رشد مصرف بنزین در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال در حالی یک درصد بوده که در این مدت، هشت درصد به تعداد خودروهای ناوگان حمل و نقل کشور افزوده شده است.
به گزارش ایرنا، دولت در هفته ای که گذشت، لایحه اصلاح قانون بودجه را تقدیم مجلس کرد که بر اساس آن، پیشنهاد شده است مصوبه مجلس نهم برای دونرخی کردن بنزین لغو و بنزین همچنان به صورت تک نرخی و بدون نیاز به کارت سوخت عرضه شود.
براساس مصوبه مجلس نهم، قیمت بنزین برای مصارف بالاتر از سهمیه یا با استفاده از کارت جایگاه داران از سوی دولت به قیمت فوب خلیج فارس (قیمت روی عرشه کشتی) و با احتساب هزینههای حمل و توزیع، مشخص می شد.
از جمله استدلال های موافقان عرضه بنزین دونرخی، جلوگیری از افزایش میزان مصرف این نوع سوخت است که مسوولان صنعت نفت آن را تایید نکرده و اعلام کرده اند عرضه بنزین تک نرخی (هر لیتر بنزین معمولی 10 هزار ریال) تاکنون توانسته است با افزایش مصرف مقابله کند.
بر این اساس، وزارت نفت به نقل از مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران گزارش داد: رشد یک درصدی مصرف بنزین در سه ماه نخست امسال، نشان از کاهش مصرف این فرآورده در کشور دارد.
عباس کاظمی به تراز منفی قاچاق بنزین در مرزها اشاره کرد و گفت: تک نرخی شدن و منطقی شدن قیمت بنزین به مهار قاچاق، کاهش مصرف و شفافسازی انجامیده است.
کاظمی احتمال برگشت مصوبه بنزین به مجلس برای اصلاح که در روزهای اخیر از سوی وزیر نفت اعلام شده است را اقدامی مثبت ارزیابی کرد و با بیان اینکه دولت پیشنهاد دهنده دونرخی شدن بنزین نبوده است، افزود: این مصوبه، هفته آخر فعالیت مجلس قبلی به تصویب رسید که اجرای آن از دید ما با توجه به شرایط کنونی مصرف و تک نرخی بودن بنزین دچار اشکال است.
وی اضافه کرد: عرضه بنزین تک نرخی از نظر تسویه حسابهای مالی بسیار شفاف و روشن است و به طور قطع دو نرخی بودن هر کالایی فسادآور خواهد بود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران اظهار امیدواری کرد این مصوبه با برگشت به مجلس مورد اصلاح و بازبینی قرار گیرد و نمایندگان با توجه به آثار مثبت تک نرخی شدن بنزین تصمیمگیری کنند.
پیش از این سیدناصر سجادی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی نیز در گفت وگو با ایرنا ضمن اظهار این که جذابیت قاچاق بنزین از بین رفته است، بر لزوم تداوم عرضه بنزین به صورت تک نرخی تاکید کرد.
وی ضمن استقبال از تهیه اصلاحیه برای قانون بودجه 1395 مشتمل بر حذف بنزین دو نرخی، افزوده بود: همان طور که پیش از این اعلام کردم، بنزین چند نرخی می تواند بسترساز فساد شود.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران گفته بود: بررسی میزان مصرف بنزین در سه ماه نخست امسال نشان می دهد حجم مصرف بنزین نسبت به مدت مشابه پارسال حدود یک درصد رشد داشته است.
به گزارش ایرنا، برخی نمایندگان مجلس نیز پیش از این از دو نرخی کردن بنزین انتقاد کرده بودند و حسین امیری خامکانی، نایب رییس کمیسیون انرژی در این باره به ایرنا گفته بود: دونرخی شدن بنزین، فساد آور و رانت زا بوده و اقتصاد کشور را غیر شفاف می کند، بنابراین کمیسیون انرژی آمادگی دارد نسبت به بررسی پیشنهاد مربوط به اصلاح قانون دونرخی کردن بنزین اقدام کند.
دولت یازدهم از بهار پارسال طرح سهمیه بندی بنزین را متوقف کرد و بر این اساس، بنزین تک نرخی (هر لیتر بنزین معمولی 10 هزار ریال) شد.
هر چند دولت و وزارت نفت با دونرخی کردن بنزین مخالفند، اما با توجه به مصوبه مجلس نهم، این طرح باید با طی مراحل قانونی از فصل پاییز اجرایی شود، مگر اینکه مجلس دهم، با لغو این مصوبه موافقت کند.