نخستین نشست تخصصی هفتمین همایش و نمایشگاه بین المللی دوسالانه انجمن خودروهای گازسوز آسیا و اقیانوسیه (انگوا) با موضوع وضع کنونی و چشمانداز سوختهای جایگزین در بخش حمل و نقل برگزار شد.
به گزارش شانا، نشست تخصصی «وضع کنونی و چشمانداز سوختهای جایگزین در بخش حمل و نقل» روز سهشنبه (نهم آبان ماه) با حضور هان از کره جنوبی، علی مهرابی، مدیر طرحهای سی ان جی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، امید شاکری، رئیس اداره کل امور پژوهش وزارت نفت، پرویز افشاری آغاجری، مسئول بخش خودروی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و محمد مزیدی، پژوهنده ارشد پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.
مدیر طرحهای سی ان جی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در این نشست با بیان اینکه از ابتدای راه اندازی این طرح در کشور (سال ۱۳۸۱) تاکنون سه میلیارد دلار برای آن هزینه شده است، گفت: هم اکنون روزانه ۲۱ میلیون مترمکعب سی ان جی در بخش حمل و نقل مصرف می شود.
وی با اشاره به اینکه توسعه احداث جایگاه های عرضه سی ان جی همواره رو به افزایش بوده است، افزود: هم اکنون ۲۴۰۰ جایگاه عرضه سی ان جی در ۲۲۰۰ نقطه کشور فعال است که ۲ میلیون و ۷۴۰ مترمکعب در ساعت از آنها بهره برداری میشود.
مهرابی با بیان اینکه میزان خرابی جایگاههای عرضه سی ان جی سه درصد است، افزود: هم اکنون ۹۷ درصد نازلهای جایگاههای عرضه سی ان جی فعال است.
به گفته وی، از مصرف ۲۱ میلیون مترمکعب سیانجی در کشور تنها ۱۰ درصد آن به پایتخت تعلق دارد که این میزان برای کلانشهر تهران بسیار کم است.
وی از آذربایجان غربی و شرقی، میاندوآب، فارس و اهواز به عنوان استانهای پرمصرف در سوخت سی ان جی نام برد و تصریح کرد: اگر این میزان مصرف سی ان جی در کشور وجود نداشت هم اکنون به جای میانگین مصرف ۸۱ میلیون لیتری بنزین باید روزانه ۱۰۲ میلیون لیتر بنزین مصرف میشد.
وی از کیفیت خودرو و خدمات پس از فروش به عنوان دو عامل مهم در تحریک مردم به استفاده از سوخت سی ان جی اشاره و اظهار کرد: اجرای قوانین و طرحهای پایدار در قیمت سی ان جی نیز یکی از اقدامهایی است که باید برای آن فکری کرد.
امکان سنجی اتانول سوختی برای حمل و نقل
امید شاکری، رئیس اداره کل امور پژوهش وزارت نفت درباره امکان سنجی اتانول سوختی برای حمل و نقل به عنوان سوخت جایگزین گفت: کشورهایی که این سوخت را وارد سبد انرژی خود کردهاند حدود ۶۶ کشور هستند که بر پایه سیاستهای دولتی خود در این مسیر گام برداشتهاند.
وی افزود: ۷۸ درصد از سبد انرژی دنیا را سوخت فسیلی، ۲,۵ درصد سوخت هسته ای و ۱۹ درصد از این سبد را انرژیهای تجدید پذیر تشکیل دادهاند.
به گفته وی انرژی های تجدید پذیر به دو دسته سوختهای سنتی همانند چوب و هیزم (۸,۹ درصد) و دیگر سوختها (۱۰.۳ درصد) تقسیم می شود، افزود: هر کشوری باید سیاستهای سوختی خود را متناسب با زیرساختهای خود تعیین کند.
شاکری اظهار کرد: به عنوان مثال سیانجی در ایران یک مزیت رقابتی به شمار میآید که باید از آن بهره برد.
وی با بیان اینکه هم اکنون از ۴۵ هزار خودروی گازسوز حمل و نقل، ۴۰ هزار دستگاه آن اتوبوس است، تصریح کرد: باید راهبردی در نظر گرفته شود تا از سوخت سیانجی در بخش حمل و نقل عمومی بهویژه حمل ونقل درون شهری استفاده بیشتری شود.
در ادامه این نشست پرویز افشاری آغاجری، مسئول بخش خودروی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران درباره اینکه بهتر است چه نوع سوخت جایگزینی استفاده شود، گفت: بحث امنیت انرژی، آلودگیها و ... ما را به سمت استفاده از سوختهای جایگزین هدایت میکند.
وی با بیان اینکه البته آینده متعلق به خودروهای هیبریدی_الکتریکی است، تصریح کرد: این بدان معنا نیست که سی ان جی را در برنامه نداشته باشیم.
افشاری با اشاره به اینکه تا افق ۲۰۵۰، سی ان جی درصد زیادی از سبد انرژی را به خود اختصاص خواهد داد، افزود: با توجه به اینکه هر سوختی معایب و مزایای خاص خود را داراست، هر کشوری نیز شرایط خاص خود را دارد؛ بنابراین باید به سوخت سی ان جی به عنوان یک مزیت در کشور خودمان نگاه کنیم.
وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۶۱ هزار خودروی گازسوز در کشور تولید شده است، ادامه داد: قرار بود این میزان ۵۲۰ هزار دستگاه باشد که به دلیل استقبال نکردن به ۱۶۱ هزار خودرو کاهش یافت.
افشاری آغاجری با تاکید بر اینکه باید تحریک تقاضا صورت بگیرد، افزود: در سند ۲۰۲۵ قرار است که سه میلیون خودرو در داخل تولید و یک میلیون از آن نیز صادر شود؛ بنابراین ما باید با برنامه ریزی های دقیق به این اهداف دست یابیم.
محمد مزیدی، پژوهنده ارشد پژوهشگاه صنعت نفت به عنوان آخرین سخنران نشست تخصصی نخست، درباره سبد سوخت آینده جهان توضیح داد و گفت: همچنان تا سال ۲۰۳۵ سوختهای فسیلی مهم سهم بسزایی را به خود اختصاص خواهد داد.
به گفته وی، سهم نفت و ذغال سنگ در این سبد کاهش و سهم گاز افزایش خواهد داشت.