وزير نفت ۶۵ تقاضا براي كاميون و كشنده را ظرف چهار تا پنج سال آينده بي سابقه عنوان كرد و افزود: با انجام اين كار، همه كارخانه هاي كاميون سازي و قطعه سازي ايران فعال مي شوند.
به گزارش خبرنگار شانا، بيژن زنگنه عصر امروز (سه شنبه، ۱۱ اسفندماه) پس از امضاي تفاهمنامه طرح نوسازي ۶۵ هزار دستگاه كاميون و كشنده فرسوده در جمع خبرنگاران گفت: به سرمايه گذاران اين طرح در مجموع ۲ ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار ( بيش از هشت ميليارد تومان) يارانه صرفه جويي پرداخت مي شود.
وي محل اين مبلغ را به استناد ماده ۱۲ قانون رفع موانع توليد و از محل صرفه جويي سوختي دانست كه كاميونهاي جديد ايجاد مي كنند و يادآور شد: مصرف كنوني گازوئيل كاميونهاي موجود به ازاي هر ۱۰۰ كليومتر، ۵۰ تا ۵۵ ليتر است، اما كاميونهاي جديد با همان ظرفيت، ۳۰ تا ۳۵ ليتر گازوئيل مصرف خواهند كرد.
زنگنه با بيان اين كه ۲۵ ليتر گازوئيل صرفه جويي شده، به صاحبان كاميونها پرداخت مي شود و اين پرداخت بر اساس ميزان پيمايش، بارنامه و جي پي اس (GPS) آنها خواهد بود، افزود: هرچه پيمايش و كار كاميونها بيشتر باشد يارانه بيشتري دريافت مي كنند.
وزير نفت افزود: اين سوختي كه هم اكنون هدر مي رود و خاصيتي جز آلودگي محيط زيست ندارد، صرف نوسازي ناوگان، بهينه سازي مصرف سوخت، كاهش شدت انرژي، ايجاد اشتغال و از همه مهمتر بهبود محيط زيست مي شود.
وي با بيان اين كه ۶۵ هزار تقاضا براي كاميون ظرف چهار تا پنچ سال آينده در كشور بي سابقه است و گفت: با انجام اين كار، همه كارخانه هاي كاميون سازي و قطعه سازي در سراسر ايران فعال مي شوند.
وزير نفت همچنين به موضوع راه آهن نيز اشاره كرد و با بيان اين كه در اين زمينه مصوبه اي از شوراي اقتصاد به ميزان بيش از هفت ميليارد دلار داريم، افزود: اين طرح مربوط به توسعه حمل و نقل ريلي، بار و مسافر است كه انشاء ا.. ظرف ماههاي آينده آن را به موافقتنامه بدل مي كنيم كه با توجه به اهداف اين طرح كار بزرگي خواهد بود.
زنگنه با بيان اين كه در بخش شهري بحث مترو نيز يك اصل است و هم اكنون بخشي از آن تصويب شده است، اظهار كرد: همچنين نوسازي ۱۴۰ هزار تاكسي از طريق جايگزيني تاكسي و ونهاي پايه گاز سوز و ۱۷ هزار اتوبوس درون شهري از طريق اتوبوسهاي پايه گاز سوز جايگزين نيز از ديگرهاي طرحها و مصوبه هاي شوراي اقتصاد است.