انرژی های تجدیدپذیر

بحران انرژی؛ جهان در برزخ میان سوخت‌های فسیلی و انرژی‌های پاک

تهران-ایرنا-  کاهش سرمایه گذاری در حوزه سوخت های فسیلی از یک سو و مهیا نبودن زمینه های حرکت کامل به سمت انرژی های تجدید شدنی و پاک، همزمان با افزایش قیمت حامل های انرژی، باعث شده تا جهان با خطر بحران کمبود سوخت و انرژی به ویژه در آستانه فصل سرما مواجه شود.

به گزارش ایرنا، شوک ناشی از افزایش بهای انرژی یادآور ادامه وابستگی غیرقابل انکار جهان به سوخت های فسیلی حتی همزمان با تلاش ها برای حرکت جهانی به سمت انرژی های پاک و تجدیدپذیر است.

تقاضای نفت، زغال سنگ و سوخت خالص در هفته های اخیر افزایش قابل توجهی در جهان داشته است که این افزایش تقاضا به دلیل وضعیت غیرعادی آب و هوایی و بیرون آمدن اقتصاد  جهان از دوران همه گیری برای ایجاد کمبودهای انرژی از چین به برزیل و انگلیس است.

این اوضاع، حکایت از شکنندگی  جهان در برابر نیاز روز افزون آن به انرژی دارد و آن هم در شرایطی که کشورها تلاش می کنند استفاده از سوخت های فسیلی را به منابع تجدیدشدنی انرژی پاک تبدیل کنند؛ تغییری که تجار و دولت ها تلاش می کنند در بحبوحه تغییرات آب و هوایی و بحران های اقلیمی گسترده ناشی از این تغییرات، آن را تسریع کنند.

روزنامه وال استریت ژورنال در این زمینه می نویسد: تحلیلگران و کارشناسان بر این اعتقادند که تغییر مسیر از انرژی های فسیلی به سمت انرژی های پاک سالها طول می کشد. به گفته آنها در حالی که سرمایه گذاری در سوخت های فسیلی کاهش یافته است، آنچه که در بخش انرژی سبز هزینه می شود برای پر کردن خلا موجود کافی نیست.

 

اتحادیه اروپا تولید تولید خودروها با سوخت های فسیلی را از سال 2030 به بعد ممنوع اعلام کرده و اروپایی های در تکاپو برای حرکت سریع به سمت تولید انبوه خودورهای برقی و جایگزین ساختن خودروهای آلاینده هستند اما درباره این که این هدف اتحادیه اروپا تا حد محقق خواهد شد، سوال های زیادی وجود دارد.

تقاضا برای انرژی ، روندی رو به رشد در جهان دارد. در مواردی، منابع تجدیدشدنی دارای قابلیت برابری با باد و انرژی هیدروالکتریک (برق آبی) کاهش یافته که باعث افزایش بیشتر تقاضا برای سوخت های فسیلی شده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی که به کشورها درباره سیاستهای انرژی توصیه می کند، در ماه جاری پیش بینی کرد که تقاضای جهانی نفت به حدود ۹۹.۶ میلیون بشکه در روز برای دومین سال متوالی خواهد رسید که به دوران قبل از همه گیری کرونا نزدیک است. این سازمان پیش بینی کرده که امسال تقاضای زغال سنگ از میزان تقاضا در سال ۲۰۱۹ فراتر خواهد رفت و تا سال ۲۰۲۵ افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

 

مدیر اجرایی شرکت اکسون موبیل به تازگی در کنفرانس بازارهای دیجیتال در روسیه با اشاره به افزایش سرعت رشد اقتصادی گفت اگر ما در معادله تقاضا توازن ایجاد نکنیم و فقط به مساله عرضه بچردازیم این امر نوسانات بیشتری را ایجاد خواهد کرد.

تولید نفت جهان همچنان در حال افزایش است اما با افزایش مصرف کشورها که از دوران همه گیری خارج شده اند قادر به تامین نیازها نیست.

کاهش سرمایه گذاری های نفتی

سرمایه گذاری در استخراج نفت و سوخت به غیر از نفت شل، به طور میانگین بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ میلادی حدود ۱۰۰ میلیارد دلار بوده است. بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، سرمایه گذاری کلی در زمینه نفت در سال جاری احتمالا حدود ۲۶ درصد در مقایسه باسال قبل از همه گیری کمتر خواهد بود و به ۳۵۶ میلیارد دلار خواهد رسید.

سرمایه گذاری در این زمینه احتمالا در یک دهه آینده به منظور تحقق اهداف توافق پاریس و در راستای پیش بینی سازمان بین المللی انرژی قبل از هر گونه کاهش بیشتر در همین رده باقی خواهد ماند. در توافق پاریس محدود کردن دمای زمین به کمتر از دو درجه سانتی گراد و در شرایط مطلوب جلوگیری از افزایش دمای زمین بیش از یک و نیم درجه سانتیگراد لحاظ شده است.  

به منظور جبران تقاضای انرژی سرمایه گذاری ها باید از حدود ۱.۱ تریلیون دلار در سال جاری به ۳.۴ تریلیون دلار تا سال ۲۰۳۰ افزایش یابد.

در گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی آمده است: جهان به اندازه کافی برای تامین نیازهای انرژی خود در اینده سرمایه گذاری نمی کند و تردیدها درباره سیاست ها و پیش بینی ها تقاضا خطر جدی برای بازارهای انرژی در آینده ایجاد کرده است.

این گزارش می افزاید: تقویت انرژی های تجدیدشدنی به افزایش سرمایه گذاری در بخش های مختلف دارای قابلیت برابری با معدن جهت تامین نیازهای لازم برای تولید ژنراتورهای بادی، آرایه های فتوولتائیک و ذخیره های باتری است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829