امروز:
پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

اخبار

روحانی پیش از عزیمت به اسلام آباد: ایران می تواند تامین کننده انرژی پاکستان باشد

رئیس جمهوری با اشاره به اهمیت سفر خود به پاکستان گفت: روابط ما با کشور پاکستان راهبردی است.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، دکتر حسن روحانی روز جمعه (ششم فروردین ماه) پیش از آغاز سفر خود به پاکستان در جمع خبرنگاران با تشریح اهداف سفر خود افزود: خوشحالم که نخستین سفر خارجی سال ٩٥ را به یک کشور دوست و مسلمان است؛ همسایه و کشوری که آنها هم نوروز را گرامی می دارند است.
وی با اشاره به این که پاکستان کشوری است که نوروز در آن گرامی داشته می شود، گفت: پاکستان برای ما اهمیت ویژه ای دارد.

رئیس جمهوری افزود: پاکستانی ها ملتی بزرگ با جمعیتی حدود ٢٠٠ میلیون نفر هستند که در مسائل دینی و فرهنگی با ایرانی ها مشترک هستند.
روحانی ادامه داد: ایران و پاکستان همیشه روابط خوبی بویژه از آغاز استقلال پاکستان داشتند، پاکستان و ایران دارای سطح روابط عالی و صمیمی هستند و روابط دو کشور همواره راهبردی بوده است.

وی گفت: من در پاسخ به دو سفری که نخست وزیر پاکستان طی سه سال گذشته به ایران داشتند به اسلام‌آباد سفر می کنم، دولت یازدهم و دولت محمد نواز شریف یک عمر دارند و لازم بود تا به دعوت برادر و دوست خود پاسخ دهم.

رئیس جمهوری در ادامه روابط تهران اسلام آباد را در زمینه‌های مختلف آماده توسعه و گسترش دانست و در زمینه روابط اقتصادی اظهار کرد: ما می‌توانیم تأمین‌کننده انرژی برای پاکستان در حوزه‌های نفتی، گاز و برق باشیم، در این زمینه‌ها قراردادهایی امضا شده است و همکاریهایی میان دو کشور وجود دارد و این همکاریها می تواند در آینده به طور گسترده‌تری محقق شود.

روحانی ادامه داد: همچنین در زمینه امنیت مرزی که برای هر دو کشور اهمیت بالایی دارد، موافقت‌نامه امنیتی میان دو کشور امضا شده است که باید به سرعت عملیاتی شود تا بتوانیم امنیت مرزهای شرقی خود را بهتر تأمین کنیم و توسعه استان سیستان و بلوچستان را در دستور کار قرار دهیم.

وی همچنین توسعه همکاریها در زمینه حمل و نقل و ترانزیت میان ایران و پاکستان را از دیگر زمینه‌های مورد علاقه دو کشور دانست و افزود: دو کشور می‌توانند شرق را به غرب متصل کنند و در این زمینه پروژه‌هایی وجود دارد که می‌تواند به طور مشترک انجام شود.

رئیس جمهوری در ادامه به اهمیت گسترش روابط فرهنگی میان دو کشور تأکید کرد و گفت: ایران و پاکستان دارای فرهنگی نزدیک به یکدیگر هستند. آنها با ایران در زمینه‌های فرهنگی بویژه زبان و خط فارسی اشتراک نظر دارند و همچنان زبان فارسی در بسیاری از اقوام پاکستان متداول است و کتابهای ایرانی در موارد دینی و علمی همچنان مورد استفاده است. بنابراین ضرورت دارد تا در این زمینه به گسترش همکاریها بپردازیم.

روحانی در پایان بر لزوم رایزنی و تبادل نظر درباره روابط امنیتی، منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم میان دو کشور تأکید کرد و گفت: پاکستان سالهاست گرفتار مسئله تروریسم است و در این رابطه همکاریهای مشترک منطقه‌ای با توجه به این که دو کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی هستند می‌تواند توسعه بیشتر توسعه یابندو این به نفع امنیت دو کشور، منطقه و نیز امنیت جهانی است.


نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829