امروز:
پنجشنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳

اخبار

تا نیمه نخست سال ٩٥ فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس وارد مدار تولید می شود

وزیر نفت از آغاز فعالیت فاز نخست ستاره خلیج فارس تا نیمه نخست سال ٩٥ خبر داد و گفت: ظرفیت تولید فاز نخست این پالایشگاه ١٢ میلیون لیتر بنزین یورو ٤ است.


به گزارش خبرنگار اعزامی شانا  به بندرعباس، بیژن زنگنه بعداز ظهر امروز (شنبه، ٢٢ اسفندماه) در حاشیه بازدید از پالایشگاه ستاره خلیح فارس در جمع خبرنگاران با اشاره به این‌که طرح ٣٦٠ هزار بشکه‌ای میعانات گازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بزرگترین و نخستین پالایشگاه میعانات گازی کشور است، افزود: در این طرح تاکنون ٣,٢ میلیارد دلار هزینه شده است.

وزیر نفت با بیان این‌که با وارد مدار شدن فاز نخست این طرح از واردات بنزین بی نیاز می شویم، تصریح کرد: با وارد مدار شدن فازهای بعدی این پالایشگاه نه تنها از نظر کیفیت، بلکه از نظر کمیت نیز در وضع مطلوبی قرار خواهیم گرفت.

به گفته زنگنه طبق برنامه، اوایل سال آینده (سال ٩٥) خوراک فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس وارد مدار می شود.

وزیر نفت با بیان این‌که در صورت تامین مالی این پروژه این طرح تا پایان این دولت یعنی کمتر از ١,٥ سال آینده به صورت کامل وارد مدار تولید می‌شود، اظهارکرد: برای تکمیل این پالایشگاه ٧٠٠ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی تصویب شده است.

وی حضور ترکیب مهمی از سهامداران این پروژه در بازدید امروز یعنی مدیرعامل تاپیکو، رئیس صندوق بازنشستگی صنعت نفت و مدیرعامل بانک ملت به عنوان بانک عامل این طرح را نشانه عزم دولت برای پایان این پروژه عنوان کرد و گفت: این اعضا، اعلام کردند با حل شدن مشکلات مالی، این طرح را به سرعت به پایان خواهند رساند.

وزیر نفت با بیان این‌که برای تکمیل این پروژه کار فنی زیادی باقی مانده است، یادآور شد: از نظر راه‌اندازی هم‌اکنون برخی از بخشها مانند بخار، نیتروژن، هوای فشرده به راه‌انداز تحویل داده شده است.

وی درباره این که آیا برای تکمیل این پروژه به تجهیزات خارجی نیاز است با بیان این که به تجهیزات خارجی اندکی نیاز داریم که این تجهیزات در راه ایران است، تصریح کرد: ٦٠ درصد تجهیزات استفاده شده در این طرح از سوی شرکتهای داخلی تامین شده است.

وزیر نفت یکی از دلایل طولانی شدن این طرح را تحریمها عنوان کرد و با بیان این‌که امیدوارم با برداشته شدن تحریم روند اجرای این پروژه تسریع شود، درباره تجهیزات زیمنس هم گفت: بخشی از تجهیزات زیمنس آزاد و وارد ایران شده و بخشی دیگر نیز در راه کشور است.


نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829