مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گفت: توسعه صنایع پایین دستی گاز بهویژه سی ان جی می تواند ارزش افزوده بالایی برای کشور ایجاد کند.
به گزارش شانا، منصور ریاحی روز سهشنبه (نهم آبانماه) در آیین گشایش هفتمین همایش و نمایشگاه بینالمللی دوسالانه انجمن خودروهای گازسوز آسیا-اقیانوسیه (آنگوا) اظهار کرد: در حالی که ایران ۱۸ درصد ذخایر گازی دنیا و ۴۷ درصد ذخایر گازی خاورمیانه را داراست، اما سهم تجارت گاز ما حدود ۱,۵ درصد در دنیاست.
وی به اقدامهای دولت در صنعت سیانجی از زمان ایجاد آن تاکنون اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاری سه میلیارد دلاری از سوی دولت و صرفه جویی بیش از ۲۵ میلیارد دلار از آن، مصرف بیش از ۵۸ میلیارد مترمکعب سی ان جی از ابتدا تاکنون، انتقال فناوری و بومی سازی در بخش خودرویی و جایگاهی، بومی سازی سیانجی و تربیت نیروی متخصص مورد نیاز و فرهنگسازی برای مصرف سیانجی در جامعه، بخشی از این اقدامهاست.
ریاحی ادامه داد: تنوع بخشی به سبد سوخت کشور از طریق تعریف سوخت جایگزین و ایجاد تغییر در الگوی مصرف جامعه، تقویت امنیت انرژی، استاندارد سازی، تدوین و اجرایی کردن بازرسی های دوره ای جایگاههای سیانجی، ایجاد اشتغال به صورت مستقیم و غیر مستقیم و ایجاد خطوط تجاری جدید در زنجیره ارزش صنعت سی ان جی، پرورش متخصصان بازرس در صنعت و ایجاد کمیته داخل نیز باقی اقدامهای انجام شده از سوی دولت است که تاکنون در بخش سیانجی انجام شده است.
به گفته وی، حمایت مالی از طراحی و تولید موتور ملی پایه گازسوز، راه اندازی خط تولید خودروهای دوگانه سوز (سمند، روآ، پژو ۴۰۵ و وانت نیسان)، حمایت از ایجاد تشکلها و انجمنهای صنفی، ایجاد و ساماندهی شبکه گسترده خدمات (در تامین کالا، تعمیر و نگهداشت، تربیت بهره برداران و افزایش کانال های ارتباط با مشتری)، حمایت از بخش خصوصی و زمینه سازی برای توسعه آن و گازرسانی به روستاهایی که امکان ایجاد شبکه گازرسانی وجود ندارد نیز بقیه اقدامها انجام شده از سوی دولت است.
محدودیتها و حلقههای مفقوده در صنعت سی ان جی
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی درباره اقدامهایی که در صنعت سیانجی هنوز به درستی انجام نشده است، گفت: ارائه نکردن خدمات پس از فروش و بازرسی ادواری خودروها به طور کامل، عملیاتی نشدن واحد تحقیق و توسعه در حلقههای زنجیره تامین، تولید و توزیع، عدم توجه کافی به توسعه خودروهای سنگین گازسوز به رغم ظرفیت های ایجاد شده، عدم رشد متوازن سهم سی ان جی در سبد سوخت کشور در مقایسه با بنزین و برقرار نشدن پیوندها و اتحادهای راهبردی در صنعت سیانجی بخش از این اقدامهاست.
ریاحی با بیان اینکه ورود نکردن صنعت سی ان جی ایران به بازارهای خارجی و صادراتی و همچنین ایجاد نکردن شبکه حامی برای این زنجیره از جمله اقدامهای دیگری است که باید انجام می شد، ادامه داد: فقدان نظام قیمت گذاری پایه و مشخص برای سیانجی با توجه به قیمت بنزین، فقدان سند چشم انداز و عدم سند بالادستی در زمینه صنعت سی ان جی و همچنین نبود جذابیت کافی در فضای کسب و کار سی ان جی نیز از جمله کارهایی است که به عنوان حلقههای مفقوده در این صنعت نامگذاری میشود.
اتخاذ تصمیمهای بهینه برای صنعت سی ان جی
ریاحی گفت: با توجه به جذابیت، توان بسیار بالای موجود و جایگاه راهبردی صنعت سی ان جی در کشور، باید راهبرد توسعه کسب و کار را تدوین و اجرایی کرد.
وی با بیان این که صنعت سیانجی در مرحله بلوغ قرار دارد و نباید گذاشت تا به مرحله بی بازگشت خود برسد؛ میان انتظارها و اجرای عملیات، باید انتظارات را مهندسی کرد.