اخبار

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت:
طرح نهضت بهینه سازی در افق ۱۴۲۰ اجرایی می شود

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت  با تاکید براینکه بهترین راهکار رفع ناترازی انرژی در کشور سرمایه گذاری در حوزه بهینه سازی انرژی می باشد گفت: طرح های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت در قالب «طرح نهضت بهینه سازی در افق ۱۴۲۰ » در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با همکاری دیگر ارگان ها تدوین شده است که با اجرای این طرح ها در افق ۱۴۲۰ شدت مصرف انرژی کشور ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت.

دکتر حسین حسین‌زاده امروز (دوشنبه، ۲۳ مهر) در سومین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی بهینه‌سازی مصرف و بهره‌وری انرژی ایران با اشاره به اینکه طرح‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای صرفه‌جویی انرژی در این شرکت تعریف شده است، تصریح کرد: با اجرای این طرح‌ها تا پایان سال ۱۴۲۰، روزانه ۳.۶ میلیون بشکه به ارزش ۹۰ میلیارد دلار به ارزش فروش نفت کشور افزوده می‌شود.

وی با بیان اینکه صنعت نفت یک صنعت مادر است و ۹۰ درصد اقتصاد کشور  را سازمان دهی می کند گفت: صنعت نفت، گاز و نیرو در اقتصاد کشور تأثیرزیادی دارند و مانند خون در رگ های صنایع کشور منابع مالی و انرژی تزریق می کنند.

وی با اشاره به فرمایش‌های مقام معظم رهبری و تأکید ایشان بر بهینه‌سازی مصرف انرژی افزود: منابع مطلوبی در حساب بهینه‌سازی مصرف تعریف شده و امیدواریم این حساب بتواند شرایط بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور را بهبود بخشد.

دکتر حسین زاده در ادامه به طرح های متنوعی که در سه حوزه صنعت ساختمان و حمل و نقل در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت طراحی و در دست اجرا می باشد و به عنوان مثل به طرح بخاری ها اشاره کرد و  گفت: طرح ملی تعویض بخاری های فرسوده با سرمایه گذاری ۸ میلیارد دلاری در حال اجرا است که با اجرای این طرح سالانه  ۵۷ میلیون بشکه صرفه جویی به همراه خواهد داشت که عدد بسیار بزرگی است.

دکتر حسین‌زاده با بیان اینکه در حوزه بهینه سازی انرژی کشور هم اکنون دو سازوکار ماده ۱۲ و بازار بهینه‌سازی  وجود دارد که هیچکدام قابلیت اجرا ندارد، اظهار داشت: در بسیاری از سازمان ها و وزارت خانه ها در حوزه بهینه سازی فعالیت های موازی در حال انجام است، هشت وزارتخانه اداره کل بهینه‌سازی دارند واگر این فعالیت ها تجمیع نشوند، نمی توان کار درستی در این حوزه انجام داد.

وی افزود: تمام طرح های بهینه سازی در پیچ و خم های اداری گیر کرده اند و هر یک مصوبه از ۱۳ دستگاه باید تاییدیه بگیرند، برای برون رفت از این چالش بزرگ باید سازمان واحدی با عنوان بهینه سازی مصرف انرژی تاسیس شود.

دکتر حسین زاده  به مصرف بالای انرژی در کشور به نسبت دیگرکشور های دنیا اشاره کرد و گفت: ۹.۲ درصد گاز کشور در حوزه پتروشیمی مصرف می‌شود که ۶۰ درصد آن سهم سوخت است و برای تولید یک محصول پتروشیمی به‌صرفه نیست.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در ادامه گفت: ۵ راهکار برای رفع ناترازی انرژی در کشور وجود دارد که شامل فرهنگ‌سازی، پیک‌سایی، افزایش تولید و سیاست‌های قیمتی که اجرای هر کدام با مشکلات و چالش های زیادی همراه است و در نهایت بهترین راهکار رفع ناترازی سرمایه گذاری در بخش بهینه سازی می باشد.

 وی تاکید کرد: هر دلار سرمایه‌گذاری در بخش بهینه‌سازی مصرف انرژی معادل ۷ تا ۱۰ دلار سرمایه‌گذاری در حوزه تولید است.

دکتر حسین زاده در پایان اظهار امیدواری کرد با همکاری همه ارگان ها می توانیم از وضعیت ناترازی انرژی کشور به سلامت عبور نماییم.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829