امروز:
یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اخبار

عضو کمیسیون انرژی مجلس عنوان کرد
فرصت ۱۰۰ میلیارد دلاری بهینه‌سازی انرژی در ایران

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار فرصت صرفه‌جویی در حوزه مصرف انرژی در کشور وجود دارد که معادل ۳.۵ میلیون بشکه نفت‌خام است.

به گزارش خبرنگار شانا، مالک شریعتی‌نیاسر امروز (دوشنبه، ۲۳ مردادماه) در آیین گشایش کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی بهینه‌سازی مصرف و بهره‌وری انرژی ایران، با اشاره به اینکه وضع شدت مصرف انرژی در کشور مطلوب نیست، اظهار کرد: از ابتدای برنامه پنجم تا انتهای برنامه ششم توسعه باید شاخص شدت مصرف انرژی ۵۰ درصد کاهش می‌یافت، اما در عمل این اتفاق نیفتاد.

وی افزود: بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار فرصت صرفه‌جویی در حوزه مصرف انرژی در کشور وجود دارد که معادل ۳.۵ میلیون بشکه نفت خام است و اگر تنها ۲۵ درصد آن را بهینه‌سازی کنیم گام مهمی برداشته‌ایم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با تأکید بر اینکه ۱.۷ درصد سهم ظرفیت ذخیره‌سازی گاز در ایران است، گفت: این میزان یک‌ششم میانگین جهانی است. سالانه ۱۸ میلیارد مترمکعب گاز در ایران در مشعل‌ها سوزانده می‌شود که معادل ۵ میلیارد دلار هدررفت انرژی است و این در حالی است که صادرات گاز کشور حدود ۱۷ میلیارد دلار است.

شریعتی‌نیاسر با اشاره به اینکه متوسط بهره‌وری نیروگاه‌ها ۳۹ درصد است، ادامه داد: در ۱۶ نیروگاه گازی کشور بهره‌وری کمتر از ۲۵ درصد است و در ۷ نیروگاه سیکل ترکیبی بهره‌وری ۴۰ درصد برآورد می‌شود.

وی تأکید کرد: در منطقه به‌دلیل شرایط جغرافیایی و سیاسی می‌توانیم به‌عنوان یک هاب انرژی حاضر باشیم، اما اگر بهینه‌سازی انجام نشود این فرصت از دست خواهد رفت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: آسیب‌شناسی در تدوین برنامه هفتم توسعه در زمینه بهینه‌سازی انرژی انجام شده است که شامل پیش‌بینی نشدن منابع مالی کافی و مناسب برای بهینه‌سازی، جذاب نبودن سرمایه‌گذاری در بهینه‌سازی، هوشمند نبودن کامل شبکه انتقال و توزیع حامل‌های انرژی، نبود متولی واحد متمرکز برای بهینه‌سازی مصرف انرژی، فاصله قیمتی بسیار زیاد عرضه فرآورده‌ها با قیمت تمام‌شده و صادراتی، منتفع نبودن آنی مردم در پروژه‌های بهینه‌سازی و صرفه‌جویی انرژی و سهم ۶۵ درصدی بخش‌های حاکمیتی و عمومی در مصارف غیربهینه انرژی می‌شود.

شریعتی‌نیاسر تصریح کرد: با توجه به این آسیب‌شناسی، چند موضوع را در برنامه هفتم توسعه دنبال می‌کنیم که شامل تبدیل شدن ایران به هاب انرژی منطقه، مردمی‌سازی بهینه‌سازی مصرف انرژی، ایجاد بازار متشکل انرژی و بهینه‌سازی مصرف انرژی مبتنی بر گواهی صرفه‌جویی، ایجاد متولی واحد برای بهینه‌سازی مصرف انرژی مبتنی بر گواهی صرفه‌جویی، زمینه‌سازی روی بازتوزیع یارانه‌های انرژی به هر کد ملی، افزایش تعرفه حامل‌های انرژی در بخش‌هایی که دارای تبعات کمتری است و تمرکز بر جمع‌آوری گازهای مشعل، ذخیره‌سازی گاز طبیعی و هوشمندسازی است.

وی اظهار کرد: فاصله‌های قیمتی سبب قاچاق شده و حداقل مقدار قاچاق بنزین ۵ میلیون لیتر در روز و گازوئیل ۱۰ میلیون لیتر در روز برآورد می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره اینکه فرصت بهینه‌سازی جدی و مناسب است، گفت: سال‌های آینده در موضوع بهینه‌سازی انرژی کلیدی خواهد بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829