امروز:
سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳

یادداشت

صرفه جویی گاز ناشی از اجرای بازنگری استاندارد 2-1220 و حذف رده های پایین برچسب انرژی بخاری های گازسوز دودکش دار

سید کورش هاشمی

مدیر بهینه سازی انرژی در بخش ساختمان و عضو هیئت مدیره شرکت بهینه سازی مصرف سوخت 

طبق آخرین آمار و اطلاعاتی که درخصوص مصرف گاز طبیعی در دسترس می باشد ، میزان مصرف گاز طبیعی در کشور در سال 1398 برابر 204 میلیارد متر مکعب و در سال 1399 بیش از 221  میلیارد متر مکعب بوده است که از این میزان در سال 98 در بخش خانگی و تجاری 61 میلیارد و در سال 1399 به عدد 65 میلیارد متر مکعب رسیده یعنی بیش از 30 در صد از کل مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی و تجاری اتفاق افتاده است ، در گرمایش ساختمانهای مسکونی بخاری های گازی سهم 75 درصدی دارند هم اکنون حدود 20 میلیون بخاری گازی در منازل و ادارات سراسر کشور وجود دارند که اکثر آنها از نظر رتبه مصرف  انرژی در حد بسیار پایین و مواردی نیز بدون رتبه یا رده انرژی هستند.

بر اساس آخرین نتایج بررسی رده بندی شرکتهای تولید کننده بخاری های گازسوز ، در حال حاضر اکثریت به اتفاق بخاری های تولیدی در داخل کشور دارای راندمان بسیار پایین با برچسب انرژی F وGو E و حتی خارج از رده استاندارد برچسب انرژی می باشند . طبق ماده 11 قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی مسئولیت کارگروه تدوین معیارها و مشخصات فنی و استاندارد اجباری انرژی تجهیزات در زمینه سوخت برعهده وزارت نفت می باشد. بر همین اساس، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، به نیابت از وزارت نفت ،  نسبت به  بازنگری استاندارد ملی به شماره 2-1220 با عنوان « بخاری گازسوز دودکش دار – مشخصات فنی و روش تعیین معیار مصرف انرژی و دستورالعمل برچسب انرژی » اقدام نمود. در اجلاسیه اخیر کمیته ملی استاندارد که به ریاست شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و با حضور و تصمیم اعضاء کار گروه ماده 11 قانون اصلاح الگوی مصرف برگزار و مقرر گردید از 1/1/1401  رده های بر چسب انرژی F وG و از تاریخ 1/8/ 1401 رده برچسب انرژی E  از استاندارد بخاری های گازسوز دودکش دار حذف شوند . به عبارت دیگر از تاریخ های فوق، تولید کنندگان مجاز به تولید بخاری های خارج از رده های اعلام شده در استاندارد 2-1220 نخواهند بود. لذا با اجرایی شدن آن شاهد افزایش بیش از 20 درصدی در راندمان بخاری های گاز سوز تولیدی در کشور خواهیم بود .

به عنوان یکی از دستاوردهای مهم بازنگری استاندارد فوق، مشخص گردید بیشترین فراوانی بخاری های گازسوز مربوط به رده های انرژی E و F  و G می باشد، به طوریکه سهمی بیش از 60% تولیدات بخاری را به خود اختصاص می دهند. با این فرضیات و حذف رده های مذکور از برچسب انرژی و جایگزینی آنها با پنج میلیون و هشتصد هزار بخاری گازسوز با رده انرژی A ، سالانه ( در چهار ماهه سرد سال ) بیش از سه میلیارد مترمکعب صرفه جویی در مصرف گاز طبیعی عاید کشور می گردد.

بر اساس مواد 12 و 13 قانون اصلاح الگوی مصرف، سازمان ملی استاندارد و وزارت صمت نسبت به جلوگیری از تولید و توزیع محصولات خارج از رده بر چسب انرژی اقدام خواهند نمود .

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829