لازم برای اجرای پروژه ها و امضای قراردادهای نفتی شد.

وی، در ادامه با اشاره به نامگذاری سال ٩٥ از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، گفت:با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکید وزیر نفت درصدد هستیم تا در حد توان و ظرفیت موجود برای تحقق این شعار گام برداریم.

وی، با بیان این که پالایشگاه ستاره خلیج فارس نخستین و بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی کشور است، افزود: راه اندازی این پالایشگاه روی اقتصاد کشور تاثیرگذار خواهد بود و افزون بر خودکفایی در تولید فرآورده های نفتی، کشور را برای نخستین بار به صادرکننده بنزین بدل می کند.

معاون وزیر نفت ادامه داد: پالایشگاه ستاره خلیج فارس دارای سه فاز کاملا مستقل هست که هر فاز روزانه ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی را تصفیه خواهد کرد و در هر فاز ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو چهار، چهار میلیون لیتر نفتگاز یورو ٤ و یک و نیم لیتر نفت سفید تولید خواهد شد.

وی با بیان این که با راه اندازی فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس ما تقریبا به صادرات بنزین دست خواهیم یافت، افزود: اکنون ما برای تامین بنزین مورد نیاز کشور روزانه هشت میلیون لیتر وارد می کنیم که با بهره برداری از فاز مخست، چهار میلیون لیتر از بنزین مازاد بر مصرف را صادر خواهیم کرد.

کاظمی اعلام کرد: مزیت دیگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس این است که همه فرآورده های آن را در داخل کشور مصرف خواهیم کرد و بنزین پالایشگاه نفت بندرعباس و آبادان را نیز صادر خواهیم کرد.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس صادر کننده بنزین می شویم و کیفیت بنزین و نفت گاز که جزو مسائل مهم زیست محیطی است، اصلاح می شود.

کاظمی، با اشاره به این که با راه اندازی سه فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۳۶ میلیون لیتر بنزین یورو چهار تولید خواهد شد، گفت همه ۳۶ میلیون لیتر بنزین تولیدی این پالایشگاه در داخل کشور مصرف خواهد شد که اکنون نیز خط دوم انتقال فرآورده از بندرعباس به تهران در حال اجراست، از این رو جای نگرانی نیست و همه فرآورده ها در سراسر کشور توزیع و مصرف خواهد شد و مازاد بنزین پالایشگاه های بندرعباس، آبادان و لاوان نیز صادر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، با اعلام این که ایران از پارسال به صادرات پایدار فرآورده های نفتی دست یافته است، افزود: از پارسال به غیر از بنزین در همه فرآورده های نفت سفید، نفتگاز، ال پی جی و مازوت از یکم فروردین ماه تا پایان اسفند ماه حتی در زمستان صادرات داشتیم.

وی ادامه داد: راه اندازی کامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس ما را قادر می سازد که کیفیت بنزین را ارتقا دهیم و برای نخستین باز به صادر کننده بنزین تبدیل شویم، همچنین همه فرآورده های نفت سفید (سوخت جت و ال پی جی) این پالایشگاه صادر خواهد شد.

در ادامه، اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس را نمود بارز تجلی اقتصاد مقاومتی در کشور دانستند و با توجه به اهمیت بالای این پالایشگاه در خودکفایی کشور از بنزین، تبدیل ایران به صادرکننده بنزین و اشتغالزایی خواستار همت و حمایت همه جانبه تمامی مسئولان و مجلس کنونی و آینده از به ثمر رساندن این پروژه ملی شدند.

اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین حمایت دولت از ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس را در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خام فروشی، تبدیل میعانات گازی به فرآورده های با ارزش تر و افزایش درآمد تولید ناخالص سرانه ملی دانستند.


نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829