وزير نفت از حمايت وزارت نفت از خودروهاي سواري با موتور ديزلي خبر داد و گفت: اين وزارتخانه استفاده از خودروهاي سواري با موتورهاي ديزلي را مورد توجه قرار مي دهد و از توليد آنها حمايت مي كند.
به گزارش خبرنگار شانا، بيژن زنگنه صبح امروز (سه شنبه، ۲۷ بهمن ماه) در نهمين همايش بين المللي موتورهاي درون سوز و نفت كه در مركز همايشهاي بين المللي پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، با بيان اين كه از منظر وزارت نفت زماني كه بحث خودرو و موتور مطرح مي شود موضوع سوخت اهميت مي يابد، افزود: با توجه به نرخ رشد مصرف سوخت در آينده و همچنين تأثيري كه مصرف روي حمل و نقل و كل اقتصاد كشور مي گذارد توجه به توليد موتور خودروها اهميت بالايي دارد.
وي با بيان اين كه براساس پيش بيني آژانس بين المللي انرژي (آي يي اي) مصرف انرژي در بخش حمل و نقل تا سال ۲۰۵۰، ۷۵ درصد افزايش مي يابد، تصريح كرد: اگر از فرصت بهبود كارايي موتورهاي درون سوز استفاده كنيم ۲۰ درصد از ۷۵ درصد اشاره شده قابل كنترل است.
وزير نفت جايگزيني سوخت كم كربن را از جمله مسائل مهمي دانست كه هم اكنون در حمل و نقل مورد توجه قرار گرفته است.
زنگنه گفت: براساس پيش بيني آژانس بين المللي انرژي تا سال ۲۰۵۰ ميلادي استفاده از خودروها با سوخت بنزين از ۵۰ درصد به ۱۰ درصد مي رسد.
وزير نفت ادامه داد: با اين حال تا آينده قابل تصور، سوختهاي فسيلي نقش تعيين كننده اي در تأمين سوخت خودروها دارند حتي اگر خودرو برقي باشد، سوخت مورد استفاده از آنها نيز باز هم از طريق انرژي فسيلي تأمين مي شود.
وي با بيان اين كه هزينه مصرف سوخت در حمل و نقل كشور حتي با قيمتهاي كنوني نفت ۱۵ ميليارد دلار است، افزود: حتي اگر قيمت نفت به ۶۰ دلار هم برسد اين ميزان به ۳۰ ميليارد دلار خواهد رسيد كه رقم قابل توجهي است.
وي با بيان اين كه براساس پيش بيني آژانس بين المللي انرژي (آي يي اي) مصرف انرژي در بخش حمل و نقل تا سال ۲۰۵۰، ۷۵ درصد افزايش مي يابد، تصريح كرد: اگر از فرصت بهبود كارايي موتورهاي درون سوز استفاده كنيم ۲۰ درصد از ۷۵ درصد اشاره شده قابل كنترل است.
وزير نفت جايگزيني سوخت كم كربن را از جمله مسائل مهمي دانست كه هم اكنون در حمل و نقل مورد توجه قرار گرفته است.
زنگنه گفت: براساس پيش بيني آژانس بين المللي انرژي تا سال ۲۰۵۰ ميلادي استفاده از خودروها با سوخت بنزين از ۵۰ درصد به ۱۰ درصد مي رسد.
وزير نفت ادامه داد: با اين حال تا آينده قابل تصور، سوختهاي فسيلي نقش تعيين كننده اي در تأمين سوخت خودروها دارند حتي اگر خودرو برقي باشد، سوخت مورد استفاده از آنها نيز باز هم از طريق انرژي فسيلي تأمين مي شود.
وي با بيان اين كه هزينه مصرف سوخت در حمل و نقل كشور حتي با قيمتهاي كنوني نفت ۱۵ ميليارد دلار است، افزود: حتي اگر قيمت نفت به ۶۰ دلار هم برسد اين ميزان به ۳۰ ميليارد دلار خواهد رسيد كه رقم قابل توجهي است.
مصرف روزانه ۲۰ ميليون مترمكعب سي ان جي در كشور
زنگنه با بيان اين كه هم اكنون ايران بالاترين مصرف جهاني سوخت گاز در خوردوها رادارد، اظهار كرد: هم اكنون مصرف روزانه سي ان جي در خودروها ۲۰ ميليون مترمكعب است كه حدود ۲۵ درصد مصرف سوخت خودروهاي سواري را شامل مي شود كه اين مسئله نيز جاي گسترش دارد.
وزير نفت با اشاره به اين كه ايران يكي از گسترده ترين شبكه هاي گازي جهان را دارد، افزود: هم اكنون ۹۰ درصد كل جمعيت كشور تحت پوشش شبكه گاز است؛ ضمن اين كه هم اكنون سه هزار جايگاه سي ان جي در كشور وجود دارد كه اين جايگاهها زير ۵۰ درصد ظرفيت خود كار مي كنند.
زنگنه خطاب به برگزار كنندگان اين همايش گفت: درخواست دارم افزون بر فعاليت بر بهبود فرآيند موتورهاي با پايه بنزين در توليد و بهينه سازي موتورهاي پايه گازسوز نيز كار كنند.
به گفته وزير نفت، قيمت گاز در ايران ارزانتر از قيمت گازوئيل و بنزين است بنابراين چنانچه خودروها از سوخت گاز در حمل و نقل استفاده كنند براي ما صرفه بيشتري دارد.
آمادگي وزارت نفت براي ورود ال پي جي به سبد سوخت
وي با بيان اين كه بايد حداقل يك سوم مصرف سوخت حمل و نقل را در خودروهاي سواري به سمت سي ان جي هدايت كنيم، تصريح كرد: در اتوبوسهاي درون شهري نيز سياست استفاده از سوخت با پايه گازسوز موفق بوده به نحوي كه قرار است در تهران نيز حدود ۱۷ هزار اتوبوس پايه گازسوز نوسازي شوند كه اين مسئله براي ما اهميت بالايي دارد.
زنگنه با اشاره به اين كه براين اساس موتورهاي توليد شده براي اين ميزان اتوبوس نوسازي شده بايد متناسب با سوخت پايه گاز باشد، افزود: همچنين وزارت نفت اين آمادگي را دارد تا مصرف سوخت ال پي جي را در سبد سوخت خودروها وارد كند.
وي ادامه داد: با توجه به اين كه از ۲ سال آينده ال پي جي توليدي پالايشگاهي داخلي مصرف كننده ندارد، زيرا با گازرساني هاي صورت گرفته ديگر نيازي براي انتقال ال پي جي به نقاط دور افتاده براي مصرف نيست.
وزير نفت تصريح كرد: اگر براي ال پي جي توليدي براي پالايشگاهها مصارفي در بخشهاي صنعتي، پتروشيمي و حمل و نقل پيدا نكنيم بايد آنها را از طريق تانكرهاي مخصوص حمل ال پي جي با طي مسافتي بيش از هزار كيلومتر به بنادر براي صادرات منتقل كنيم.
وزير نفت با بيان اين كه استفاده از سوخت ال پي جي در خودروها كاملا اقتصادي است، گفت: براين اساس تقاضا داريم تا موتورهايي با پايه سوخت ال پي جي عرضه شوند كه اين موضوع نيز براي اين نوع مصارف بازار تقاضا ايجاد مي كند، از اين رو بايد بتوانيم موتورهايي با مصرف درست و بهينه ال پي جي توليد كنيم.
وي با اشاره به اين كه با پيگيريهاي شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران بيش از ۲ سال است كه در تهران و تعدادي از شهرها گازوئيل با گوگرد كمتر از ۵۰ PPM، توزيع مي شود، گفت: با وارد مدار شدن پالايشگاه ستاره خليج فارس اين رقم به ميزان قابل توجهي كاهش مي يابد.
تشكيل كارگروه دائمي بررسي سوخت مصرفي خودروها
زنگنه همچنين از حمايت وزارت نفت از خودروهاي سواري با سوخت ديزلي خبر داد و گفت: بايد تفكر استفاده از خودروهاي بنزيني را كنار گذاشت؛ ضمن اين كه وزارت نفت استفاده از خودروهاي سواري با موتور ديزلي را مورد توجه قرار داده و از توليد آنها حمايت مي كند.
وي ادامه داد: تقاضا داريم در مرحله نخست با تمركز بر توجه به ساخت بهينه و قابل رقابت در كلاس جهاني موتورهاي پايه گازسوز سواري، اتوبوس، خودروي ال پي جي و ديزلي براي خودروهاي سواري داشته باشند.
وزير نفت پيشنهاد كرد: كارگروه دائمي با حضور صنعتگران و وزارت نفت براي بررسي استفاده از خودروهايي با سوخت پايه گازسوز، ال پي جي و ديزلي تشكيل شود.
زنگنه با اشاره به اين كه وزارت نفت از طرحهاي منتخب در اين زمينه حمايت خواهد كرد، گفت: اميدوارم اين كارگروه دائمي تشكيل شود تا بركاتي براي مصرف سوخت، صنعت خودرو و محيط زيست حاصل شود.
زنگنه با بيان اين كه هم اكنون ايران بالاترين مصرف جهاني سوخت گاز در خوردوها رادارد، اظهار كرد: هم اكنون مصرف روزانه سي ان جي در خودروها ۲۰ ميليون مترمكعب است كه حدود ۲۵ درصد مصرف سوخت خودروهاي سواري را شامل مي شود كه اين مسئله نيز جاي گسترش دارد.
وزير نفت با اشاره به اين كه ايران يكي از گسترده ترين شبكه هاي گازي جهان را دارد، افزود: هم اكنون ۹۰ درصد كل جمعيت كشور تحت پوشش شبكه گاز است؛ ضمن اين كه هم اكنون سه هزار جايگاه سي ان جي در كشور وجود دارد كه اين جايگاهها زير ۵۰ درصد ظرفيت خود كار مي كنند.
زنگنه خطاب به برگزار كنندگان اين همايش گفت: درخواست دارم افزون بر فعاليت بر بهبود فرآيند موتورهاي با پايه بنزين در توليد و بهينه سازي موتورهاي پايه گازسوز نيز كار كنند.
به گفته وزير نفت، قيمت گاز در ايران ارزانتر از قيمت گازوئيل و بنزين است بنابراين چنانچه خودروها از سوخت گاز در حمل و نقل استفاده كنند براي ما صرفه بيشتري دارد.
آمادگي وزارت نفت براي ورود ال پي جي به سبد سوخت
وي با بيان اين كه بايد حداقل يك سوم مصرف سوخت حمل و نقل را در خودروهاي سواري به سمت سي ان جي هدايت كنيم، تصريح كرد: در اتوبوسهاي درون شهري نيز سياست استفاده از سوخت با پايه گازسوز موفق بوده به نحوي كه قرار است در تهران نيز حدود ۱۷ هزار اتوبوس پايه گازسوز نوسازي شوند كه اين مسئله براي ما اهميت بالايي دارد.
زنگنه با اشاره به اين كه براين اساس موتورهاي توليد شده براي اين ميزان اتوبوس نوسازي شده بايد متناسب با سوخت پايه گاز باشد، افزود: همچنين وزارت نفت اين آمادگي را دارد تا مصرف سوخت ال پي جي را در سبد سوخت خودروها وارد كند.
وي ادامه داد: با توجه به اين كه از ۲ سال آينده ال پي جي توليدي پالايشگاهي داخلي مصرف كننده ندارد، زيرا با گازرساني هاي صورت گرفته ديگر نيازي براي انتقال ال پي جي به نقاط دور افتاده براي مصرف نيست.
وزير نفت تصريح كرد: اگر براي ال پي جي توليدي براي پالايشگاهها مصارفي در بخشهاي صنعتي، پتروشيمي و حمل و نقل پيدا نكنيم بايد آنها را از طريق تانكرهاي مخصوص حمل ال پي جي با طي مسافتي بيش از هزار كيلومتر به بنادر براي صادرات منتقل كنيم.
وزير نفت با بيان اين كه استفاده از سوخت ال پي جي در خودروها كاملا اقتصادي است، گفت: براين اساس تقاضا داريم تا موتورهايي با پايه سوخت ال پي جي عرضه شوند كه اين موضوع نيز براي اين نوع مصارف بازار تقاضا ايجاد مي كند، از اين رو بايد بتوانيم موتورهايي با مصرف درست و بهينه ال پي جي توليد كنيم.
وي با اشاره به اين كه با پيگيريهاي شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران بيش از ۲ سال است كه در تهران و تعدادي از شهرها گازوئيل با گوگرد كمتر از ۵۰ PPM، توزيع مي شود، گفت: با وارد مدار شدن پالايشگاه ستاره خليج فارس اين رقم به ميزان قابل توجهي كاهش مي يابد.
تشكيل كارگروه دائمي بررسي سوخت مصرفي خودروها
زنگنه همچنين از حمايت وزارت نفت از خودروهاي سواري با سوخت ديزلي خبر داد و گفت: بايد تفكر استفاده از خودروهاي بنزيني را كنار گذاشت؛ ضمن اين كه وزارت نفت استفاده از خودروهاي سواري با موتور ديزلي را مورد توجه قرار داده و از توليد آنها حمايت مي كند.
وي ادامه داد: تقاضا داريم در مرحله نخست با تمركز بر توجه به ساخت بهينه و قابل رقابت در كلاس جهاني موتورهاي پايه گازسوز سواري، اتوبوس، خودروي ال پي جي و ديزلي براي خودروهاي سواري داشته باشند.
وزير نفت پيشنهاد كرد: كارگروه دائمي با حضور صنعتگران و وزارت نفت براي بررسي استفاده از خودروهايي با سوخت پايه گازسوز، ال پي جي و ديزلي تشكيل شود.
زنگنه با اشاره به اين كه وزارت نفت از طرحهاي منتخب در اين زمينه حمايت خواهد كرد، گفت: اميدوارم اين كارگروه دائمي تشكيل شود تا بركاتي براي مصرف سوخت، صنعت خودرو و محيط زيست حاصل شود.