امروز:
سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اخبار

وزیر نفت: تامین سوخت برای کامیونها و اتوبوسها از طریق بارنامه و GPS امسال باید عملیاتی شود، زیرا به صرفه جویی در مصرف سوخت کمک می کند.

وزیر نفت گفت: مقدار صادرات نفت ایران امسال در بودجه، ٢ میلیون و ٢٥٠ هزار بشکه در روز پیش بینی شده است بنابراین تولید نفت ما به روزانه چهار میلیون بشکه در روز می رسد.


به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه، وزیر نفت، عصر امروز (سه‌شنبه، ١٧ فروردین ماه) در همایش تقسیم کار ملی و منطقه ای برای افزایش تولید ملی، که در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برگزار شد گفت: بعد از رفع تحریمها خوشبختانه صادرات نفت ما افزایش یافته است، به گونه ای که میانگین صادرات ما در ١٠ ماه سال ٩٤ روزانه یک میلیون و ٣٥٠ هزار بشکه در روز بود که پیش بینی می شود این رقم در دو ماه اسفند و فروردین امسال به بالای ٢ میلیون بشکه در روز برسد.

وی افزود: امسال یکی از بخشهایی که به افزایش تولید ناخالص داخلی ما کمک خواهد کرد افزایش صادرات و تولید نفت خام و میعانات گازی است.

زنگنه تصریح کرد: مقدار صادرات نفت ما امسال در بودجه، ٢ میلیون و ٢٥٠ هزار بشکه در روز در نظر گرفته شده است که این موضوع بیانگر آن است که امسال تولید ما به روزانه چهار میلیون بشکه در روز می رسد.

وزیر نفت به افزایش تولید گاز در کشور اشاره کرد و گفت: تولید گاز در کشور امروز به بالاترین رشد تاریخی خود رسیده است، در ابتدای دولت یازدهم و در سال ٩٢ حدود ٤٧ تا ٤٨ درصد سوخت نیروگاههای کشور، سوخت مایع و مازوت بود، در سال ٩٣ این رقم به ٢٧ درصد و درسال ٩٤ به ١٨ درصد رسید که پیش بینی می شود امسال استفاده از سوخت مایع در نیروگاههای کشور به زیر ١٠ درصد برسد که این تاثیری بسزا در حفاظت از محیط زیست کشور خواهد داشت.

وی با بیان این که امیدواریم بهره برداری از طرحهای پارس جنوبی در این دولت به پایان برسد، گفت: تاکنون پنج فاز پارس جنوبی به بهره برداری کامل رسیده است، فازهای ١٧ و ١٨ نیز امسال به بهره برداری خواهند رسید که امیدواریم دو فاز از فاز ١٩ و همچنین فازهای ٢٠ و ٢١ نیز امسال به بهره برداری برسند.

وزیر نفت به وارد مدار شدن واحدهای عظیم پتروشیمی در کشور اشاره کرد و گفت: ارزش تولید این واحدها حدود پنج میلیارد دلار خواهد بود، واحدهای پتروشیمی در عسلویه، شیراز، یک واحد متانول در عسلویه با ظرفیت ٢ و نیم میلیون تن، ٣ واحد پلی اتیلن در مناطق سنندج، مهاباد و لرستان با ظرفیت ٣٠٠ هزار تن و واحدهای دیگری در عسلویه و بندر امام وارد مدار خواهند شد کار بزرگی محسوب می شود.

وی در ادامه به گاز رسانی به روستاها اشاره و تصریح کرد: گاز رسانی به روستاها کار فعالی است، ما پارسال حدود چهار تا پنج هزار میلیارد تومان به کمک بانکها در این امر سرمایه گذاری کردیم که امیدواریم با فعالیتهای انجام شده بالای ٩٠ درصد روستاها گاز رسانی شوند، البته در این موضوع به کمک استانداران نیز نیاز داریم، زیرا برنامه وسیعی برای توسعه گاز رسانی وجود دارد.

زنگنه با بیان این که باید کمک کنیم که همه صنایع از سوخت گاز بهره مند شوند، افزود: با گاز رسانی به صنایع، قاچاق گازوییل و مازوت برچیده خواهد شد، توزیع گاز به صنایع برای ما نسبت به گازوییل و نفت کوره ارزانتر تمام می شود البته این موضوع آثار مثبت زیست محیطی نیز به همراه خواهد داشت.

وزیر نفت به موضوع تامین سوخت برای کامیونها و اتوبوسها از طریق بارنامه و GPS اشاره کرد و گفت: این کار باید امسال عملیاتی شود، زیرا به صرفه جویی در مصرف سوخت کمک می کند.

وی ادامه داد: در داخل شهرها حمل و نقل خودروهای گازوئیلی سامانه مناسبی ندارند که در این باره شهرداریها باید مشکلات را مرتفع کنند، همچنین باید عنوان کرد که نیروگاه، صنایع خوابیده و کامیونهایی که به هیچ وجه کار نمی کنند از دلایل اصلی قاچاق گازوئیل به شمار می آیند.

زنگنه به موضوع احداث جایگاههای تک پمپه یا تک سکو سوخت در شهرهای بزرگ اشاره و تصریح کرد: این جایگاهها باید در شهرهای بزرگ احداث شوند، زیرا افزون بر رفاه مردم، سبب صرفه جویی در مصرف سوخت می شود و به اشتغالزایی نیز کمک خواهد کرد.

وزیر نفت در ادامه به چالش ارتباط جایگاه داران سوخت با وزارت نفت اشاره کرد و گفت: هم اکنون حدود سه هزار ٨٠٠ جایگاه بنزین و گازوییل داریم که همه آنها به صورت تک نفره با ما ارتباط دارند در حالی که این سیستم در هیچ کجای دنیا یافت نمی شود.

وی عنوان کرد: باید جایگاههای سوخت به صورت برند ایجاد شوند، آنها الزاما نباید مالک جایگاه باشند، حدود ٥٠ جایگاه باید با ما در ارتباط باشند، این موضوع کنترل آنها را نیز سهل خواهد کرد، جایگاهداران باید خود به انبار اصلی بنزین مراجعه و از ما سوخت دریافت کنند نه این که ما سوخت را به جایگاه برسانیم.

زنگنه به توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی نیز اشاره کرد و گفت: هرچند این وظیفه اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت است، اما ما این موضوع را دنبال می کنیم، تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی یکی از مسائلی است که در اقتصاد مقاومتی به آن اشاره شده است.

وزیر نفت افزود: پالایشگاههای کوچک با ظرفیت ٥ یا ١٠ هزار بشکه ای خروجی مناسبی ندارند، اما صنایع پتروشیمی در حد ٤٠ تا ٥٠ هزار تن جواب خواهد داد و اشتغالزایی نیز به همراه دارد.

زنگنه با بیان این که برخی افرادی می گویند ١٠ میلیارد دلار فاینانس داریم، زمانی که می گوییم مبلغ را نشان دهید این کار را انجام نمی دهند، افزود: ما از سرمایه گذاری استقبال می کنیم، اما برخی یاد گرفته اند که بدون داشتن هیچ سرمایه ای ثروتمند شوند، بنابراین باید به افراد متخصص سرمایه گذاری و فاینانس تربیت و آموزش داد تا با این گونه افراد مذاکره شود.


نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829