امروز:
دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اخبار

رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي: موضوع محيط زيست بايد در ۵ سال آينده حل شود

رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور گفت: موضوع آب، محيط زيست و صندوق بازنشستگي در دوران پساتحريم و طي پنج سال آينده بايد حل شود، در غير اين با بحران روبرو مي شويم.
به گزاش شانا، محمدباقر نوبخت امروز (يكشنبه، ۱۶ اسفندماه) در يازدهمين همايش سراسري رؤسا و مديران پليس راهور ناجا افزود: برنامه يازدهم نخستين برنامه اي است كه همسو با سياستهاي اقتصاد مقاومتي تهيه و تدوين مي شود و در اين راستا چند موضوع مهم در شرايط پساتحريم انتخاب شده است و بر آن متمركز مي شويم.
وي با بيان اين كه ۱۰ برنامه را در كشور پشت سرگذاشته ايم، گفت: اين برنامه ها از سال ۱۳۲۸ آغاز شده به گونه اي كه پنج برنامه پيش از انقلاب و پنج برنامه پس از انقلاب اجرايي شده است، بر اين اساس برنامه جديدي كه دولت تهيه مي كند در ماههاي آينده در كشور دنبال خواهد شد.
نوبخت ادامه داد: چنانچه اولويتهايي كه پيش بيني كرده ايم طي پنج سال حل نشود، به مشكلات اساسي و حتي بحران مي رسيم.
معاون رئيس جمهوري، اشتغال، تامين مالي، توانمندسازي فقرا و محرومان را كه به گفته وي در فرابخش مورد توجه برنامه ريزان كشور قرار دارد، از ديگر موضوعهايي برشمرد كه پليس به آن بايد توجه مي كند تا به بهبود شرايط اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي برسيم.
نوبخت به حمل ونقل ريلي، صنايع، معادن و گردشگري و فناوري اطلاعات به عنوان ديگر موضوعهايي كه در چند سال آينده مورد استفاده قرار مي گيرند اشاره كرد و گفت: همچنين براي سالهاي آينده چهار منطقه محوري را مورد توجه قرار داده ايم كه آيا اين مناطق در حاشيه شمالي يا البرز، غرب و زاگرس، شرق يا جنوب كشور متمركز شوند، كه سرانجام براساس ابلاغيه مقام معظم رهبري ضمن پرداختن به همه جا، به سواحل مكران و جنوبي متمركز مي شويم، زيرا به اقيانوس هند و آبهاي آزاد جهان دسترسي مي يابيم.
معاون رئيس جمهوري با بيان اين كه بودجه سال ۹۵ نخستين بودجه اي است كه در شرايط غيرتحريمي نوشته شد، گفت: همسو با اين هدف گشايشهايي در فوق العاده شغلها، ضرورت نابرابري در پرداخت بازنشستگان و پاداش بازنشستگان همكار ايجاد مي شود و سال ۹۵ را در شرايط بهتري پيش مي بريم.
نوبخت با بيان اين كه در دو سال گذشته منابع مورد نياز تحقق نيافت، افزود: جلسه هفته گذشته با رئيس جمهوري در زمينه ساماندهي منسجم با وجود تنگناها در حوزه نيروي انتظامي انجام شد كه اميدواريم برنامه هاي آينده در چارچوب برنامه ششم توسعه براي پيشرفت كشور و زمينه هاي لازم براي خدمات رساني نيروي انتظامي بيش از پيش از سوي دولت فراهم شود.
وي همچنين به شرايط اقتصادي در دو سال گذشته اشاره كرد و گفت: در دو سال گذشته برنامه ريزيهاي كشور، فعاليت پشتيباني و بودجه اي ناجا را انجام مي داد كه البته اين پشتيباني زير يك ابر سياهي كه براي ايران شكل گرفته بود و زنجير به پاي اقتصاد ملي بسته مي شد، اداره مي شود.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور افزود: از سال ۹۱ تحريم بزرگي براي از پاي درآوردن ايران بمنظور بهره گيري از انرژي هسته اي انجام شد و درگير تحريم شديم و در دو عرصه نتوانستيم از امكانات براي توسعه استفاده كنيم.
وي محدود كردن صادرات نفت و آزاد بودن نقل و انتقالات ارزي از منابع صادرات را به عنوان دو عرصه عنوان كرد و گفت: هر چند راه خود را براي استمرار در پيش گرفته ايم و اين فشار مضاعف سبب منفي شدن رشد اقتصادي كشور و بالا كشيده شدن سطح تورم از ۴۰ درصد شد، در اين شرايط بايد اقدامي انجام داده و كنش بدخواهان انقلاب اسلامي را خنثي مي كرديم.
نوبخت تاكيد كرد: البته پرونده اي را آماده و در سنا لايحه آن آماده تصويب براي شدت تحريمها بود به اين ترتيب اجازه دادند روزانه ۱۳ هزار بشكه نفت صادر شود تا اقلام غذايي كشور را وارد كنيم به اين ترتيب در مغز محدود بدخواهان انقلاب چنين چيزي وجود داشت.
وي ادامه داد: لازم بود دولت يازدهم در استمرار فعاليتهاي گذشته اجازه ندهد اين اتفاقها بيفتد، در حالي كه ابزارهاي تحريم براي آن قدرتها وجود داشت، به گونه اي كه حتي كشورهاي همسايه كه از مساعدتهاي ايران استفاده مي كردند جرات يك قدم جلوتر از خطي كه براي آنها تعريف كرده بودند را نداشتند حتي بعد از برداشتن تحريمها نيز با احتياط حركت كردند.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي با تاكيد بر اين كه نبايد مي گذاشتيم كه اين روند مضاعف شود، گفت: دو برابر اين فرايند مقاومت كرديم كه مجموعه تصميمها در كشور براي خنثي سازي منجر به كاهش تورم شد تا اين كه پارسال حركت ديگري بر پيكره اقتصاد وارد شد كه ناشي از كاهش قيمت نفت بود.
وي افزود: درآمد ۱۱۸ ميليارد دلاري به ۷۰ تا ۷۵ دلار و منابع به ۲۳ تا ۲۴ ميليارد دلار كاهش يافت كه آثار آن را در اقتصاد ملي مشاهده كرديم، البته از عقل و تدبير مردم و رهبري هاي مقام معظم رهبري به نحو شايسته استفاده كرديم تا آنچه آنها مي خواهند اتفاق نيافتد، بگونه اي كه مذاكرات دو سال گذشته شرايط را تغيير داد.
معاون رئيس جمهوري گفت: اكنون هيچ روزي نيست كه يك مقام بلندپايه براي سرمايه گذاري در ايران حضور نداشته باشد، چنانكه اكنون نخست وزير تركيه با جمعي از فعالان اقتصادي در ايران حضور دارند.
نوبخت تاكيد كرد: همه امكانات در كشور براي ما بوجود آمده تا در قالب برنامه تهيه شده، به نحو شايسته از اين فرصت براي برخورداري ملت استفاده كنيم.


نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829