امروز:
پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

اخبار

سامانه مديريت انرژي؛ ضرورت بهينه سازي و پايش مصرف سازمان ها

ايرنا- نخستين گام براي بهينه سازي مصرف انرژي در سازمان ها به منظور كنترل، پايش و هدف گذاري مصارف انرژي در انشعاب ها و زيرمجموعه هاي هر سازمان، مديريت انرژي است.


سامانه مديريت انرژي؛ ضرورت بهينه سازي و پايش مصرف سازمان ها
به گزارش ايرنا، سازمان بهره وري انرژي ايران(سابا) سامانه مديريت انرژي را در ساختمان‌هاي اداري كشور به ‌منظور بهينه‌سازي مصرف و پايش انرژي در سازمان‌ها راه‌اندازي مي كند.
«سعيد اماني» مدير دفتر مطالعات و بهره‌وري انرژي ساختمان سازمان بهره‌وري انرژي ايران (سابا) در تعريف مديريت انرژي مي گويد، ساختاري است كه در يك سازمان استقرار مي يابد و با طرح ريزي، پايش و اصلاح برنامه‌هاي انرژي در طول زمان، مصرف انرژي را مديريت مي كند.
وي مي گويد: استقرار سامانه مديريت انرژي در سازمان هاي بزرگ كه داراي زيرمجموعه هاي گسترده اند، نيازمند ايجاد شبكه اي از كارشناسان، مسئولان و مديران انرژي در همه ساختمان ها و سازمان هاي مربوطه در قالب سامانه مديريت انرژي است.
به گفته اماني، سامانه مديريت انرژي ساختمان هاي اداري سيستمي مديريتي است كه مناسبتر است بر مبناي يك زيرساخت نرم افزاري جامع ساخته شود. در اين سيستم بايد ارتباط كامل بين مسئولان انرژي ساختمان ها، مديران انرژي سازمان ها و كميته هاي عالي انرژي در هر سازمان برقرار باشد.
اين مقام مسئول افزود: پس از ايجاد يك سيستم مديريتي استاندارد با دسترسي هاي مختلف، وظيفه ديگر سامانه مورد نظر، ارائه گزارش هاي فني، كمك به تجزيه و تحليل صحيح مصارف انرژي، ايجاد برچسب انرژي، پايش انرژي و در نهايت ارائه راهكارهاي پيشنهادي براي مديريت مصرف و كاهش مصرف انرژي در سازمان مربوطه است.
به گزارش ايرنا، پيشتر عضو گروه استاندارد و فضاهاي بهره برداري دفتر انرژي هاي وزارت نيرو گفته بود، به كارگيري استاندارد مديريت هوشمند ساختمان (BMS) مي تواند بين 25 تا 30 درصد كاهش مصرف و افزايش بهره وري انرژي را به دنبال داشته باشد.
BMS يك سامانه فراوزارتخانه اي است كه زيرسيستم هاي مختلفي همانند سيستم هاي مديريت روشنايي، سيستم مديريت و كنترل تردد و دسترسي، سيستم مديريت و هوشمندسازي موتورخانه ها و ... را شامل مي شود و نمي توان وزارتخانه يا سازمان خاصي را به عنوان متولي آن معرفي كرد.
تدوين استاندارد BMS از پارسال در كشور كليد خورد كه از جمله مزاياي آن مي توان به تطابق، سازگاري و عدم وابستگي به فروشنده، توسعه پذيري و جهت دهي به موسسه ها و شركت ها براي بومي سازي و توسعه اين فناوري ها اشاره كرد.
به گزارش ايرنا، تدوين معيار مصرف انرژي، يكي از مهمترين اقدام هاي مديريت مصرف براي تعيين چارچوب مناسب براي اعمال قوانين و دستورالعمل ها و پيش بيني هاي مربوط به تقاضا و برنامه ريزي جهت توليد انرژي است. براين اساس در سال هاي گذشته در كشورمان نيز برچسب هاي مصرف انرژي براي بسياري از تجهيزات انرژي بر تدوين شده كه اينك در حال اجرا است.
اواخر سال 1390، طرح تدوين برچسب انرژي براي ساختمان ها با كاربري اداري با همكاري سازمان ملي استاندارد ايران، سازمان بهره وري انرژي ايران (سابا) و شركت بهينه سازي مصرف سوخت با موفقيت انجام شد و اين استاندارد با نام «ساختمان هاي غيرمسكوني- تعيين معيار مصرف انرژي و دستورالعمل برچسب انرژي» به شماره 14254 به ثبت رسيده است.
همچنين استاندارد مربوط به ساختمان هاي مسكوني با عنوان «ساختمان هاي مسكوني -تعيين معيار مصرف انرژي و دستورالعمل برچسب انرژي» به شماره 14253 نيز ثبت شده است.
با اجراي استانداردها و نصب برچسب انرژي ساختمان مي‌توان تا حد بسيار زيادي ميزان مصرف انرژي را در ساختمان‌ها كاهش داد. با اجرايي شدن برچسب انرژي در ساختمان‌هاي مختلف به تدريج اين برچسب به عنوان يكي از اسناد مهم خانه براي خريدار و فروشنده شناخته خواهد شد. در واقع در آينده ساختماني كه برچسب نداشته باشد، خريد و فروش نخواهد شد.

 
 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829