اخبار

گام‌های عملی برای گسترش همكاری‌های ایران و عراق
ایجاد كمیته مشترك برای بررسی همكاری در میدان‌های مشترك

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ایجاد کمیته مشترک بین ایران و عراق برای همکاری در میدان‌های مشترک، انتقال فناوری و تجهیزات از ایران به عراق با تکیه بر توان شرکت‌های خصوصی و اعزام تیم‌های فنی و تخصصی از دو کشور برای بازدید و شناسایی ظرفیت‌های همکاری را اهم سرفصل مذاکره هیأت وزارت نفت عراق با هیأت ایرانی برشمرد.

محسن خجسته‌مهر در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت در تشریح دیدار هیأت وزارت نفت عراق با هیأت ایرانی گفت: مبتنی بر سیاست‌های تأکیدی جمهوری اسلامی ایران و تأکید مستمر وزیر محترم نفت مبنی بر ارتقا و استحکام بخشیدن به همکاری‌های اقتصادی در زمینه نفت و گاز با کشور دوست و برادر عراق، امروز یک هیأت بلندپایه شامل نماینده رسمی وزیر نفت عراق و شرکت‌های حفاری و شرکت‌های توسعه‌ای نفت و گاز عراق در شرکت ملی نفت ایران حضور یافتند که در این جلسه مذاکرات و تبادل‌نظرهای مثبتی رد و بدل و تصمیمات خوبی اتخاذ شد.

وی از جمله مهمترین محورهای همکاری بین دو کشور ایران و عراق در این مذاکرات را در حوزه‌های اکتشاف، توسعه و تولید از میادین مشترک بین ایران و عراق، جمع‌آوری گازهای همراه و گازهای مشعل میادین نفتی عراق به‌ویژه میادین نفتی در مجاورت مرزهای ایران اعلام کرد و افزود: در این جلسه عنوان شد بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد که در زمینه همکاری‌های نفتی در حوزه‌های یادشده ورود کند؛ همچنین تصمیم‌ها و توافق‌هایی در زمینه مباحث آموزشی، انتقال تکنولوژی و فن‌آوری انجام  و مقرر شد برای تدوین بسته‌های کاری در زمینه تربیت دانشجو و بورسیه کردن دانشجویان عراقی از ظرفیت دانشگاه صنعت نفت استفاده کنیم و بر این اساس تمامی ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی وزارت نفت و سایر بخش‌های خصوصی و پارک نوآوری وزارت نفت در اختیار این تفاهمنامه قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره حضور ایران در عراق برای کمک‌های فنی و تخصصی به صنعت نفت این کشور گفت: در زمینه احیای برخی از چاه‌های نفتی عراق مذاکراتی انجام شد و اعلام آمادگی کردیم که می‌توانیم مشکلات فنی و تولیدی برخی از چاه‌ها را به‌واسطه تیم‌های فنی ایران برطرف کنیم، ‌همچنین در رابطه با اجرای حفاری چاه‌های نفتی مقرر شد یک بسته حفاری پیشنهادی از سوی عراق به جمهوری اسلامی ارائه شود و طرف ایرانی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای این هدف اقدام کند.

خجسته‌مهر افزود: در زمینه تولید مواد گل حفاری نیز صحبت و بنا شد یک کارخانه مشترک در یکی از مناطق آزاد با سرمایه‌گذاری مشترک ایجاد شود و کشور عراق بتواند از خدمات مربوط به مواد گل حفاری استفاده کند.

وی به دیگر همکاری‌های توافق شده بین دو کشور اشاره و تصریح کرد: استفاده از ظرفیت‌های آموزشی و تحقیقاتی، همچنین خواهرخواندگی بین شرکت نفت بصره و شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب از دیگر موضوعات مورد توافق طرفین بود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از ادامه مذاکرات طی امروز و فردا خبر داد و گفت: امیدواریم این دور از مذاکرات مناسبات راهبردی جدیدی را در زمینه مورد علاقه دو کشور در بر داشته باشد.

معاون وزیر نفت به اشتراکات سیاسی، فرهنگی و تاریخی ایران و عراق اشاره کرد و گفت: بستر ارتقا زمینه‌های همکاری اقتصادی نفت و گاز، فرآورده، به‌ویژه در بخش اکتشاف، استخراج، توسعه و تولید فراهم است و به‌نظر می‌رسد امروز زمان آن رسیده است تا بتوانیم یک گام عملی در این زمینه برداریم.

وی درباره احتمال امضا توافق‌ و تفاهم‌نامه در این دور از مذاکرات گفت: مقرر شد که صورت جلسه‌ای تنظیم بشود و بر اساس آن یک تفاهمنامه و نقشه‌راه همکاری بین وزرای نفت دو کشور از سوی وزرای نفت عراق و ایران به امضا برسد.

بر اساس این گزارش، نشست کارگروه مشترک همکاری‌های نفتی ایران و عراق صبح روز (چهارشنبه، اول تیرماه) به ریاست محسن خجسته‌مهر، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از طرف هیأت ایرانی و باسم محمد خضیر، معاون وزیر نفت عراق از طرف هیأت عراقی با حضور مدیران ارشد صنعت نفت دو کشور در مرکز همایش‌های کوشک آغازبه کار کرد. در این نشست مهدی صفری، معاون اقتصادی وزارت امور خارجه ایران، نصیر عزیز جبار، معاون وزیر نفت عراق در امور مطالعات و برنامه ریزی، سیدعباس بهشتی، مشاور وزیر نفت ایران درامور عراق، برخی مدیران عامل شرکت های تابعه و مدیران ارشد وزارت نفت عراق حضور داشتند.

این نشست  در بخش های کارشناسی ادامه دارد و  در سطح مدیران ارشد به جمع بندی خواهد رسید.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829