ایران پس از اجرای طرحهای افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآوردههای پالایشگاههای کشور موفق به صادرات پایدار بنزین و فرآوردههای نفتی می شود.
عباس کاظمی، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران در گفتگو با خبرنگار شانا به تشریح وضع طرحهای افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآوردههای نفتی پالایشگاه نفت ایران پرداخت و گفت: طرحهای افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآوردههای پالایشگاه کشور برای پاسخگویی به تغییر الگوی مصرف از فرآورده های میان تقطیر به بنزین، ارتقای کیفیت محصولات تولیدی بر اساس استانداردهای بینالمللی، کاهش تولید نفتکوره، رفع تنگناهای عملیاتی، کاهش مصرف انرژی، کاهش آلایندههای زیستمحیطی،جمعآوری مخازن و تاسیسات فرسوده، خودکفایی کشور در تولید بنزین و ارتقای کیفیت فرآوردههای بنزین و نفتگاز به یورو ٤ و ٥ در کشور به اجرا درآمده است.
پالایشگاه لاوان
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران گفت: طرحهای افزایش کیفیت و ظرفیت پالایشگاه لاوان با هدف افزایش عدد اکتان بنزین، کاهش گوگرد گازوئیل و دیگر فرآوردههای نفتی، تولید گاز مایع به ۲۰۰ تن، بنزین به بیش از ٢ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر، نفتگاز به سه میلیون لیتر در روز، سوخت جت به یک میلیون و نفتکوره به سه میلیون لیتر در روز اجرا شده است.
کاظمی با اشاره به اینکه با اجرای این پروژه، مجموع تولید بنزین این پالایشگاه یورو ٤ میشود، ادامه داد: با اجرای این طرح شاهد افزایش هشت میلیون لیتری ظرفیت تولید بنزین یورو ٤ کشور خواهیم بود که امیدواریم نیمه دوم امسال وارد سرویس شود.
ظرفیت بنزین تولیدی پالایشگاه لاوان ٢ میلیون و ۱۰۰ هزار لیتر است که با اجرای این طرح تولید آن به روزانه ٢ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر میرسد.
با بهرهبرداری از طرحهای افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآوردههای پالایشگاه لاوان فرآیند ایزومریزاسیون برای تبدیل نفت سبک به ایزومریت استفاده میشود.
هدف اصلی این فرآیند افزایش عدد اکتان خوراک ورودی است که کارهای اجرایی واحد آیزون پالایشگاه لاوان به پایان رسیده است. با راهاندازی واحد آیزون بخش اصلی کیفیسازی فرآورده یعنی تولید بنزین آیزومریت انجام و ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار لیتر به تولید روزانه بنزین افزوده میشود.
پالایشگاه نفت لاوان در هرمزگان دارای ظرفیت اسمی پالایش روزانه ۵۰ هزار بشکه و ظرفیت عملیاتی ۶۰ هزار بشکه در روز است و خوراک نفت خام این پالایشگاه از میدانهای دریایی نفتی سلمان، رشادت، بلال و رسالت تأمین میشود.
پالایشگاه بندرعباس
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران در ادامه به پروژه افزایش ظرفیت بنزین پالایشگاه بندرعباس اشاره کرد و افزود: پروژه افزایش ظرفیت پالایشگاه بندرعباس در مرحله پیش راهاندازی است و تا نیمه دوم امسال بنزین تولیدی در این پروژه وارد بازار میشود.
به گفته وی، با اجرای این پروژه روزانه سه میلیون لیتر افزایش ظرفیت را در این پالایشگاه شاهد خواهیم بود و از لحاظ کیفیت هم هشت میلیون لیتر از بنزین تولیدی روزانه پالایشگاه بندرعباس یورو ٤ میشود.
کاظمی با بیان اینکه پروژه کاهش تولید مازوت در پالایشگاه بندرعباس سرمایهگذاران زیادی دارد، گفت: با اجرای این پروژه مقدار تولید مازوت این پالایشگاه به زیر ١٠ درصد میرسد و همه فرآوردههای پالایشگاه بندرعباس به بنزین و نفتگاز بدل میشود.
طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه نفت بندرعباس دارای ٩ واحد اصلی است که واحدهای تصفیه نفتای سنگین با ظرفیت ٢٥ هزار بشکه در روز، واحد تصفیه نفتای سبک با ظرفیت ٢١ هزار بشکه در روز، واحد تبدیل کاتالیستی با ظرفیت ٢٥ هزار بشکه در روز واحد تصفیه نفتگاز با ظرفیت ٥٠ هزار بشکه در روز و واحد بازیافت گوگرد با ظرفیت ١٢٠ تن در روز از مزیتهای مهم این طرح هستند.
این طرح با هدف افزایش ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه به روزانه چهار میلیون لیتر، بهبود کیفیت نفتگاز تولیدی پالایشگاه (یورو ٥) به مقدار حدود هشت میلیون لیتر در روز، بهبود کیفیت کل بنزین تولیدی پالایشگاه (یورو ٤) و بازیافت گوگرد و دانهبندی گوگرد تولیدی پالایشگاه به مرحله اجرا رسیده است.
پالایشگاه آبادان
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران با اشاره به طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان گفت: این طرحها با هدف تثبیت ظرفیت پالایشی پالایشگاه آبادان، تولید محصولات بر اساس استاندارد یورو ٥، کاهش آلایندههای زیستمحیطی، افزایش درصد تولید نفتگاز و بنزین با بهبود فناوری تولید، کاهش تولید نفتکوره و جمعآوری مخازن و تاسیسات فرسوده اجرا خواهد شد.
وی پروژههای کاهش تولید مازوت پالایشگاه آبادان را از لحاظ سرمایهگذاری سنگین دانست و تصریح کرد: پروژه کاهش تولید مازوت پالایشگاه آبادان در مراحل نهایی امضای قرارداد است که منابع مالی آن از خط اعتباری چین (فایناس) که بیمه دولتی چین (سایناشور) مقدمات کار را مهیا کرده است و تا چند ماه آینده تامین خواهد شد.
کاظمی حجم سرمایهگذاری این طرح را سه میلیارد دلار اعلام کرد که دولت تضمینکننده آن است.
پالایشگاه آبادان هم اکنون دارای ظرفیت پالایش ٤٠٠ هزار بشکه نفت خام در روز است که ٢٥٠ هزار بشکه از ظرفیت ٤٠٠ هزار بشکه ای در سه واحد تقطیر با قدمت بیش از ٧٠ سال پالایش میشود.
با توجه به فناوری قدیمی و تجهیزات فرسوده، این سه واحد تقطیر دارای بازده بسیار پائین، ریسک بسیار زیاد عملیات و هزینههای بالای تعمیرات است که در طرح تثبیت ظرفیت و بهبود کیفیت فرآوردههای پالایشگاه آبادان شامل واحد تقطیر ٢١٠ هزار بشکهای در روز است که جایگزین واحدهای تقطیر قدیمی خواهد شد.
با توجه به ساخت و راهاندازی واحد تقطیر دیگری که در سال ١٣٨٥ به ظرفیت ١٥٠ هزار بشکه راه اندازی شد، مجموع ظرفیت پالایش پس از احداث واحد تقطیر جدید در ٣٦٠ هزار بشکه (١٥٠+٢١٠) در روز تثبیت شد. افزون بر تثبیت ظرفیت پالایشگاه در ٣٦٠ هزار بشکه که با ساخت واحد تقطیر ٢١٠ هزار بشکهای میسر میشود همه فرآورده های حاصل از پالایش ٣٦٠ هزار بشکه نفت خام در واحدهای تصفیه هیدروژنی تصفیه میشوند.
پالایشگاه اصفهان
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران در ادامه گفتگو با خبرنگار شانا، اهداف طرح بهینه سازی پالایشگاه اصفهان را تامین بخشی از خوراک واحد بنزینسازی، افزایش کیفیت نفت سفید، رفع تنگناهای عملیاتی و کاهش مصرف انرژی اعلام کرد.
وی افزود: شرکت دایلم کره جنوبی پروژه کاهش مازوت پالایشگاه اصفهان را هفته گذشته با امضای قرارد به دست گرفت که برای اجرای این پروژه ٢,٥ تا سه میلیارد دلار اعتبار نیاز است.
توافقنامه اجرای این طرح هفته گذشته دوشنبه (٢٨ تیرماه) به صورت EPC مشروط به تامین فایناس با شرکت دایلم کره جنوبی، پالایشگاه اصفهان و شرکت ملی مهندسی و ساختمان به عنوان مجری طرح امضا شد.
طرح بهبود فرآیند و بهینهسازی پالایشگاه اصفهان در مدت چهارسال با سرمایهگذاری ٢ میلیارد دلار اجرا میشود که در این پروژه، شرکت دایلم به عنوان پیمانکار خارجی با همکاری پیمانکاران داخلی و شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران به عنوان مجری طرح فعالیت میکند.
پیشبینی میشود تا پایان امسال شرایط برای آغاز دوباره طرح فراهم و همکاری دولت بویژه وزارت امور اقتصادی و دارایی در صدور ضمانتهای دولتی در این زمینه راهگشا باشد و راه برای شتاب بخشیدن به آغاز دوباره پروژه هموار شود.
کاهش روزانه ١٦ هزار بشکه ای خوراک پالایشگاه، کاهش روزانه ١٠ میلیون لیتری نفتکوره تولیدی پالایشگاه اصفهان با بکارگیری فناوریهای نو، افزایش روزانه ٨,٥ میلیون لیتری تولید بنزین از دستاوردهای مهم این طرح است.
افزایش تولید ٢,١ میلیون لیتری گاز مایع، ارتقای کیفیت محصولات تولیدی از یورو ٢ به یورو ٤ و ٥ و سازگاز با محیط زیست، رفع تنگناهای عملیاتی، افزایش سودآوری پالایشگاه، کاهش آلایندههای زیست محیطی از دیگر مزیت حاصل از اجرای این طرح است.
این طرح به دلیل برخورداری از توجیه های فنی و اقتصادی قوی و همچنین تاثیرگذاری در تامین همه فرآوردههای نفتی مورد نیاز کشور بویژه بنزین از طرحهای اولویتدار نظام اجرایی کشور شناخته شده و طرح در سال ٨٦ با همکاری شرکتهای خارجی و شرکتهای داخلی آغاز شد که به دلیل مشکلات ناشی از تامین منابع مالی از سال ٨٧ با رکود و تعلیق ناخواسته روبرو شد.
تبدیل نفتکوره، یکی از بزرگترین پروژههای زیستمحیطی پالایشگاه اصفهان اهمیت اقتصادی و زیستمحیطی بسیاری دارد که با امضای این تفاهمنامه تا چند سال آینده این پروژه تکمیل و نام پالایشگاه اصفهان دوباره به عنوان پالایشگاه طلایی ایران مطرح میشود.
پالایشگاه اصفهان فعالیت خود را در زمینه پالایش نفت خام و تولید فرآردههای نفتی شامل گاز مایع، بنزین، نفت گاز، سوخت هواپیما در سال ٥٨ با ظرفیت ٢٠٠ هزار بشکه آغاز کرد.
با آغاز جنگ تحمیلی و نیاز کشور به فرآوردههای نفتی ظرفیت پالایش نفتخام پالایشگاه به بیش از ٣٧٥ هزار بشکه در روز افزایش یافت، اما هم اکنون این پالایشگاه با تولید ٢٢ درصد از همه فرآوردههای نفتی مورد نیاز کشور از لحاظ ظرفیت پالایشی و تنوع تولید فرآوردههای نفتی جایگاه ویژهای را در میان پالایشگاههای کشور دارد.
پالایشگاه شهیدتندگویان (پالایشگاه تهران)
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران درباره طرحهای بهینه سازی فرآیند و بهبود کیفیت فرآوردهای پالایشگاه تهران گفت: پروژه کاهش مازوت در پالایشگاه شهیدتندگویان در مرحله مطالعه قرار دارد و شرکت ژاپنی جی جی سی مطالعات اولیه آن را انجام میدهد.
پالایشگاه تهران درباره اجرای پروژه کاهش نفتکوره با شرکت جی جی سی وارد مذاکراه شده و کار به امضای یادداشت تفاهم (MOU) انجامید.
شرکت های ژاپنی جی جی سی و ماروبنی برای اجرای پروژه کاهش نفتکوره پالایشگاه تهران پیشقدم شدهاند که در صورت قابل قبول بودن نتایج مطالعات امکانسنجی، شرکت ماروبنی آمادگی سرمایهگذاری را در این پروژه دارد.
در چند سال اخیر مدیران پالایشگاه تهران با بررسیها و تحقیقات وسیع دو پروژه تقلیل بنزن بنزین و واحد جدید سی سی آر CCR را تعریف کردند که اجرای پروژه تقلیل بنزن و واحد جدید سی سی آر هم اکنون در مرحله برگزاری مناقصه میان چند شرکت خارجی برای دریافت دانش فنی این واحد است که بزودی در مورد آن تصمیمگیری خواهد شد و مذاکره برای امضای قرارداد با صاحب دانش فنی آغاز میشود.
این واحد به منظور افزایش کیفیت بنزین تولیدی پالایشگاه تهران در حال طراحی پروژهای است که پس از اجرای آن مقدار بنزن موجود به کمتر از میزان مجاز خواهد رسید.
هم اکنون بنزین تولیدی شرکت پالایش نفت تهران نزدیک به استانداردهای بنزین پاک است، گوگرد موجود در بنزین تولیدی این پالایشگاه با یورو ٤ مطابقت میکند و حتی بهتر از آن است ؛ اما میزان بنزن موجود در آن هنوز به سطح استاندارد یورو ٤ نرسیده است.
هدف از طرح تکمیل حلقه ایزومریزاسیون این پروژه به حداقل رساندن میزان بنزن موجود در بنزین به حدود ٠,٦ درصد است که با اجرای آن، تنها مشخصه بنزن بنزین تولیدی پالایشگاه نفت شهید تندگویان تهران برای الزام های زیست محیطی به استاندارد روز دنیا و فراتر از یورو ٥ خواهد رسید.
در این پالایشگاه هم اکنون روزانه ٦,٥ میلیون لیتر بنزین با گوگرد بسیار کم و ١٢ میلیون لیتر گازوئیل در حد یورو ٥ در حال تولید است که پیشبینی میشود تا ٣,٥ سال دیگر این واحدها به بهرهبرداری برسند و کیفیت بنزین تولیدی پالایشگاه تهران مانند نفتگاز به یورو ٤ ارتقا یابد.
پالایشگاه ستاره خلیج فارس
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآوردههای نفتی درباره وضع پالایشگاه ستاره خلیج فارس با تاکید بر این نکته که شرکت ملی پالایش و پخش مالک پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیست، گفت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس خصوصی است و تامین منابع مالی برعهده سرمایهگذاران آن هست.
وی افزود: شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران با پرداخت میزان سهم اولیه خود در این پروژه هم اکنون از نظر نرمافزای به این پروژه کمک میکند و با پیگیریهای مستمر برای رفع مشکلات اجرایی این پروژه گام برمی دارد.
کاظمی، سرعت اجرای پروژه در سال ٩٤ و سه ماه نخست امسال را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: فاز یک پالایشگاه ستاره خلیج فارس ٩٠ درصد رشد داشته است که امیدواریم تا پایان امسال بنزین این پالایشگاه وارد مدار شود.
پروژه ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس با هدف پالایش ٣٦٠ هزار بشکه در روز میعانات گازی پارس جنوبی، تولید فرآورده های مطابق استانداردهای کیفی اروپا، ایجاد ارزش افزوده بیشتر بر میعانات گازی تولیدی در پالایشگاه های گازی پارس جنوبی، جلوگیری از صادرات مواد خام و تبدیل آن به فرآوردههای با ارزش تر، اشتغالزایی بیشتر در کشور و تبدیل ایران به صادرکننده بنزین به صورت طراحی، خرید و ساخت (EPC ) در حال اجراست.
این طرح عظیم پالایشگاهی در زمان تکمیل همه واحدهای آن ظرفیت تولید روزانه ٣٦ میلیون لیتر بنزین و ١٥ میلیون لیتر گازوئیل را دارد که هم اکنون پیشرفت اجرایی این مجتمع پالایشی به بیش از ٩٠ درصد رسیده است و پیشبینی میشود نخستین فاز پالایشگاهی آن تا پایان امسال به بهرهبرداری برسد.
با بهره برداری از فاز نخست این پروژه تا پایان امسال حدود ۱۲ میلیون لیتر بنزین و ۵ میلیون لیتر نفت گاز به توان تولید کشور اضافه میشود.
پالایشگاه سیراف
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران در ادامه این گفتگو به خبرنگار شانا از پایان واگذاری زمینهای این هشت پالایشگاه تا پایان نیمه نخست امسال خبر داد.
وی افزود: همه این هشت پالایشگاه دارای سرویسهای یوتیلیتی به منظور تامین آب بخار و خدمات جانبی مشترک هستند و میتواند از زیرساختهای عسلویه همچون پایانه صادراتی در خلیج فارس استفاده کنند.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در طراحی و ساخت پالایشگاه میعانات گازی سیراف تولید محصول نفتی نفتکوره پیش بینی نشده است، یادآور شد: محصولات اصلی این ٨ پالایشگاه میعانات گازی نفتای سبک و سنگین، گاز مایع، نفت سفید و گازوئیل هستند که امکان صادرات آن به بازارهای جهانی هم وجود دارد.
کاظمی با بیان اینکه با توجه به تولید محصولات با ارزش افزوده بالا و تولید نشدن نفتکوره، ساخت پالایشگاه سیراف حتی در دوران کاهش قیمت نفت هم دارای توجیه اقتصادی است، گفت: یکی از مهمترین سیاستهای ایران کاهش تولید نفتکوره در پالایشگاههای قدیمی و موجود کشور است.
طرح فراگیر پالایشی سیراف به عنوان یکی از مهمترین طرحهای دولت تدبیر و امید به منظور بسترسازی برای سرمایهگذاری بخش خصوصی در صنعت نفت با هدف تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی به طور جدی در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است.
طرح پالایشی سیراف با هدف احداث هشت پالایشگاه میعانات گازی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با ظرفیت ٤٨٠ هزار بشکه میعانات گاز ( هر پالایشگاه ٦٠ هزار بشکه) اجرا خواهد شد، دارای یک شرکت تاسیسات جانبی (یوتیلیتی) و پشتیبانی است.
توسعه خصوصیسازی در کشور، جلوگیری از خام فروشی میعانات گازی، استفاده از توان و فناوریهای داخلی بخشی از مزیتهای اجرای این طرح به شمار می آید.
کاظمی در پایان گفت: با اجرا و بهرهبرداری از پروژههای ٣٦٠ هزار بشکهای پالایشگاه میعانات ستاره خلیج فارس، ٤٨٠ هزار بشکهای طرح سیراف، ١٥٠ هزار بشکهای پالایشگاه آناهیتا، ٣٠٠ هزار بشکهای پالایشگاه بهمن گنو در بندر جاسک و ١٢٠ هزار بشکهای پالایشگاه پارس از سوی بخش خصوصی ظرفیت پالایشی کشور رشد ٧٠ درصدی را تجربه خواهد کرد و تا چهارسال آینده ظرفیت پالایشی کشور از یک میلیون و ٨٣٠ هزار بشکه در روز به سه میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه افزایش می یابد.