اخبار

با حضور روحانی و نخست وزیر پاکستان ایران و پاکستان ٦ سند همکاری امضا کردند

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان عصر جمعه (ششم فروردین ماه) با هدف گسترش همکاری‌های دوجانبه ٦ سند همکاری امضا کردند.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، این اسناد همکاری در حضور دکتر حسن روحانی و نواز شریف از سوی مقامهای ارشد دو کشور امضا شد.
سند همکاری‌ بازرگانی راهبردی پنجساله، یادداشتهای تفاهم میان اتاقهای بازرگانی و صنایع پاکستان و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران، دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی ایران و شورای روابط خارجی کراچی، بیمه مرکزی ایران و کمیسیون اوراق بهادار پاکستان، همکاری فرهنگی و آکادمیک میان آکادمی وزارت خارجه پاکستان و دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه ایران و همکاری متقابل در زمینه بهداشتی و آموزشی میان دو کشور، ٦ سندی هستند که به امضای مقامهای دو کشور رسید.

در سفر دو روزه رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان که با محوریت توسعه و تقویت روابط اقتصادی و تجاری، گفتگوهای دو جانبه و رایزنیهای منطقه ای با عالی ترین مقامهای کشور میزبان انجام می شود، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، بیژن زنگنه، وزیر نفت، محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت،معدن و تجارت، حمید چیت چیان، وزیر نیرو، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، سیدحسن قاضی زاده، هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ولی الله سیف، رئیس بانک مرکزی و محسن جلال پور، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران، روحانی را همراهی می کنند.

محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهوری، حسین فریدون، دستیار ویژه رئیس جمهوری و علی اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان در ترکیب هیئت عالی همراه رئیس جمهوری در سفر به پاکستان حضور دارند.

در همین حال، هیئتی متشکل از حدود ٦٠ نفر از بازرگانان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی ایران صبح روز جمعه (ششم فروردین ماه) و ساعاتی پیش از برنامه ورود رئیس جمهوری و هیئت عالی اقتصادی-سیاسی همراه وی به پایتخت پاکستان، وارد اسلام آباد شدند.
محسن جلال پور، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران هیئت بزرگ تجاری ایران را در سفر به پاکستان همراهی می کند، هدف از سفر این هیئت بزرگ بازرگانی و اقتصادی همزمان با سفر دکتر حسن روحانی به پاکستان، مطالعه و بررسی زمینه های گسترش همکاریهای تجاری و اقتصادی با پاکستان و شناسایی ظرفیتهای دو طرف برای ایجاد جهش در این مناسبات است.

قرار است نشست هیئت بازرگانان ایران به همراه بازرگانان پاکستانی، صبح روز شنبه (هفتم فروردین ماه) در نشست اقتصادی ایران و پاکستان که با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران و محمد نواز شریف، نخست وزیر پاکستان برگزار می شود، حضور یابند.
قرار است در جریان سفر روحانی به پاکستان، تعدادی سند همکاری میان دو کشور در زمینه های صادرات برق، بیمه، اتاق های بازرگانی، برنامه راهبردی بازرگانی، رسانه ای، آکادمی و علمی، پزشکی، بهداشت و گردشگری از سوی وزیران مربوطه و در حضور سران دو کشور امضا شود.

روابط تجاری-اقتصادی ایران و پاکستان در شرایط کنونی
براساس آمار و ارقام، حجم مبادلات تجاری ایران و پاکستان در سال ١٣٩٣، حدود یک میلیارد و ٢٤٠ میلیون دلار بود که از این رقم، سهم صادرات ایران به پاکستان ٩٧٠ میلیون دلار و سهم صادرات پاکستان به ایران ٢٧٠ میلیون دلار بود.

این ارقام در سال ١٣٩٤ و به دلیل ادامه تحریم ها، با سیر نزولی با شیب کم همراه بود و با توجه به این که تنها دو روز از پایان سال ١٣٩٤ می گذرد، هنوز آمار و ارقام نهایی مربوط به حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته اعلام نشده است.
سران دو کشور بر افزایش مبادلات تجاری در چند سال آینده به پنج میلیارد دلار و بیشتر تاکید دارند و با توجه به شرایط جدید تجاری و اقتصادی ایران و وجود ظرفیتهای فراوان در دو کشور، دستیابی به این رقم در آینده نسبتا نزدیک را دور از دسترس نمی دانند.

انرژی ایران، مهمترین زمینه برای ارتقای همکاریهای اقتصادی و مبادلات تجاری دو کشور است و در شرایط کنونی، «قرارداد خط لوله صادرات گاز ایران-پاکستان» مهمترین قرارداد همکاری میان دو کشور به شمار می رود.
پاکستان نیز ظرفیت بالایی برای صادرات محصولاتی نظیر منسوجات، برخی میوه ها، غلات، گوشت، لبنیات، برخی وسایل ورزشی و لوازم جراحی به ایران دارد و ایران هم برای صادرات گاز، نفت خام، محصولات پتروشیمی و افزایش صادارات برق به پاکستان آمادگی دارد.

افزون بر تحریمها، بی اطلاعی بخشهای خصوصی و اتاقهای بازرگانی ایران و پاکستان از ظرفیتهای متقابل، از مهمترین عوامل پایین بودن حجم مبادلات تجاری دو همسایه به شمار می رود و به تازگی با سفر هیئتهای بزرگی از اتاقهای بازرگانی و صنایع پاکستان به ایران و سفر رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به پاکستان، گامهای موثری برای معرفی متقابل ظرفیتهای دو کشور برداشته شده است و با لغو تحریمهای بانکی، زمینه های خوبی بر جهش در میزان مبادلات تجاری ایران و پاکستان فراهم شده است.
ایجاد گذرگاههای مرزی جدید نیز از جمله موضوعهای مورد علاقه در حال پیگیری میان دو همسایه است و دو کشور تمایل به بازگشایی گذرگاههای جدید مرزی با هدف ارتقای تجارت مرزی و بهبود شرایط معیشتی و امنیتی مرزنشینان دو طرف دارند که این مهم می تواند به تقویت اوضاع اقتصادی، تقویت امنیت و کاهش پدیده قاچاق در مناطق مرزی منجر شود.

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829