اخبار

در جایکا ژاپن برگزار شد: کارگاه آموزشی توسعه مدیریت کربن در صنایع نفت و گاز

كارگاه آموزشي توسعه مديريت كربن در صنايع نفت و گاز دوره‌اي است كه مخصوص صنعت نفت و گاز ايران طراحي شده ، براي آشنايي مديران و كارشناسان مرتبط با موضوع مديريت كربن در صنعت نفت با پتانسيل‌هاي موجود و تجارب ژاپن در اين خصوص توسط آژانس همكاري‌هاي بين‌المللي ژاپن(JICA) برگزار شد.

رئيس اندازه‌گيري و صحه‌گذاري و HSE شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت كه خود از اعضاي تيم 14 نفره حاضر در اين كارگاه بوده ، اين موضوع را اعلام كرد و گفت: برنامه توسعه مديريت كربن در صنايع نفت و گاز ايران يك برنامه سه مرحله‌اي است كه طي سه سال متوالي اجرا می شود و  دوره جاري دومين مرحله از اين مجموعه بود.  تيم حاضر از افراد مرتبط  در مديريت كل HSE وزارت نفت، چهار شركت اصلي، سازمان محيط‌زيست و سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور تشكيل شده بود و اموزشهای مرحله دوم بر نحوه اندازه‌گيري، گزارش‌دهي و صحه‌گذاري (MRV) گازهاي گلخانه‌اي تأكيد داشت.

فراز سجده‌اي ادامه داد اين دوره 14 روزه با هماهنگي آژانس مهندسي نفت ژاپن (JOE) برگزار شد و ضمن کارگاههای متعدد آموزشی در آن، براي بازديدهايي از ، وزارت محيط‌زيست ژاپن، وزارت صنعت، اقتصاد و تجارت ژاپن(METI)، انجمن صنايع نفتي ژاپن، انجمن صنايع شيميايي ژاپن، پالايشگاه نفت فوجي، دولت متروپوليتن شهر توكيو، كارخانه فولاد سوميتومو و شركت CCS ژاپن (كه در زمينه اجراي یک پروژه نمايشي CCS در اوكائيدو فعال است) برنامه‌ريزيهایی انجام شده بود.

در اين دوره تجارب ژاپن در خصوص انجام فعاليت‌هاي بهينه‌سازي مصرف انرژي به اشتراک گذاشته شد و فرصت‌هاي موجود در صنعت نفت ايران و استفاده از ظرفيت فلرينگ صفر و فعاليت‌هاي EOR و CCS در مخازن نفتي مطالبي بيان و ظرفيت‌هاي ژاپن براي تشريك تجارب در زمینه طرح‌هاي مرتبط با اقتصاد كم‌كربن مورد بحث قرار گرفت.

از سويي با توجه به تعهداتي كه ايران همگام با ساير كشورها در كنفرانس COP21 امسال در پاريس در خصوص تلاش در راستاي كاهش گازهاي گلخانه‌اي و حفظ  oC2 افزايش دما تا سال 2030 تحت عنوان INDC داده ، ساختار سيستم اندازه‌گيري، گزارش‌دهي و صحه‌گذاري و سياهه‌برداري گازهاي گلخانه‌اي موجود در ژاپن معرفي شد و الگوبرداري از آن با توجه به ساختارهاي موجود در ايران به بحث گذاشته شد.

يكي از مكانيزم‌هاي سازمان ملل كه مي‌تواند به كاهش گازهاي گلخانه‌اي در كشورهاي در حال توسعه كمك كند اقدامات متناسب ملي كاهش انتشار (NAMA) است كه در خصوص ظرفيت‌هاي آن و ساير مدل‌هاي تأمين مالي نيز مطالبي تبادل شد.

جايكا آژانسی دولتي است كه با توانمندسازي و ظرفيت‌سازي در كشورهاي در حال توسعه علاوه بر آموزش و تبادل تجربيات، براي كشور ژاپن ايجاد بازار براي فروش فن آوري‌هاي خود به صورت كالا و خدمات مي‌كند.

 سجده ای اظهار امیدواری کرد با توجه به آموزشهایی که در زمینه مدیریت کربن انجام خواهد گرفت و بهره‌گیری از تجارب سایر کشورها، ظرفیت سازی مناسب در صنعت نفت و سایر دستگاههای اجرایی اثرگذار برای اجرای تعهدات و برآورده کردن نقش ایران در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای صورت پذیرد.


نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829