امروز:
پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

اخبار

از ابتدای خرداد ماه: سهمیه سوخت ١٠٠ هزار خودروی سنگین فاقد بیمه شخص ثالث قطع می شود

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اعلام کرد: تخصیص سهمیه سوخت به خودروهای گازوئیل سوز فاقد بیمه شخص ثالث از ابتدای خردادماه قطع می شود.


عباس کاظمی در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: هز زمان که وزارت راه و شهرسازی همه خودروها را به «جی پی اس» (سامانه موقعیت یاب جهانی) متصل کند، مبنای محاسبه سهمیه گازوییل خودروهای باری و مسافری از بارنامه به پیمایش تغییر داده خواهد شد و در حجم دریافت سوخت بازنگری می شود.

وی همچنین از تخصیص نیافتن سهمیه گازوئیل به خودروهای سنگین فاقد بیمه شخص ثالث از ابتدای خردادماه امسال خبر داد و گفت: براساس مذاکراتی که با شرکتهای بیمه و بیمه مرکزی انجام شده است، تخصیص سهمیه سوخت خودروهای گازوئیل سوز فاقد بیمه شخص ثالث از ابتدای خردادماه قطع می شود و در صورتی که در زمان تعیین شده مالکان خودروها بیمه شخص ثالث خودروی خود را تمدید نکنند، سهمیه سوخت این خودروها قطع خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اعلام کرد: پس از اجرای طرح عرضه گازوییل بر اساس بارنامه و پیمایش، میانگین مصرف گازوئیل در بخش حمل و نقل به کمتر از ۵۰ میلیون لیتر در روز رسیده است.

کاظمی با بیان این که در طول چند ماه گذشته تاکنون میانگین مصرف روزانه گازوییل در بخش حمل و نقل به حدود ۴۲ تا ۴۳ میلیون لیتر در روز کاهش یافته است، تاکید کرد: با اجرای طرح تخصیص سوخت به ازای پیمایش، مصرف گازوئیل کشور در این حوزه حدود هفت تا ۷.۵ میلیون لیتر در روز کاهش یافته است.

وی با بیان این که پیش بینی می شود با حذف سهمیه سوخت خودروهای گازوییل سوز فاقد بیمه شخص ثالث روزانه حدود ٢ میلیون لیتر دیگر صرفه جویی داشته باشیم، گفت: بر این اساس از قابلیتهای مختلف سامانه هوشمند سوخت برای مدیریت مصرف گازوییل استفاده می کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: پیش بینی می‌شود در صورت اجرای این طرح سهمیه گازوییل حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی سنگین گازوییل سوز فاقد بیمه شخص ثالث حذف شود.

کاظمی با بیان این که سامانه هوشمند سوخت برای عرضه گازوییل سهمیه ای حفظ می شود، گفت: اکنون قیمت گازوئیل با لیتری سه هزار ریال عرضه می شود که در نظر داریم تا زمان اصلاح و واقعی سازی قیمت گازوئیل این سامانه را حفظ کنیم زیرا معتقدیم اگر سامانه هوشمند سوخت وجود نداشته باشد کاهش مصرف گازوییل محقق نمی شود.

از رمان اجرای این طرح تاکنون حدود ٧٩٠ هزار کارت سوخت برای خودروهای گازوییل سوز صادر شده و در مجموع ٩ گروه خودرویی سهمیه گازوییل دریافت می کنند که شامل ٦ گروه باری و سه گروه مسافربر می شوند.

شایان یادآوری است که طرح تخصیص سوخت به ازای پیمایش از ابتدای پارسال آغاز شده که بر اساس آن ٧٠٠ هزار خودرو گازوییل سوز، سوخت مورد نیاز خود را به صورت سهمیه بندی دریافت می کنند، از زمان اجرای این طرح تاکنون مصرف گازوییل نسبت به دوره مشابه پارسال حدود ١٥,٥ درصد کاهش یافته است.

اکنون تدابیر ویژه ای برای جلوگیری از قاچاق سوخت در جایگاههای عرضه سوخت در مناطق مرزی انجام می شود که براساس سیاست توزیع منطقه ای شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، عرضه سوخت در مناطق مرزی به شکل ضریبی خاص انجام می شد؛ اما براساس سیاست جدید به منظور جلوگیری از قاچاق ٢ پارامتر جدید در این مناطق مرزی در نظر گرفته شده است که براساس پارامترهای جدید، محدودیتهایی برای حق برداشت در یک بازه زمانی برای مثال هشت ساعت و نیز در ٢٤ ساعت در نظر گرفته شده است تا از این طریق امکان قاچاق کاهش یابد.

براساس این گزارش، همه ناوگان باری زیر ١٠ تن در یک طبقه کارت سوخت قرار گرفته اند و سهمیه یکسانی دارند، به طور مثال وانت بارهای گازوییلی اکنون زیر ٣,٥ تن سهمیه ای معادل کامیونهای ١٠ تن دریافت می کنند.

بر اساس این مقرر شده است ناوگان باری زیر ١٠ تن به سه زیر کلاس جدید طبقه بندی شوند که شامل ناوگان زیر ٣,٥ تن، ناوگان باری ٣.٥ تا ٦ تن و ناوگان باری ٦ تا ١٠ تن که سهمیه ها نیز متناسب با گروه بندی جدید اصلاح می شود، به عنوان نمونه یک مینی بوس مسافری ١٩ نفره روزانه ٦٠ لیتر و مینی بوسهای ٢١ نفره ، ٣٠٠ لیتر روزانه سوخت گازوییل دریافت می کنند که در طبقه بندی جدید این معضل اصلاح خواهد شد.

مبنای این تصمیم‌گیری مصوبه های سالهای گذشته دولت بوده که در آن تصریح شده است خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث نمی‌توانند از سوخت سهمیه‌ای استفاده کنند، همچنین افزون بر بر مصوب های دولت، نمایندگان مجلس نیز در قانون بیمه شخص ثالث که به تازگی مصوب شد، ستاد مدیریت سوخت را مکلف کردند تا از صدور کارت سوخت برای خودروهای فاقد بیمه ثالث جلوگیری کند.

بر اساس گزارش های موجود، بخشی از خودروهایی که سوخت قاچاق می‌کنند، به این صورت است که خودرو متوقف بوده و فعالیتی ندارد و از طریق اجاره کارت سوخت و ارسال به مناطق مرزی، کسب درآمد نامشروع می‌کنند؛ از این رو خودروها انگیزه و ضرورتی برای بیمه کردن خودرو ندارند؛ زیرا به هیچ وجه ترددی انجام نمی‌دهند بنابراین طبق قانون، خودروی فاقد بیمه اجازه تردد ندارد و هیچگونه خدماتی نیز به آن تعلق نمی‌گیرد.

برنامه‌ریزیها و اقدامهای کارشناسی برای اجرای این طرح از حدود یک سال پیش آغاز و اطلاعات خودروهایی که بیمه شخص ثالث ندارند با همکاری بیمه مرکزی و نیروی انتظامی احصا و به ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت اعلام شد و ستاد نیز با هماهنگی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، سهمیه سوخت آنها را حداکثر تا ٢ ماه آینده قطع خواهد کرد.

براساس آمارها، حدود ٥٠ هزار خودروی سنگین شناسایی شده که در سال ٩٤ فاقد بیمه شخص ثالث بوده‌اند که احتیاجی به سوزاندن کارت سوخت آنها با اجرای طرح وجود ندارد زیرا در بخش نفت گاز، سیستم تخصیص سوخت به صورت برخط (آنلاین) است، بنابراین نیازی به ابطال کارت سوخت نیست و این کار به صورت سیستمی و نرم‌افزاری انجام می‌شود. بدیهی است پس از بیمه کردن خودرو، با برنامه ریزی و هماهنگی صورت گرفته، سهمیه آنها بار دیگر برقرار خواهد شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829