مدیر طرح احداث جایگاههای گاز طبیعی فشرده (سی ان جی) شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران اعلام کرد: ظرفیت کنونی صنعت سی ان جی تا ٤٠ میلیون مترمکعب قابلیت افزایش و بهرهبرداری دارد.
علی مهرابی در گفتگو با خبرنگار شانا، ظرفیت صنعت سی ان جی با توجه به ذخایر، شبکه گازرسانی گسترده و پتانسیل سازندگان و سرمایهگذاران داخلی را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: هم اکنون نگرانی موجود در این صنعت تنها بحث ایمنی است که در مراحل طراحی ساخت به طور کامل رعایت میشود اما بحث ایمنی و بازرسیهای ادواری باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
وی با اعلام اینکه هر کمپرسور اکنون ٧,٥ ساعت در شبانهروز کارکرد دارد، گفت: ظرفیت بهرهبرداری از هر کمپرسور تا ٢ برابر میزان کنونی امکانپذیر است.
مدیر طرح احداث جایگاههای گاز طبیعی فشرده (CNG) شرکت پخش فرآوردههای نفتی ایران ادامه داد: هر کمپرسور میتواند تا ١٥ ساعت در شبانهروز کارکرد داشته باشد، این به این معنی است که هم اکنون امکان افزایش ظرفیت صنعت سی ان جی کشور از ٢٠ تا ٤٠ میلیون مترمکعب وجود دارد.
به گفته وی، امکان ٢ برابر کردن ظرفیت سی ان جی وجود دارد اما برای حفظ عمر و ایمنی جایگاهها افزایش ظرفیت تا ٥٠ درصد یعنی تا ٣٠ میلیون مترمکعب در کشور بدون شک با حفظ شرایط ایمنی مهیاست.
مهرابی با اشاره به ظرفیت مطلوب ایجاد شده در این صنعت اظهار کرد: اگر روزی تصمیمی مبنی بر اینکه سوخت نخست کشور سی ان جی باشد از سوی مسئولان اتخاذ شود، این صنعت آمادگی دارد با استفاده از قابلیتها، زیرساختها و ظرفیت ها موجود همه سوخت مصرفی ناوگان حمل و نقل را تامین کند.
وی از مزایای استفاده سی ان جی میگوید که در صورت جایگزینی و ایجاد رغبت با اختلاف قیمت، کشور دیگر از واردات بنزین بینیاز میشود و می تواند بنزین با کیفیت به خارج صادر کند.
ایران هم اکنون با بیش از ٢ هزار و ٣٢٠ باب جایگاه گاز طبیعی فشرده (CNG) و ایجاد ظرفیت توزیع ٢ میلیون و ٦٠٠ هزار مترمکعب در ساعت توانایی توزیع بیش از ٣٠ میلیون مترمکعب سی ان جی را با احتساب ١٤ ساعت کارکرد کمپرسور به بیش از سه میلیون خودرو گازسوز در شبکه حمل و نقل را دارد.
بررسی ها نشان می دهد در سال گذشته ایران با میانگین کارکرد هفت ساعت برای کمپرسورهای نصب شده در جایگاه های سراسر کشور روزانه حدود ٢٠ میلیون مترمکعب گاز طبیعی فشرده در شبکه حمل و نقل مصرف کرده است که این رقم نه تنها حدود ٦ میلیون و ٨٠٠ هزار لیتر بنزین برای کشور صرفه اقتصادی داشته است، بلکه در حوزه محیط زیست و کاهش آلودگی هوا، همچنین ایجاد اشتغال در زنجیره چرخه تولید، رکورددار مصرف این سوخت پاک در جهان بوده است.