اخبار

آغاز به‎کار همایش آموزشی ممیزان انرژی در صنعت نفت توسط شرکت بهینه سازی مصرف سوخت

دبیر علمی همایش «آموزش تخصصی ویژه تربیت ممیزان سیستم مدیریت انرژی صنعت نفت» گفت: با توجه به این‎که صدای زنگ خطر مصرف انرژی در کشور به گوش می رسد، اگر برنامه ریزی و راهبرد مشخصی نداشته باشیم، راه دشواری در پیش خواهیم داشت.


به گزارش خبرنگار شانا، مهدی احمدخان بیگی، دبیر علمی همایش و مدیر برنامه ریزی و سیستم‎های شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور (یکشنبه، ٢٣ آبان‎ماه) در همایش «آموزش تخصصی ویژه تربیت ممیزان سیستم مدیریت انرژی صنعت نفت» به تبیین وضع مصرف سوخت در کشور و اهداف این همایش پرداخت.

وی گفت: پس از ابلاغیه مهم سال ٩٤ وزیر محترم نفت درباره بهینه سازی مصرف سوخت، خوشبختانه در مسیر رسیدن به اهداف بهینه سازی، تاکنون هر چهار شرکت اصلی وزارت نفت، همکاری داشتند.

دبیر علمی همایش و مدیر برنامه ریزی و سیستم‎های شرکت بهینه سازی مصرف سوخت افزود: پس از این دوره آموزشی، اتاق فکری تشکیل می شود که بناست با استفاده از نفرات برگزیده این دوره که ممیزان انرژی در صنعت نفت خواهند بود، درباره مسائل و راهکارهای بهینه سازی اندیشه شود و همه مطالب ارائه شده اتاق فکر، مکتوب شده تا به مرحله عمل برسد.

احمدخان بیگی گفت: برای گسترش و توسعه امر بهینه سازی مصرف سوخت نیاز به فرهنگ سازی داریم.

دبیر علمی این همایش تصریح کرد: جایگاه نخست دارنده ذخایر گازی در دنیا را داریم و چهارمین دارنده ذخایر نفت خام جهان هستیم، در ذغال سنگ هم جایگاه دهم را داریم. این‌ها همه خبرهای خوبی است اما کمی که جلوتر می رویم صدای ساز ناکوک شنیده می شود و خودش را نشان می دهد.

احمد خان بیگی افزود: متاسفانه در مصرف انرژی رتبه دوازدهم دنیا را داریم. هرچند که این آمار بد نیست، اما زمانی می توان این را گفت که نتیجه مصرف، خروجی صنعتی و توسعه ای مطلوب داشته باشد.

دبیر علمی این همایش گفت: این آمار صدای زنگ خطری است که شنیده می شود، آنجا که باید مصرف به‎جا و برای توسعه صنعت باشد، آمار مصرف انرژی اولیه بسیار بالا است و در زمینه کاهش مصرف خیلی راهبرد مناسبی نداشتیم؛ تجهیزات و صنایع ما با استانداردهای جهانی ادامه دارد.

مدیر برنامه ریزی و سیستم ها شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در ادامه گفت: هنوز دیر نشده و با ابلاغی که وزیر نفت داشته اند و همچنین همکاری‎ها، همگرایی‎ها و همدلی‎های خاص صنعت نفت می توانیم به موفقیت‎‎های مهمی دست یابیم.

احمد خان بیگی گفت: خبرها در باره رویه مصرف انرژی‎ زنگ خطر را به صدا در آورده است، در این زمینه تهدیدهایی وجود دارد و حکایتگر این موضوع است که اگر راهبرد نداشته باشیم وضع ناخوشایندی در آینده خواهیم داشت.

وی افزود: از سال ٩٠ میلادی کشورها درباره شدت انرژی فکر کردند و برنامه ریزی داشتند و تلاش داشته اند که آن را کنترل کنند، اما ایران در این زمینه همگام نبود و کنترل راهبردی نداشت.

دبیر علمی این همایش تصریح کرد: برخی کشورها مانند هند، توانستند، مصرف انرژی خود را با سطح تولید و سطح رفاه متناسب کنند. البته ما موفقیت‎هایی داشته ایم که مربوط به حوزه گاز است زیرا شبکه گازرسانی را بسیار پیشرفته کرده ایم.

مدیر برنامه ریزی و سیستم‎های شرکت بهینه سازی مصرف سوخت همچنین گفت: یکی از مسائل مهمی که باید خیلی بیشتر روی آن تمرکز شود این است که راهبردها به سمت عملیاتی شدن، بروند و این مسئله در دولت یازدهم به طور جدی در حال پیگیری است.

احمدخان بیگی ادامه داد: با ابلاغ پارسال وزیر نفت، چهار شرکت اصلی، حلقه اتصالی را برای رسیدن به اهداف بهینه سازی مصرف سوخت تشکیل داده اند.

وی گفت: سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف، راه را نشان می دهد، در این سند آمده است که در ١٣٩٩ باید به کاهش ٥٠ درصدی شدت انرژی برسیم.

احمد خان بیگی افزود: سیستم مدیریت مصرف انرژی را باید در همه صنایع خود مستقر کنیم که البته دارای استاندار مشخص باشد، و به این مسئله توجه داشته باشیم که استانداردهایمان علمی باشد.

وی افزود: در زمینه بهینه سازی مصرف سوخت باید از تجربه‎های دیگران بهره برد، شرکت‎های بزرگ نفتی دنیا در این باره کار کرده اند، شرکت‎هایی چون شل و بی پی از سال ١٩٩١ میلادی با فعالیت مستمر و برنامه ریزی های دقیق به نتایج مطلوبی دست یافته اند.

دبیر علمی همایش گفت: نباید در مدیریت انرژی، روند سینوسی داشته باشیم، در این روند بهبودهایی در مصرف انرژی حاصل می شود اما دوباره کار به روال پیشین خود باز می گردد، با برنامه مشخص می توان روند را پایدار کرد و با کشف و تعیین نقطه بهینه مسیر ثابتی را با فکر و برنامه ریزی پیش برد.

احمد خان بیگی افزود: قرار است در سه سال آینده به افق مورد نظر برسیم، زیر ساخت بسازیم، دوره آموزشی برگزار کنیم و فرهنگ‎سازی داشته باشیم، کارهای تشویقی در پیش داریم و بناست که جایزه مدیریت انرژی صنعت نفت را برگزار کنیم.

وی افزود: برنامه منسجمی داریم که برگزاری دوره‎های آموزشی آینده تداوم داشته باشد و بر اساس انتخابی که در روز آخر انجام می شود، حدود ٨٠ تا ٩٠ نفر با حضور استادان بین المللی به مسیر تخصصی ممیزی خود ادامه می دهند. بناست که صاحب یک انجمن شویم و مسیر روشنی و هدفمندی را بپیماییم.

همایش چهار روزه «آموزش تخصصی ویژه تربیت ممیزان سیستم مدیریت انرژی صنعت نفت» صبح امروز (یکشنبه، ٢٣ آبان‎ماه) در مرکز همایش‎های پژوهشگاه صنعت نفت با سخنرانی مدیران و کارشناسان ارشد شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، آغاز به‎کار کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829