امروز:
پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

اخبار

دستاوردهای پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت؛ از تولید کک نفتی تا بازیافت بخارات بنزین

منصور بزمی، رییس پردیس پایین دستی پژوهشگاه با اشاره به این‌که با تلاشی که همکاران این پردیس طی سال 94 داشتند خوشبختانه تعداد طرح‌ها و پروژه‌ها نسبت به سال 93 افزایش ملموسی داشته است افزود: در حوزه پالایش برای اولین بار در تاریخ پژوهشگاه، برای 9 واحد پالایشگاهی، صادارت خدمات مهندسی و فروش لیسانس داشته‌ایم. رونمایی از پایلوت دانش فنی واحدهای کک سازی از دیگر فعالیت‌های ما در حوزه پالایش بوده که برای اولین بار سوپرپایلوت این فناوری در پژوهشگاه در سال 1394 به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایلنا، بزمی گفت: در سال 94 بهره‌برداری از پایلوت و فناوری نمک‌زدا صورت پذیرفت و هم اکنون نیز در حال بازاریابی و اخذ پروژه در حوزه نمک‌زدایی و فرآورش نفت خام هستیم. طرح صنعتی "مرکاپتان زدایی از میعانات گازی" نیز با مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران و تائید وزیر نفت در عسلویه طی همین سال آغاز و متعاقباً ساخت و ساز این واحد در فازهای دو و سه پارس جنوبی در یک کنسرسیوم که پژوهشگاه مسئول بخش مهندسی آن می‌باشد را در عسلویه آغاز خواهیم کرد.

بزمی به طرح پالایشگاه ملی گاز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه توسعه میدان گازی معرفی شده در اولویت‌های شرکت ملی نفت قرار نگرفت از این رو این طرح عملاً متوقف شد اما پژوهشگاه توانست فعالیت‌های زیادی را که در این حوزه از قبل آغاز نموده بود تکمیل نماید و با توسعه دانش فنی حلال "پارسی سول" موفق شدیم به عنوان تنها کشوری در منطقه که می تواند حلال فرموله شده برای تصفیه گاز را تولید نماید مطرح شویم.

طراحی اولین واحد جی تی ال با دانش فنی راکتور‌های دوغابی

وی در ادامه تصریح کرد: طرح GTL نیز یکی دیگر از موفقیت‌های ما در سال 94 است و امید داریم تا انتهای سال، طراحی صنعتی واحد 3000 بشکه‌ای GTL به پایان برسد. در همین رابطه با حمایت‌های شرکت ملی نفت ایران موفق شدیم طراحی اولین واحد GTL با دانش فنی رآکتورهای دوغابی را شروع کنیم. امضای تفاهم‌نامه تشکیل انسیتوی فرآورش و پالایش گاز نیز از دیگر دستاوردهایی است که در حضور مقام عالی وزارت، بین دکتر کاتوزیان و مهندس عراقی، مدیر عامل محترم شرکت ملی گاز حاصل شد

رییس پردیس پایین دستی پژوهشگاه به فعالیت در حوزه کاتالیست اشاره کرد و افزود: در این حوزه توانستیم کاتالیست واحد بنزین‌سازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس را با لیسانس پژوهشگاه توسط یک شرکت خصوصی به مرحله تولید انبوه برسانیم. در این سال دو قرارداد مهم در حوزه توسعه دانش فنی برای کاتالیست‌های RCD و هیدروکراکینگ با شرکت پالایش و پخش منعقد شد.

احداث خط لوله کامپوزیت به طول 10 کیلومتر

بزمی ادامه داد: در حوزه فرآیندهای شیمیایی، طرح احداث خط لوله کامپوزیت را در دست داشته‌ایم. در واقع این اولین خط لوله کامپوزیت به طول 10 کیلومتر در کشور است که در آن نفت خام جریان می‌یابد. در بحث دمولسیفایرها نیز که در پژوهشکده توسعه فناوری‌های شیمیایی، پلیمری و پتروشیمی تولید کرده بودیم، در شرکت مناطق نفت خیز جنوب تست آزمایشگاهی آن انجام و رضایت آن شرکت را کسب نمودیم.

وی با بیان اینکه در سال 94، پایلوت تهیه گوگرد کشاورزی و گوگرد بنتونیتی همراه با ریزمغذی‌ها نیز به بهره‌برداری رسید اظهار داشت: تست میدانی گوگرد کشاورزی در چندین نقطه آب و هوایی کشور، ارزیابی میزان استحصال کمی و کیفی چند محصول راهبردی کشاورزی نیز که در سال 92 آغاز شده بود ادامه و تکمیل و توجیه اقتصادی توسعه این واحد را در حد صنعتی فراهم آورد.

بازیافت بخارات بنزین با فناوری نانو

رییس پردیس پایین دستی پژوهشگاه به فعالیت‌های حوزه نانو این پردیس اشاره کرد و گفت: یکی از فعالیت‌های ارزشمندی که در حوزه نانو در سال 94 انجام شد، بازیافت بخارات بنزین از پمپ‌های بنزین (VRU) با استفاده از فناوری نانو است. در حال حاضر در جریان ساخت یک ماژول جهت کار گذاشتن در پمپ بنزین واقع در میدان آزادی تهران هستیم که اولین ماژول VRU با دانش فنی پژوهشگاه در کشور خواهد بود. موارد متعدد دیگری نظیر ساخت موادی برای افزایش ضریب انتقال حرارت که در مناطق نفت خیز جنوب با موفقیت تست عملیاتی گردیده است و نیز عایق‌های نانو ساختار، مواد جاذب نانو ساختار برای شیرین‌سازی گاز که این هم در جنوب تست میدانی گردیده بود، از دستاوردهای سال 94 می‌باشد.

وی ادامه داد: در حوزه مهندسی توسعه فرآیندها و ساخت تجهیزات نیز دربحث واحد بازیافت گوگرد (SRU)، خدمات مهندسی و لیسانس به داخل و خارج کشور ارایه نمودیم و تمام فعالیت های مهندسی تفصیلی و ساخت پایلوت‌های سایر پژوهشکده‌ها توسط این پژوهشکده انجام گردید. همچنین طراحی و مهندسی تفصیلی واحد صنعتی DMC پارس جنوبی توسط این پژوهشکده در حال انجام است.

وی در خاتمه تصریح کرد: از خاطرات خوب سال 94، شروع مجدد پروژه DMC (مرکاپتان زدایی از میعانات) در فازهای دو و سه پارس جنوبی بود که انشاء الله بتوانیم این حرکت ملی را برای توسعه کشور تکمیل و به سرانجام رسانیم

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829