اخبار

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام: رفع چالش‌های محیط‌ زیست نیازمند توجه بین‌المللی است

 رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز به چالش‌های محیط‌ زیست نمی‌توان منطقه‌ای نگاه کرد بلکه حفظ محیط‌ زیست بعد جهانی و بین‌المللی را می‌طلبد.


به گزارش خبرنگار شانا، اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام (یکشنبه، ١٦ آبان‌ماه) در همایش «سیاست‌های کلی محیط‌زیست» گفت: اگر سیاست‌های اقتصادی همچون محیط‌ زیست پیگیری شده بود، امروز با بیکاری و مشکلات دیگر کمتر روبرو بودیم.

وی ادامه داد: در گذشته کشورهایی همچون آمریکا را نمی‌توانستیم به توافقنامه‌هایی همچون توافق پاریس به منظور کاهش گازهای گلخانه‌ای وادار کنیم اما امروز دنیا فهمیده است که طبیعت برای آفرینش بشر خلق شده است و باید برای حفاظت آن تلاش کرد.

هاشمی ادامه داد: خشکسالی‌های اخیر و آسیب‌هایی که به تالاب‌ها و هوا وارد شده، مردم را قانع کرد که باید برای مبارزه با آلودگی‌ها فکری کنند. آلودگی‌هایی که بسیاری از مردم‌ را بیمار و فقیر کرده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: برهم‌‎زدن و دستکاری نظام طبیعی کار درستی نیست، باید آن را حفظ کنیم تا خود نیز محفوظ بمانیم.

وی گفت: اگر می‌دانستیم روزی آلودگی هوا چه بر سر ما می‌آورد هیچگاه نمی‌گذاشتیم که موتورسیکلت‌های دودزا در خیابان تردد کرده و یا خودروهایی ساخته شود که این‌همه سوخت و آلودگی ایجاد می‌کنند.

هاشمی به موضوع سوخت و انرژی اشاره کرد و گفت: بدون انرژی نمی‌توان زندگی کرد اما باید مشکلات مربوط به تولید انرژی برطرف شود‌. با این شکل تولید انرژی با خطر مواجه خواهیم شد. منابع انرژی نباید آلودگی داشته باشند البته دنیا دارد به این موضوع پی می‌برد و آن سرلوحه کارهای خود قرار داده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: چالش‌های محیط‌ زیست را نمی‌توان منطقه‌ای حفظ کرد بلکه باید جهانی به آن نگریست. امروز دانشگاه‌ها و محققین نقش مهمی در حوزه محیط‌ زیست دارند.

وی عنوان کرد: امروز در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که از انرژی خورشیدی استفاده کنند و به تعبیری خورشید را روی زمین بیاورند. همانطور که خورشید نور دارد ما نیز باید بتوانیم از انرژی خورشیدی استفاده کنیم. امروز نیروگاهی ٥٠٠ مگاواتی در فرانسه از انرژی خورشیدی ساخته می‌شود اما ما هنوز با چنین دانش‌هایی فاصله داریم. البته باید از تجربه دانشگاه‌ها و محققان کشور استفاده کنیم.

هاشمی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی امروز در حوزه پلاسما حرف نخست را می‌زند، ما می توانیم از پلاسما استفاده و نیروگاه‌هایی کوچک تولید کنیم. البته ساخت نیروگاه‌های زباله‌سوز نیز باید در کشور جدی تلقی شود.

وی ادامه داد: نیروگاه ١٠٠ تنی زباله‌سوز در آمل به زودی ساخته خواهد شد که البته این مهم نیز ازسوی محققان دانشگاه آزاد است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: هم‌اکنون زمان آنست که دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی وارد صنعت شوند تا بتوانیم آب و هوای کشور را حفظ کرده و توسعه پایدار ایجاد کنیم. البته توسعه پایدار تنها از طریق حفظ محیط‌ زیست ایجاد نخواهد شد بلکه موارد دیگر را باید رعایت کرد تا توسعه ایجاد شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829