امروز:
پنجشنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳

اخبار

مشروح سخنان وزیر نفت درباره اقدام‌های انجام‌شده در حوزه منابع انسانی:
زنگنه: جریان انرژی کشور در تحریم با توانمندی کارکنان لحظه‌ای قطع نشد

وزیر نفت مهم‌ترین اقدام‌های این وزارتخانه در حوزه منابع انسانی را تشریح کرد و گفت: به برکت اراده و نیروی توانمند نزدیک به ۲۳۰ تا ۲۴۰ هزار همکار مستقیم و غیرمستقیم صنعت نفت جریان انرژی کشور در شرایط سخت تحریم یک لحظه هم قطع نشد.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه ضمن گرامیداشت ایام شهادت امام حسین (ع) توضیحاتی درباره تازه‌ترین اقدام‌های وزارت نفت درباره کارکنان پیمانکار، مدت موقت، مدت معین و رسمی، بازنشستگان صنعت نفت و همچنین تحریم ارائه داد.

وی با این مقدمه که همکاران ما در صنعت نفت بار سنگینی بر دوش دارند و در شرایط سخت تحریم‌ها علیه ملت ایران و ویروس کووید- ۱۹ (کرونا) به واقع مقاومت کردند، تصریح کرد: به برکت اراده و نیروی توانمند نزدیک به ۲۳۰ تا ۲۴۰ هزار همکار مستقیم و غیرمستقیم صنعت نفت جریان انرژی کشور در شرایط سخت تحریم یک لحظه هم قطع نشد، کارخانه‌ای تعطیل نشد، صادراتمان قطع نشد و همگی فعالیت‌هایشان جریان دارد.

نیروهای ارکان ثالث

وزیر نفت درباره مهم‌ترین اقدام‌هایی که برای نیروهای ارکان ثالث در بیش از هفت سال اخیر انجام شد، با اشاره به اینکه بیشترین نیروهای ما به‌عنوان همکاران مستمرغیرپروژه‌ای (زیرا نیروهای پروژه‌ای هم هستند که بحث آنها جداست) پیمانکاران هستند که شمار آنان به ۱۰۶ هزار نفر می‌رسد و از نظر دسته‌بندی شامل بیشترین تعداد است، اظهار کرد: رسیدگی به وضع این نیروها دغدغه همیشگی من بوده است.

زنگنه با اشاره به طرح طبقه‌بندی مشاغل به‌عنوان مطالبه اصلی این گروه از کارکنان صنعت نفت که تاکنون اجرا هم نشده بود، افزود: خوشبختانه با تلاش همکاران ما در معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت و مدیریت منابع انسانی چهار شرکت اصلی وزارت نفت و در عین حال همکاری خوب وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، طرح طبقه‌بندی مشاغل برای ۸۰۰ رده شغلی به‌تازگی ابلاغ شد که دستاوردی تاریخی در صنعت نفت است و سبب نظام‌مند شدن مشاغل و پرداخت‌های این افراد در صنعت نفت (حفظ حقوق آنها در بلندمدت و افزایش میانگین حقوق آنها) می‌شود.

وی ادامه داد: کارگروه‌های تخصصی در این زمینه در چهار شرکت اصلی وزارت نفت تشکیل و فرآیند آن طبق مقررات طی می‌شود. ما سعی کردیم این فرآیند را کوتاه کنیم. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همکارانشان در این زمینه بسیار کمک کردند و این فرآیند فعال شده است و به‌زودی این کار انجام می‌شود، ما به قولی که به همکارانمان دادیم عمل می‌کنیم.

وزیر نفت به بیمه تکمیلی درمان نیروهای پیمانکاری و خانواده‌های آنان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه دستور این مهم نیز تصویب و تأیید شده است، افزود: ۸۰ درصد هزینه بیمه تکمیلی درمان را ما و ۲۰ درصد را کارکنان پرداخت می‌کنند، شرایط این بیمه روز به روز رو به بهبود است و حیطه شمول آن بیشتر می‌شود. پرداخت‌های همکاران می‌تواند کمتر شود، زیرا تعداد افراد زیر پوشش زیاد شده است. معتقدم خدمات بیمه‌ای که به این همکاران تعلق می‌گیرد از خدمات بیمه‌ای کارکنان رسمی صنعت نفت بهتر خواهد بود.

وی با اشاره به تشکیل پایگاه اطلاعاتی برای این گروه با ذکر جزئیات فعالیت و محل اشتغال آنان افزود: شرایط را برای ثبت‌نام این گروه در سامانه جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی تسهیل کردیم تا در مقاطعی که صنعت نفت می‌خواهد نیرو استخدام کند، افراد توانمند این گروه جذب شوند. البته استخدام ما عموماً به شکل نیروهای مدت معین است و با توجه به سیاست دولت دیگر استخدام رسمی به آن شکل نداریم.

رشته‌های جدید در دانشگاه صنعت نفت

زنگنه درباره محور نشست خود پیش از انجام این گفت‌وگو توضیح داد: جذب دانشجو برای دانشگاه صنعت نفت. همکارانم در معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت، معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری نفت و رئیس دانشگاه صنعت نفت پیشنهاد دادند رشته‌های جدید برای جذب دانشجو در دانشگاه صنعت نفت گنجانده شود. منتها بر دو نکته تأکید کردم، نخست آنکه همه این رشته‌ها باید در آبادان و اهواز یعنی مقر اصلی دانشگاه صنعت نفت باشد و دانشجو برای آنجا جذب شود. دوم آنکه، رشته‌های جدید به بخش‌های تکنیکی صنعت نفت نزدیک باشد، یعنی برای رشته‌های عمومی که دانشگاه‌های دیگر دارند دانشجو جذب نکنیم. در واقع رشته‌هایی باشد که نیازهای خانواده بزرگ صنعت را برطرف کند، البته این بدان معنا نیست که این افراد استخدام می‌شوند.

وی درباره اینکه آیا رسیدگی به امور سرمایه انسانی به‌طور مستمر انجام می‌شود، گفت: وقت زیادی برای سرمایه انسانی گذاشتم و افزون بر نشست‌هایی که درباره منابع انسانی برگزار می‌شود تقریباً بیش از ۸۰ درصد وقت شورای معاونین وزارت نفت صرف منابع انسانی شده است.

وزیر نفت تأکید کرد: مسائل مربوط به سرمایه انسانی بسیار پیچیده و چندانضباطی است و تنها مربوط به پرداخت حقوق نمی‌شود، بهداشت و درمان، بازنشستگی، سلامت کارکنان و خانواده‌هایشان و ... همگی مربوط به سرمایه انسانی است.

زنگنه با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در کشور وجود دارد این است که افراد نه بر حسب توانایی بلکه بر اساس مدرک تحصیلی ارتقا پیدا می‌کنند، در حالی که مدرک تحصیلی ممکن است یک شرط لازم باشد، اما به هیچ‌وجه کافی نیست، اظهار کرد: در صنعت نفت چند سالی است صدور گواهی صلاحیت حرفه‌ای وجود دارد و دستورعمل آن ابلاغ شده و این موضوع بسیار مهم است. برای نمونه ممکن است شخصی مدرک دکترا داشته باشد، اما صلاحیت حرفه‌ای برای ما مهم‌تر است.

نیروهای قرارداد مدت موقت

وزیر نفت درباره مهم‌ترین اقدام‌هایی که برای کارکنان مدت موقت صنعت نفت انجام شد، با بیان اینکه نخستین گام درباره کارکنان شاغل در این بخش بررسی وضع آنها بوده است، تصریح کرد: بهداشت و درمان یکی از مهم‌ترین دغدغه کارکنان شاغل مدت موقت بود و بیمه تکمیلی برای آنها لحاظ شد. استفاده از امکانات رفاهی، فرهنگی، ورزشی و آموزشی، برخورداری از تسهیلات استخدام، افزایش مدت زمان قرارداد و بیمه عمر هم از خواسته‌های کارکنان این بخش بود که دستور آن نیز داده شده است.

زنگنه ادامه داد: یکی دیگر از کارهایی که برای کارکنان مدت موقت انجام شد (آن دسته از کارکنان مشغول در کارهای تخصصی و به‌طور مستقیم در عملیات تولید و بهره‌برداری) تدوین نظام حقوق و دستمزد بود که تابع نظام حقوق و دستمزد نیروهای رسمی مشابه است، این اقدام کار بسیار مهمی بود و وقت زیادی صرف آن شد. این موضوع از پارسال پیاده شد و بهبود می‌یابد، هر میزان حقوق کارکنان رسمی افزایش یابد روی حقوق نیروهای مدت موقت به‌ویژه نیروهایی که با تولید و بهره‌برداری سروکار دارند، اثرگذار است.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه توانایی مالی‌ ما در شرایط تحریم به‌شدت محدود شده است و بر این اساس می‌توانیم حقوق رسمی و غیررسمی را تغییر دهیم، تصریح کرد: کارکنان مدت موقت نیروهای زحمتکشی هستند که بسیاری از بار صنعت نفت در مقوله بهره‌برداری بر دوش آنهاست و من از آنان تشکر می‌کنم. آنان مطمئن باشند پیگیر کارشان هستیم، همان‌گونه که تاکنون بودیم. بسیاری از کارکنان مدت موقت که با من در ارتباط بودند درک کردند و باور دارند که ما دوستشان داریم و به آنان علاقه داریم و می‌خواهیم مشکلاتشان را در حد توانمان حل کنیم، همان‌گونه که تاکنون این کار را کردیم.

کارکنان صنعت نفت فرزندانم هستند

زنگنه با بیان اینکه ۸۰ درصد نیروهای صنعت نفت همسن فرزندان من هستند و من به آنها به چشم فرزندان خود نگاه می‌کنم، تأکید کرد: اگر افتخاری در صنعت نفت حاصل می‌شود حاصل تلاش آنهاست. این ۸۰ درصد خیلی مهم هستند و اگر کاری بتوانم برای آنها انجام دهم، به‌طور حتم انجام می‌دهم و مضایقه‌ای ندارم.

وی درباره اینکه آیا می‌شود پدری فرزند خود را دوست نداشته باشد، پاسخ منفی داد و گفت: گرچه ممکن است بچه‌ها این موضوع را متوجه نشوند، مانند خودمان که متوجه تندی‌ها پدرمان نشدیم، در حالی‌ که تندی‌هایشان هم سراسر محبت بود.

کارکنان مدت معین صنعت نفت

وزیر نفت درباره کارکنان مدت معین هم با این اشاره که همه در صنعت نفت می‌خواهند رسمی شوند و رسمی شدن دست من نیست، قانون و آزمون می‌خواهد و فعلاً هم هیچ راهی برای آن وجود ندارد، تصریح کرد: کارکنان مدت معین ممکن است چنین خواسته‌ای داشته باشند، اما در بخش بهداشت و درمان کاری که برای کارکنان مدت موقت و ارکان ثالث انجام شد، برای کارکنان مدت معین نیز انجام شد.

وی گفت: یک نظام جدید پرداخت حقوق برای کارکنان مدت معین طراحی کردیم که قراردادهای مدت معین‌ جدید که با ارزیابی بسیار سختی هم انتخاب می‌شوند براساس این نظام حقوق و دستمزد فعالیت می‌کنند. در این نظام درست و مطلوب، پرداخت حقوق براساس توانایی است، نه مدت زمان حضو در نفت. اگر کارکنان مدت موقت و ارکان ثالث هم بتوانند در آزمون موفق شوند و شرایط لازم را داشته باشند براساس این نظام حقوق دریافت می‌کنند.

کارکنان رسمی

زنگنه درباره مهم‌ترین اقدام‌هایی که برای کارکنان رسمی انجام شد با این توضیح که کارکنان رسمی کنونی همان‌گونه که گفتم جوان هستند، تصریح کرد: در این سال‌ها تلاش‌های بسیار زیادی برای جوانگرایی داشتم و حتی دستورعملی ابلاغ کردم که یک مدیر چهار سال بیشتر در یک سمت نماند. این بدان معنا نیست که پس از چهار سال کنار برود، بلکه هدف چرخش مدیران است و اکنون مدیران ارشد جوانی در صنعت نفت حضور دارند.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های کارکنان رسمی این بود افرادی که پس از یکم فروردین ماه ۱۳۹۳ استخدام شدند باید یک جدول حقوق ویژه داشته باشند. افراد زیادی پیگیر این موضوع بودند، اما مشکلی که در این زمینه وجود داشت این بود که اگر این جدول را اعمال می‌کردیم مشکل بزرگ‌تری به‌وجود می‌آمد و دریافتی فرد ورودی سال ۹۱ از فرد ورودی سال ۹۳ کمتر می‌شد و نمی‌توانستیم پاسخگوی این موضوع باشیم و این شرایط برایمان مشکل ایجاد می‌کرد.

وزیر نفت به اصلاح پایه حقوق کارکنان دولت بر مبنای ابلاغیه سازمان برنامه و بودجه کشور و اداره امور استخدامی اشاره کرد و گفت: پس از این ابلاغیه و نشست‌های متعدد با محور سرمایه انسانی در وزارت نفت سرانجام راه‌حلی یافتیم که بر اساس آن حقوق پایه افرادی که پیش از یکم فروردین ماه ۹۳ رسمی شدند از یکم شهریورماه ۱۳۹۹، ۵۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

زنگنه افزود: البته شورای حقوق و دستمزد ما را مکلف کرد این افزایش پایه حقوق نباید بار مالی برای صنعت نفت داشته باشد، بنابراین برای این موضوع (افزودن ۵۰۰ هزار تومان به پایه حقوق) تصمیم گرفته شد اقلام و اجزای نفت کارت به جز کمک هزینه غذا و حق بهره‌وری را به میزان ۹۰ درصد کاهش دهیم، افزودن ۵۰۰ هزار تومان به پایه حقوق در بازنشستگی هم تأثیرگذار خواهد بود.

وی تصریح کرد: همچنین کار دیگری که برای کارکنان رسمی انجام شد این بود که شورای حقوق و دستمزد موافقت کرد ۱۰ درصد به‌عنوان اضافات شایستگی به کارمندان رسمی داده شود. این یکی از مطالبات اصلی بود.

وزیر نفت به این پرسش که چرا خبرهای خوب مربوط به منابع انسانی را اعلام نمی‌کنید تا نگویند آقای زنگنه نیروی انسانی را دوست ندارد، پاسخ داد: من پدر خانواده هستم، باید همه حرف‌ها را گوش دهم، سنگ صبور باشم و حوصله کنم، اما همکارانمان بدانند ما دنبال کارها بودیم. برای نمونه دستور دادم مسائلی که ایثارگران در نفت مطرح می‌کنند مطابق قانون پرداخت شود، اما اگر فوق قانونی است دیگر کاری از دست من بر نمی‌آید.

جنگ بدون دود و آتش

زنگنه با تأکید بر اینکه کارکنان صنعت نفت وظیفه‌شناس و دلسوز هستند و کارشان را در این شرایط سخت درست انجام می‌دهند که جای تشکر و قدردانی هم دارد، اظهار کرد: همچنین از کارکنان نفت توقع دارم که با درک شرایط مردم که در فشار هستند برای حل مشکلات آنها کمک کنند. شرایط سختی است، مانند زمان جنگ تحمیلی. فرزندان افرادی که در زمان جنگ مبارزه و استقامت کردند هم‌اکنون به آنها افتخار می‌کنند، اکنون نیز زمان جنگ است، جنگ اقتصادی. اشخاصی که اکنون در صنعت نفت در این جنگ اقتصادی بدون دود و آتش کار می‌کنند آدم‌هایی افتخارآفرین هستند و فرزندانشان باید به آنها افتخار کنند که سبب استقامت و امید مردم شدند و توانستیم در سخت‌ترین تحریم تاکنون سربلند باشیم.

وی درباره تحریم آمریکا علیه ایران که صنعت نفت را نشانه گرفته است، اظهار کرد: ترامپ و اصحابش فکر نمی‌کردند ایران ۲۸ ماه مقاومت کند. ما در صنعت نفت ۲۸ ماه است که در مقابل تحریم‌ها ایستادیم و مقاومت می‌کنیم. در این مدت نه‌تنها بهره‌برداری را سالم و سرحال ادامه دادیم، بلکه طرح‌های توسعه‌ای را اجرا کردیم. نمی‌گویم همانند گذشته، اما در حد قابل قبولی طرح‌های توسعه‌ای را انجام دادیم و به‌ بهره‌برداری رساندیم.

وزیر نفت با بیان اینکه ما به اهدافمان در طرح‌های پارس جنوبی، صنعت پتروشیمیِ، میدان‌های نفتی غرب کارون رسیدیم، اما اگر تحریم نبود و شرایط برای همکاری‌های بین‌المللی فراهم می‌شد می‌توانستیم عملکرد بهتری داشته باشیم، تأکید کرد: ما زمین نخوردیم، آسیب دیدیم، اما نه جبران‌ناپذیر. فکر نمی‌کردند ما ۲۸ ماه دوام بیاوریم. اکنون ما زنده و سرحال هستیم و نفس‌هایمان نفس‌های جوانانه و سرحال است و ان‌شاء‌الله ادامه می‌دهیم. به‌طور حتم در این مبارزه موفق می‌شویم.

زنگنه گفت: سرانجام جنگ است و باید مقاومت کنیم، چاره و راهی جز این نداریم، این روزها زیاد می‌گویم تحریم‌ها مردنی‌اند و ما ماندنی.

بازنشستگان منتظر خبر خوب باشند

زنگنه همچنین به موضوع بازنشستگان صنعت نفت اشاره کرد و با بیان اینکه تصمیم‌های مهمی برای بهبود زندگی بازنشستگان صنعت نفت گرفته شده، اما از آنجا که به تصویب هیئت امنای صندوق بازنشستگی نرسیده است آن را اعلام نمی‌کنم، افزود: با اجرایی شدن این تصمیم حقوق بازنشستگان ما به‌طور جدی تغییر خواهد کرد، وضع منابع صندوق بهبود می‌یابد و با اتکا به آن، حقوق بازنشستگان را بهبود می‌بخشیم.

وی با تأکید بر اینکه ما همه تلاشمان را برای همکارانمان انجام می‌دهیم، اما اگر جاهایی نمی‌توانیم، به آن معنا نیست که نمی‌خواهیم یا بدذاتی داریم، گفت: خیلی از جاها مقرراتی است که نمی‌توانیم از آن عدول کنیم، همکاران این را از ما بپذیرند.

وزیر نفت در پایان اظهار امیدواری کرد که صنعت نفت سرحال و کارکنان خانواده‌هایشان سلامت، موفق، سرزنده و با امید ادامه دهند، ما همه خدمتگزار ملت هستیم، بزرگ‌ترین آرزویم این است که من را به‌عنوان خدمتگزار مردم قبول کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829