اخبار

مشاور مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت: مدیریت انرژی تنها به دریافت گواهینامه منتهی نمی شود

 مشاور مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: صرفا با یک گواهینامه نمی توان کار بهینه سازی مصرف سوخت و مدیریت انرژی را تمام شده پنداشت.


به گزارش خبرنگار شانا، نسیم شکاری کارشناس حوزه انرژی به نمایندگی از سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو)، روز یکشنبه (٢٣ آبان‎ماه) در همایش «آموزش تخصصی ویژه تربیت ممیزان سیستم مدیریت انرژی صنعت نفت»گفت: یونیدو در چند سال اخیر نسبت به گرمایش زمین و تغییر آب و هوایی اهدافی مشخص را مانند توسعه پایدار صنعتی، دسترسی پایدار به انرژی‎ و مقابله با تغییرات آب و هوایی در نظر گرفته و روی آنها به طور متمرکز فعالیت می کند.

وی افزود: طبق بررسی‎ها یکی از بهترین و کم هزینه ترین، روش های بهره وری و کاهش شدت مصرف انرژی، مدیریت انرژی است.

این کارشناس جوزه انرژی گفت: برنامه های یونیدو در ٣٠ کشور دنیا در حال اجراست و در این برنامه که از سال ٢٠١٢ آغاز شده است و تا سال ٢٠١٧ انجام ادامه خواهد داشت، تلاش می کند تا از میزان انتشار کربن بکاهد و ما را در مسیر کاهش دادن هزینه های انرژی قرار دهد.

وی افزود: ما نمی‌توانیم برای مدیریت و بهینه‎سازی مصرف انرژی تنها به تغییر فناوری فکر کنیم، بلکه حوزه‎های سیاست گذاری بسیار مهم هستند، همچنین، نگاه نظام‎مند و مدیریت مصرف، حمایت مستقیم مالی از بهینه سازی و ابزارهای مالی که بتواند شرایط سرمایه گذاری را تسهیل کنند، بسیار مهم هستند.  

شکاری گفت: به اشتراک گذاشتن اطلاعات و نتایج از نمونه های موفق، می تواند سبب رشد مدیریت انرژی در کشور شود، متاسفانه ما در کشورمان کارهای خوبی که انجام می دهیم را به اشتراک نمی‌گذاریم، خیلی جاها، کارهای خوبی انجام شده است که اگر یکپارچه سازی شود، نتایج مثبتی خواهد داشت.

حامد حوری جعفری، مشاور مدیر عمل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، نیز در آیین افتتاحیه این همایش گفت: مصرف انرژی کشورمان خیلی بالاست و رفاه و توسعه با آن نسبتی ندارد، بهترین حالت این است که شدت مصرف کاهش بدهیم و در عین حال سرانه مصرف را بالا نگه داریم.

وی افزود: متاسفانه در دسته بندی علمی که درباره وضع سرانه مصرف و شدت انرژی انجام شده است، کشور ما در گروه سوم و بدترین دسته قرار دارد. آمارها و تحقیقات علمی نشان می دهد، کشورهایی که شدت مصرف بالا دارند و سرانه مصرف شان پایین است درصد آزادی سرمایه گذاری در آنها کم است.  

حوری جعفری در ادامه گفت: سیستم انرژی، در کشور ما بیمار است. در نیروگاه ها تلفات انرژی زیادی داریم که خیلی بالاتر از استانداردهای جهانی است، در مصرف خانگی و حمل و نقل فاصله های بسیاری با دنیا داریم به طوری‎که ٨٥ درصد ساختمان‎های ما خارج از درجه بندی انرژی قرار می گیرند.  

مشاور مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در ادامه گفت: قوانین بسیار خوبی در حوزه مصرف و بهینه سازی انرژی داریم اما در عمل متاسفانه کم کاری می شود و با مشکل اجرایی کردن آنها روبرو هستیم.

وی افزود: در بررسی‎های انجام شده در چند صنعت کشور مشخص شده است که در صنایع آجر، بدترین و در پتروشیمی بهترین وضع شدت انرژی را داریم، البته در همان پتروشیمی نیز با استانداردهای جهانی فاصله داریم.

حوری جعفری گفت: همگرایی یکسان و یکپارچگی میان ذی نفعان حوزه انرژی وجود ندارد و این در حالی‎ است که با مشکل جذب سرمایه برای بهینه سازی روبرو هستیم و در این حوزه به ٣٠ میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم.

وی افزود: هر چقدر قانون خوب داشته باشیم، بدون رگولاتوری راه به جایی نمی بریم، پیش از آن‎که وارد بحث مدیریت انرژی بشویم، باید برنامه ریزی برای مدیریت انرژی داشته باشیم.

محمد اسلامی، کارشناس ارشد امور برنامه ریزی و تلفیق طرح‎های شرکت بهینه سازی مصرف سوخت نیز در آیین گشایش این همایش گفت: مدیریت انرژی بدون کمترین هزینه ای می تواند، شدت انرژی را پایین آورد.  

مدیره پروژه استقرار سیستم مدیریت انرژی در صنعت نفت، افزود: با صرف کمترین هزینه‎ها و تنها با مدیریت انرژی می‎توان به اعداد بزرگی رسید. با استقرار یک سامانه مدیریت انرژی که چند ١٠ میلیون بیشتر هزینه ندارد، می توان ٢ تا ٣٠ درصد شدت انرژی را کاهش داد.

همایش چهار روزه «آموزش تخصصی ویژه تربیت ممیزان سیستم مدیریت انرژی صنعت نفت» صبح (یکشنبه، ٢٣ آبان‎ماه) در مرکز همایش‎های پژوهشگاه صنعت نفت با سخنرانی مدیران و کارشناسان ارشد شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، آغاز به‎کار کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829