امروز:
پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

اخبار

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور:
دانش‌بنیان‌ها فناوری موتورهای برقی را توسعه دادند

تفاهم‌نامه همکاری در حوزه حمل و نقل پیشرفته و طراحی پلتفرم برقی‌سازی وسایل نقلیه به امضای معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و شهردار تهران رسید.

 

این تفاهم نامه با هدف جذب، سازماندهی، مدیریت و هم افزایی شتاب دهنده ها، استارتاپ ها، شرکت های فناور و دانش بنیان فعال حوزه حمل و نقل پیشرفته با کاربری شهری امضا شد.

سورنا ستاری  معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در مراسم امضای این تفاهم نامه، گفت: همکاری ها و اقدامات خوبی در حوزه توسعه موتورهای برقی شکل گرفته است و خوشبختانه با تلاش شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها در این حوزه توانمند هستیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: اگر شرکت ها را از این اقدامات حذف کنیم قطعا به جایی نخواهیم رسید. به همین دلیل ضروری است از ظرفیت آنها بهره ببریم و خودروهای برقی و موتورهای برقی تولید کنیم تا در کاهش آلودگی هوا نقشی اثرگذار داشته باشیم.

ستاری با اشاره به اینکه برقی سازی، صنعت خودروسازی را متحول می کند، گفت: استارتاپ ها و دانش بنیان های زیادی هم در این حوزه در کشور فعال هستند.

رییس بنیاد ملی نخبگان در ادامه بیان کرد: صنعت خودرو در جهان به سمت برقی سازی محصولات حرکت کرده است. ما هم برای راهبری این صنعت نیاز داریم که با کمک شرکت های دانش بنیان به تولید این خودروها و موتورها ورود کنیم. البته این کار را آغاز کردیم و در حال رفع چالش ها و مشکلات پیش روی این کار هستیم.

ستاری افزود: ما در حوزه تولید موتورهای برقی پیشرفت زیادی داریم. یکی از مهم ترین چالش ها در این حوزه تامین باطری آنها است که با کمک شرکت های دانش بنیان و توانمند در حال رفع این چالش ها هستیم.



رییس ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: استفاده از اتوبوس های برقی هم یکی از اولویت های ما در این همکاری است. در تلاشیم تا تعدادی از این موتورها و اتوبوس ها را تا پایان بهمن ماه به ناوگان حمل و نقل تزریق کنیم.

ستاری در ادامه تاکید کرد: سوآپ موتورهای برقی چالشی است که قیمت این محصولات را بالا برده است که این‌ چالش را هم برطرف کرده ایم تا قیمت آنها واقعی تر شود. در حوزه موتورهای برقی بسیار پیشرفت کرده ایم و می توانیم‌نمایشگاهی از دستاوردها ایجاد کنیم و این محصولات را به نمایش بگذاریم.

ستاری همچنین گفت: ۱۲ درصد آلودگی ها مربوط به موتورسیکلت ها است که با تولید موتورهای برقی می توانیم‌ این آلودگی ها را کم کنیم. باید تلاش کنیم حمایت های قانونی برای استفاده از موتورهای برقی را بیشتر و تسهیلات مناسبی برای آنها ایجاد کنیم.

دیرکرد در توسعه فناوری برقی سازی خودرو مساوی با آلودگی بیشتر هوا
در ادامه پیروز حناچی شهردار تهران نیز در این مراسم گفت : همانگونه که مشاهده می کنید، امضای این تفاهم نامه ها مصادف با افزایش آلودگی هوا در تهران شده است. بر اساس گزارشات، بیش از ۶۰ درصد از آلودگی ها با منشا وسایل نقلیه است و سهم موتورسیکلت های کاربراتوری در آلودگی هوا، تقریبا با سهم خودرو های سواری برابری می کند.

شهردار تهران ضمن تاکید بر توسعه همکاری های دو جانبه در زمینه حمل و نقل، افزود: به طور قطع همکاری دو جانبه و تولید موتورسیکلت های برقی اگر اقتصادی نباشد ، ادامه دار نخواهد بود.
حناچی فعالیت های معاونت علمی و فناوری در خصوص توسعه فناوری در بخش حمل و نقل درون شهری را ارزنده توصیف کرد و گفت : در صورت موفقیت در حوزه موتورسیکلت های برقی می توان حوزه هایی مانند خودروهای برقی و هوشمند و حتی اتوبوس را در دستور کار قرار داد. هر روزی که در حوزه فناوری و برقی سازی وسایل نقلیه تاخیر داشته باشیم، شاهد خسارت بیشتری در زمینه آلودگی هوا خواهیم بود.

وی همچنین گفت: امیدوار هستیم در بهمن ماه، همزمان با پیشبرد پروژه فناورانه واگن ملی، بتوانیم نمایشگاهی از دستاوردهای فناورانه در حوزه برقی سازی وسائط نقلیه برگزار کنیم. بی شک همکاری های دو جانبه آثار بسیار خوبی در حوزه حمل و نقل درون شهری بر جای خواهد گذاشت.


تولید بومی خودروهای سبک برقی
همچنین در این مراسم مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری تهران، گفت: با همکاری معاونت علمی و فناوری  در راستای توافق نامه منعقد شده میان دو طرف، امیدوار هستیم تا سال نو بتوانیم مراسم افتتاح واگن ملی را برگزار کنیم.

وی افزود: دومین همکاری بین دو طرف در خصوص موتورسیکلت های برقی بود. بر اساس تفاهم نامه امروز تولید بومی خودروهای سبک برقی و موتورسیکلت در دستور کار قرار خواهد گرفت.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهری در شهرداری تهران در ادامه گفت: حمایت شهرداری تهران از مراکز نوآوری و فعالان دانش بنیان که در خصوص تولید موتورسیکلت های برقی فعالیت می کنند، قطعا توسعه خواهد یافت. تلاش برای هماهنگی با سازمانهای مرتبط با پروژه موتورسیکلت برقی و تلاش بری تجاری سازی پروژه موتورسیکلت برقی نیز بخش دیگر از تعهدات شهرداری است که در این تفاهم نامه ها قید شده است.

هاشمی افزود: معاونت علمی نیز بر اساس این توافق نامه متعهد شده است که حمایت مادی و معنوی برای ایجاد زیرساخت های فناورانه در خصوص استفاده عمومی از موتورسیکلت های برقی را تخصیص دهد. استفاده از ظرفیت های صندوق نوآوری و شکوفایی و هماهنگی با سازمانهایی مانند سازمان برنامه و بودجه، بخش دیگری از فعالیت های این معاونت برای گسترش زیرساخت ها در این حوزه است.

معاون شهردار تهران، ضمن تقدیر از حمایت های معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، گفت: بالغ بر ۳ میلیون موتورسیکلت در سطح شهر تهران تردد دارند که غالبا آلوده کننده هستند، امیدواریم با امضای این توافق نامه بتوانیم بر اساس فناوری و با توسعه استفاده از موتورسیکلت های برقی ، یک تغییر پایدار در این زمینه ایجاد کنیم. در صورت نهادینه شدن استفاده از موتورسیکلت های برقی در تران، فرهنگ استفاده از این وسیله در دیگر استان ها و نقاط مختلف کشور توسعه خواهد یافت.

برداشتن موانع پیش روی توسعه موتورهای برقی
اسماعیل قادری فر رییس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این مراسم، گفت: معاونت علمی تلاش زیادی برای توسعه فناوری های مرتبط با حوزه حمل و نقل دارد. تولید موتورها و خودروهای برقی هم یکی از این تلاش ها است‌.

وی همچنین بیان کرد: رفع چالش های تولید این نوع خودروها و موتورها را پیگیری می کنیم تا فناوری تولید آنها توسعه یابد.



ایجاد مرکز نوآوری حمل و نقل پیشرفته
موافقت نامه اجرایی همکاری و مشارکت در حمایت از ایجاد مرکز نوآوری حمل و نقل پیشرفته هم در این مراسم هم توسط اسماعیل قادری فر رییس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مناف هاشمی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران، حسین جبل عاملیان و محمدحسن برزگر رییس مرکز نوآوری حمل و نقل پیشرفته امضا شد.

این مرکز برای اجرایی شدن فعالیت ها و ماموریت های حوزه طراحی، ساخت و تجاری سازی وسایل نقلیه برقی با اولویت تجاری سازی موتورسیکلت کار الگو برقی و خودروی سبک برقی با کاربری شهری و فناوری های مرتبط راه اندازی خواهد شد.


گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829