رئیس منطقه عملیاتی بندرعباس شرکت ملی نفتکش ایران با بیان این که این شرکت در دوران تحریمها اسیرآن نشد و در تمام این سالها سعی کرد کشتی ها خود را در سطح استاندارد بین المللی حفظ کند، گفت: انتظار می رود شرکت ملی نفتکش ایران اولین محموله نفتی به مقصد اروپا را ظرف چند هفته آینده حمل کند.
به گزارش خبرنگار شانا، رامین رجایی در جمع خبرنگاران در بندرعباس، با اشاره به این که شرکت ملی نفتکش ایران حمل و نقل جهانی نفت و فرآورده های نفتی را برعهده دارد و دفتر بندرعباس این شرکت یکی از مهمترین شعبه این شرکت در استانهای ساحلی است، یادآور شد: با توجه به نزدیكی تنگه هرمز به استان هرمزگان، این دفتر از حساسیت بالایی برخوردار است.
وی با یادآوری این که دفتربندرعباس، مسئولیت انجام امور ناوگان شرکت ملی نفتکش (NITC)در جزایر استان هرمزگان، جزیره لارک، تنگه هرمز و بخشی از فعالیتهای دفتر استان سیستان و بلوچستان(چابهار) را به دلیل امکانات محدود این استان برعهده دارد، تصریح کرد: کنترل و تنظیم ورودی و خروجی کشتی ها،عملیات بارگیری و تخلیه، عملیات پرسنلی (جابجایی و هماهنگی نیروهای شاغل) خدمات تعمیرات، آبرسانی، سوخترسانی از دیگروظایف این دفتر عملیاتی است.
رجایی با بیان این که این منطقه در چهار بخش عملیات و اموربازرگانی، بخش فنی و تدارکات، بخش مالی و اداری و بخش حراست و بازرسی دارای ریاست جداگانه ای است، درباره میزان حمل و نقل فرآورده نفتی دراین منطقه اظهار کرد: حمل و نقل نفت و فرآورده های نفتی در بندرعباس از طریق بندرشهید باهنر، بندر شهید رجایی، اسکله فولاد (منطقه ویژه صنایع فلزی و معدنی خلیج فارس ) و در بعضی موارد اسکله کوچک لافت (وابسته به پالایشگاه گورزین) در قشم و یا بصورت انتقال کشتی به کشتی ( Ship To ship) در لنگرگاهها انجام می شود.
تردد ماهانه ٣٥ نفتکش در منطقه بندرعباس
رئیس منطقه عملیاتی بندرعباس شرکت ملی نفتکش ایران، با بیان این که کشتیهای نفتکش با حداکثر آبخور ١٣,٥ متر میتوانند در بنادر استان هرمزگان پهلوگیری کنند عمده کشتیهای نفتکش این شرکت را سوپر تانکر با آبخور ٢٢.٥ متر عنوان کرد و گفت: این نفتکشهای بزرگ تنها در اسکله های جزیره خارک و عسلویه می توانند پهلوگیری کنند.
وی میزان تردد ماهانه کشتیهای شرکت ملی نفتکش را در این منطقه بطور متوسط ٣٥ فروند در ماه عنوان کرد و با یادآوری این که شرکت ملی نفتکش ایران بزرگترین شرکت حمل نفتی دنیا است، افزود: یکی از مهمترین دلایلی که کشورهای غربی و آمریکایی قادر نبودند تحریمهای ظالمانه خود را بیش از پیش به ایران تحمیل و صادرات نفت کشور را مختل کنند وجود ناوگان قوی این شرکت بوده است.
رجایی، با تاکید بر این که NITC یک شرکت مهم و تاثیرگذار در ایران است که علاوه بر صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران مسئول تامین نفت مورد نیاز برخی از پالایشگاههای داخلی است، تصریح کرد: هم اکنون سه فروند نفتکش این شرکت با ظرفیت ٦٥٠ هزار بشکه مسئولیت تامین نفت خام مورد نیاز پالایشگاه بندرعباس را برعهده دارد که این محمولات در خارگ بارگیری و در اسکله فولاد تخلیه می شود.
به گفته وی، فرآورده های نفتی تولید شده در پالایشگاه بندرعباس همچون نفت کوره و گازوئیل نیز از طریق بندر شهید رجایی و محموله های گازی از طریق بندر باهنر به مقاصد مختلف صادر می شود.
NITC سهمش را از بازار اروپا پس می گیرد
رئیس منطقه عملیاتی بندرعباس شرکت ملی نفتکش ایران، با اشاره به این که پس از لغو تحریمها، NITC نخستین محموله نفتی ایران را به جز کشورهای آسیایی به مقصد آفریقا حمل کرد که با بازتابهای وسیع بین المللی همراه شد، درباره ورود نفتکشهای ایرانی به بازار اروپا اظهار کرد: انتظار می رود شرکت ملی نفتکش ایران اولین محموله نفتی به مقصد اروپا را ظرف چند هفته آینده حمل کند.
رجایی، چشم انداز این شرکت در پسابرجام را بسیار روشن دانست و با اشاره به تدابیر و حمایتهای دولت افزود: این شرکت بعنوان بزرگترین شرکت حمل و نقل دریایی نفت و فرآورده های نفتی جهان بار دیگر میتواند سهم خود را از بازارهای اروپا پس بگیرد.
وی لغو بیمه نفتکشها، گواهینامه وکلاس کشتیها و تامین تجهیزات را از مشکلات دوران تحریم عنوان کرد و با تاکید بر این که با وجود این شرایط، شرکت ملی نفتکش هیچگاه تسلیم نشده و مقاومت کرد، گفت: پس از لغو تحریمها بسیاری از شرکتهای خارجی در مذاکرات خود با ما اظهار میکردند: " ما گمان میکردیم نفتکشهای ایرانی در دوران تحریم با مشکلات زیادی مواجه شوند و از استانداردهای روز فاصله بگیرند در حالی که خلاف آن را مشاهده کردیم."
کاهش حملات دزدان دریایی
رئیس منطقه عملیاتی بندرعباس شرکت ملی نفتکش ایران با تاکید بر این که NITC در دوران تحریم از استانداردهای بین المللی دور نشد و سعی کرد در این دوران نیز با وجود تمام محدودیتها، مطابق با استانداردهای جهانی حرکت کند، اظهار کرد: برخی عنوان میکنند این شرکت در دوران تحریم ١٠ سال از استانداردها جهانی فاصله گرفته است در حالی که اینگونه نبوده و نیست و شرکتهای اروپایی نیز به برخورداری این شرکت از استانداردهای روز بین المللی اذعان دارند.
وی به "نقشه راه" این شرکت درپساتحریم اشاره کرد و با بیان این که این نقشه راه از سوی متخصصان و کارشناسان این شرکت تدوین شده تا راههای بازگشت به بازارهای اروپا را تسریع کند، تصریح کرد: بر اساس این نقشه این شرکت بزودی به بازارهای اروپا برمی گردد.
رجایی با بیان این که مدیریت شرکت ملی نفتکش در دوران تحریم با وجود مشکلات مالی بسیارخوب عمل کرد، گفت: این شرکت از معدود شرکتهای ایران بود که در دوران تحریم توانست با استراتژی های تدوین شده راهش را بدرستی انتخاب کند.
رئیس منطقه عملیاتی بندرعباس شرکت ملی نفتکش ایران درخصوص حمله دزدان دریایی هم با اشاره به این که نفتکشهای ایرانی درگیری زیادی با دزدان دریایی داشتند که خوشبختانه هیچکدام از آنها موفق نبوده است، تصریح کرد: به دلیل تمهیدات اندیشیده شده در دو سال اخیر، حملات دزدان دریایی به کشتیها کاهش داشته است و این در حالی است که تاکنون و با تدابیر اتخاذ شده، هیچ یک از کشتیهای ناوگان این شرکت به تصرف دزدان دریایی درنیامده است.