یادداشت

اهمیت برچسب انرژی در انواع آبگرمکن های گازسوز

      محمدرضا فجرک رئیس امور بهینه سازی لوازم خانگی و تجاری

ایران دارای حدود 10% از منابع کشف شده نفت جهان است. ایران همچنین با دارا بودن بیش از 17% از کل منابع کشف شده گاز جهان، دومین کشور دارنده منابع گاز طبیعی است که سهم قابل توجهي از این گاز در بخش خانگی به مصرف می‌رسد که یکی از دلایل عمده هدررفت گاز طبیعی در این بخش به پایین بودن راندمان تجهيزات گازسوز خانگی است. از سوی دیگر، سهم آبگرم مصرفی حدود 21% مصرف گاز در ساختمان های مسکونی و حدود 30% مصرف گاز در ساختمان های تجاری و عمومی را به خود اختصاص می دهد که آبگرمکن های گازسوز راندمان پایین به عنوان مولد آبگرم مصرفی یکی از تجهیزات خانگی پرمصرف محسوب می شوند.

بر اساس اطلاعات واصله از مرکز آمار ایران، برآورد می شود که در حال حاضر حداقل ده میلیون خانوار در كشور از آبگرمكن گازسوز مخزندار یا فوری (دیواری) استفاده مي نمايند و با توجه به اینکه بخش عمده ای از آبگرمکن های گاز سوز مخزندار یا فوری تولید کشور دارای رده برچسب انرژی کمتر از D و یا در مواردی فاقد برچسب رده بندی انرژی می باشند، لذا مصرف گاز طبیعی سالیانه اين تعداد آبگرمکن حداقل چهار میلیارد متر مکعب در سال تخمين زده مي شود.

                                                                                               

معرفی برچسب انرژی آبگرمکن های گازسوز

برچسب انرژی تنها یک نشان برای زیبایی محصول نیست، بلکه نمادیست که روی کالاهایی که به نوعی مصرف کننده انرژی هستند الصاق می گردد و بیانگر رابطه میزان مصرف انرژی و بهره وری یا بازده دستگاه می باشد. شاخص مصرف انرژی آبگرمکن به وسیله حروف انگلیسی A تا G تعیین می‌شود که هر حرف با رنگ مخصوص به خود از سبز تا قرمز تقسیم بندی شده است. با مطالعه این برچسب می‌توانید  بازدهی آبگرمکن های گوناگون موجود در بازار را با یکدیگر مقایسه نمود. مندرجات این برچسب علاوه بر گرید مصرف انرژی ، حاوی نام و نوع محصول، نام و برند تولید کننده، مدل دستگاه و نشان سازمان ملی استاندارد ایران نیز می باشد. ضمن اینکه در بعضی از برچسب‌ها احتمال درج برخی دیگر از اطلاعات مورد نیاز مصرف‌کنندگان نیز هست. شایان ذکر است که نصب برچسب انرژی روی محصولات تولیدی کارخانجات در اغلب کشورهای دنیا رایج است .
حرف A در برچسب انرژی که به رنگ سبز پررنگ چاپ شده است ، نشانگر کمترین میزان مصرف انرژی و بیشترین کارایی آبگرمکن و حرف G که با رنگ قرمز مشخص می‌شود، نشانگر اینست که دستگاه دارای حداکثر مصرف انرژی و حداقل بازدهی می باشد.

اینکه مصرف کننده کدامیک از انواع آبگرمکن مخزندار یا فوری (دیواری) را انتخاب می کند باید با مطالعه کافی همراه باشد. آّبگرمکن های فوری همواره مصرف گاز طبیعی کمتری در مقایسه با انواع آبگرمکن مخزندار دارند و به سرویس و نگهداری کمتری نیاز دارند. در مقابل آبگرمکن های مخزندار قابلیت تامین آبگرم را در مقیاس بیشتری از 30 تا 80 گالن و به طور پیوسته دارا هستند.

 

شکل 1- تصویر دو آبگرمکن فوری (دیواری) در دو طرف و دو آبگرمکن مخزنی در وسط

 

آبگرمکن دیواری (فوری) و مخزندار  ، هر دو دارای برچسب انرژی مشابهی می باشد که تصویر آنها در ذیل آورده شده است. برچسب انرژی با طی مراحل و ضوابط سازمان ملی استاندارد ایران و پس از آزمایشات مختلف بر اساس مجموعه ای از قوانین تدوین شده مندرج در استاندارهای ملی برچسب انرژی به یک محصول تعلق می گیرد . هدف از تدوین این قوانین در استانداردهای ملی، معین کردن حداقل شرایط جهت کارکرد دستگاه و استفاده منطقی انرژی در آبگرمکن های فوری (دیواری) و مخزندار گاز سوز می باشد. مبنای تدوین استاندارد هر دوع آبگرمکن، برچسب انرژی استاندارد استرالیایی ( AS4552) AG102VERSION 2000 بوده است .
استاندارد فوق برای آبگرمکن های فوری به عنوان استاندارد ملی ایران به شماره های  1828 و 2-1828 تصویب و از تاریخ 1/9/1383 لازم‌الاجرا گردید .همچنین استانداردهای آبگرمکن های مخزندار به شماره های 1-1219 و 2-1219 نیز در سال 1383 تصویب شدند.

مزایای بر چسب انرژی در آبگرمکن های فوری و مخزندار

مزایای مطالعه و بررسی بر چسب انرژی آبگرمکن ها از آنجا حائز اهمیت می باشد که  به کمک آن میتوان تمامی مشخصات و جزئیات آبگرمکن را به صورت خلاصه و جامع به شرح ذیل در اختیار داشت:

الف – نام و برند کارخانه تولیدکننده

ب- شاخص بهره وری کل خالص آبگرمکن

پ- میزان بازدهی کل خالص آبگرمکن

ت- میزان مصرف سالیانه انرژی بر مبنای مگاژول

پ-مقدار مصرف سالیانه گاز بر حسب متر مکعب

ث- توان مصرفی انرژی

ج- شاخص بازده در حالت تنظیم حداقل و حداکثر

چ- کلاس آب و هوایی

ح- حداکثر میزان توان خروجی بر حسب کیلو وات

خ- راندمان گرمایشی

د- ضریب کارکرد گرمایشی

ذ- نام و مدل آبگرمکن

 

مزایای مقایسه برچسب انرژی تولیدکنندگان مختلف آبگرمکن ها

مقایسه برچسب انرژی آبگرمکن های تولیدکنندگان مختلف، محاسن و ویژگی های مناسبی برای خریداران دارد که مهم ترین موارد آن به شرح زیر است:

۱) انتخاب صحیح و هوشمندانه آبگرمکن در بازار با توجه به تنوع محصولات

۲) آگاه کردن خریداران با توجه به میزان کارآیی و بهره وری دستگاه

۳) بهینه کردن و مدیریت مصرف انرژی (کاهش مصرف گاز طبیعی)

۴) کاهش هزینه های قبوض مصرف در خانوارها

۵) کاهش آلودگی هوا و محیط زیست  (مشارکت در طرح جهانی کاهش کربن)

۶) وجود اطلاعات اختصاصی ویژه آبگرمکن

۷) ارائه اطلاعات لازم در زمینه تولید کننده شامل : لوگوی تجاری، برند شرکت تولید کننده ، مدل آبگرم کن و علامت استاندارد

 

جدول 1- برچسب انرژی آبگرمکن های فوری

درصد صرفه جویی انرژي ( η net)   

رده برچسب

Qs <  35

A

29  <  Qs ≤  35

B

23  <  Qs  ≤  29

C

17 <  Qs ≤  23

D

11 <  Qs  ≤  17

E

5  < Qs  ≤  11

F

0  <  Qs  ≤ 5

G

Qs ≤ 0

برچسب تعلق نميگيرد


جدول 2- برچسب انرژی آبگرمکن های مخزندار

درصد صرفه جویی انرژي ( η net)   

رده برچسب

Qs  35

A

28  ≤  Qs <  35

B

21  ≤  Qs  < 28

C

15 ≤  Qs < 21

D

10 ≤  Qs  < 15

E

5 ≤ Qs < 10

F

0 ≤ Qs  < 5

G

Qs < 0

برچسب تعلق نميگيرد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829