اخبار

به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری:
مدیریت دانش و انرژی صنایع را فناوری‌های هوشمند تسهیل کرد

هوشمندسازی و آنلاین‌سازی فرآیندها در صنایع ضمن کمک بعه به بهینه‌سازی مصرف انرژی، کنترل کیفیت و مدیریت دانش کمک می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، یکی از زمینه‌های اثرگذاری فناوری‌های هوشمند، در خودکارسازی فرآیندها، مدیریت، بهینه‌سازی انرژی، ارتقای بهره وری و دانش در صنایع است. فرآیندی که شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، با استفاده از زیرساخت‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و دانش فنی بومی خودشان به صنایع ارائه کرده‌اند.

با توجه به اهمیت بالای رسوخ دانش و فناوری در صنایع، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق فعال در این حوزه حمایت کرده است. در همین راستا یکی از طرح‌های فناورانه‌ای که به محصولی دانش‌بنیان و پرکاربرد در خودکارسازی فرآیندهای کارخانه‌ها کمک کرده، سیستم اتوماسیون  Info Parthاست که توسط شرکت دانش‌بنیان پارت آوا کنترل طراحی شده و با انجام پردازش‌ها، به بهینه‌سازی مصرف انرژی، کنترل کیفیت و مدیریت دانش کارخانجات کمک می‌کند.

تولید گزارش‌ها و نمودارها

این سامانه، با نمایش گزارش‌ها و نمودارهای مختلف که به‌صورت خودکار تولید می‌شود، هرگونه برنامه‌ریزی بلندمدت یا کوتاه‌مدت را در جهت استفاده بهینه از انرژی و منابع موجود فراهم می‌کند.

با بهره‌گیری از این سیستم، چگونگى عملکرد فرآیند کارخانه توسط مدیران ارشد قابل نظارت بوده و به آنان امکان بهینه‌سازی فرآیند تولید و مقایسه داده‌های کارخانه با خطوط مشابه دیگر داده خواهد شد.

داده‌ها و همچنین اتفاقات حساس و مهم برای مدت طولانى در سیستم ثبت و بایگانى خواهند شد. به کمک این سیستم نظارت بر ورود مواد اولیه به کارخانه با توجه به روند و برنامه تولید میسر شده و در کنار آن مدیریت فروش محصولات نیز تسهیل خواهد شد.

بهره‌گیری از سخت‌افزار و شبکه محلى

 همچنین با ثبت و نگهداری زمان کارکرد تجهیزات اصلى، تعمیرات سالیانه آن‌ها را می‌توان به سهولت برنامه‌ریزی کرد. ازآنجاکه سیستم اطلاع‌رسانی یادشده، از سخت‌افزار و شبکه محلى موجود کارخانه بهره می‌گیرد، هزینه اجرای پروژه به‌طور چشمگیری کاهش خواهد یافت، بدون آنکه تداخلى با عملکرد عادی سیستم اتوماسیون موجود کارخانه داشته باشد.

از امکانات این سیستم مدیریت دانش می‌توان به نمایش شمای کلى، نمودار تغییرات داده‌های فرآیند، گزارش کارکرد دستگاه، گزارش تولید، ثبت رویدادهای تولید و نمودار عوامل توقف واحدها اشاره کرد.

گزارش‌های سریع و دقیق

این سیستم اتوماسیون امکاناتی از قبیل، کنترل تولید و مدیریت فروش، گزارش‌های سریع و دقیق از تولید با حذف خطاهای انسانى، قابلیت اطمینان بالا با استفاده از سیستم‌های حفاظتى همانند بانکداری الکترونیکى، امکان دسترسى به اطلاعات تولید از راه دور، قابلیت ادغام به انواع مختلف سیستم‌های کنترل مانند، ابزاری مناسب در جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی و سایر منابع و بدون نیاز به نصب هرگونه نرم‌افزار کمکى بر روی سیستم کنترل موجود کارخانه را دارد.

ثبت داده‌ها از مقادیر ذخیره‌شده در سرور بدون ایجاد بار اضافی، امکان مقایسه مقادیر با مقادیر قبلی، نمایش شاخص انرژی سیستم مطابق استاندار، نمایش شاخص کارایی سیستم، ارائه گزارش تولید کارخانه و انرژی مصرفی، ارائه گزارش هزینه انرژی مصرفی، ثبت و ذخیره پارامترهای سیستم تنها نمونه‌هایی از قابلیت‌های این سامانه است.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با ارائه تسهیلات و حمایت‌ها برای ساخت تجهیزات و سامانه‌های نرم‌افزاری در حوزه هوشمندسازی، زمینه را برای ارتقای صنایع فراهم کرده است، به طوری که اکنون بیش از ۱۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان، در برق، الکترونیک و حوزه سیستم‌های خودکار فعالیت دارند.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829