امروز:
پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

اخبار

زنگنه:
استارت‌آپ‌ها آینده ایران هستند، برای توسعه آن دریغ نمی‌کنم

وزیر نفت گفت: استارت‌آپ‌ها از کارهای کشور، ملت و آینده ایران هستند و من با همه توان برای توسعه این فکر و جوانانی که سرمایه آینده هستند دریغ نمی‌کنم.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه امروز (دوشنبه، ۲۴ خردادماه) در آیین گشایش رسمی پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت با بیان اینکه مهم‌ترین عامل موفقیت در توسعه صنعتی، خدماتی و اقتصادی در کشور کارآفرین است نه دانشگاه‌ تصریح کرد: جایگاه کارآفرین و انسان خلاق از مدیریت بالاتر است، کارآفرین می‌تواند عامل موفقیت یا موفق نشدن یک مجموعه باشد. به‌طور معمول جوانان کارآفرین و خلاق هستند، البته در موضوع جوان بودن سن مهم نیست نگاه مهم است.

وی با اشاره به اینکه جوانان به جای گذشته از آینده صحبت و برای به سرانجام رسیدن کارها تلاش می‌کنند، تصریح کرد: مقام معظم رهبری درباره جوانگرایی صحبت کردند اما وقتی می‌خواهیم کاری را به جوان محول کنیم عده‌ای حمله می‌کنند و می‌گویند باید سابقه داشته باشد، با سابقه که کارآفرینی، خلاقیت، تحول درست نمی‌شود! داشتن روحیه خلاق، تحول و تغییر بسیار مهم است.

شما را به دادگاه می‌بریم

وزیر نفت با یادآوری اینکه در سال‌هایی که در نفت حضور داشتم برای توسعه فناوری مجموعه‌ای از کارها را انجام دادم، اظهار کرد: مهم‌ترین مسئله نگرش مدیریتی است که چطور فناوری و توسعه آن را می‌بینید. ما در نخستین گام برای توسعه فناوری در صنعت نفت با دانشگاه معتبر همانند صنعتی شریف، شیراز و ... مذاکره کردیم تا رشته بالادستی صنعت نفت را که اصل موضوع در آن افزایش تولید مبتنی بر افزایش بازیافت است توسعه دهند، اکنون دربخش آموزش مشکلی وجود ندارد و نیروهای خوبی تربیت شده‎‌اند.   

زنگنه گام بعدی در توسعه فناوری در صنعت نفت را توجه به ظرفیت‌های عملیاتی برشمرد و گفت: فعال شدن مهندسان مشاور، سازندگان، تأسیس شرکت پیمانکاری عمومی (GC)، شرکت‌های اکتشاف و تولید نتیجه توجه به ظرفیت‌های عملیاتی است که جزو دارایی فناوری کشور هستند.

وی با بیان اینکه گام پایانی توسعه فناوری استفاده از ایده‌های نو در دنیاست، تصریح کرد: کاش ایده تأسیس پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت سه سال زودتر به ذهنمان رسیده بود، دیر شده است، اما تلاشمان را کردیم.

وزیر نفت تصریح کرد: برنامه‌ام این است که بخش عمده‌ای از زندگی آینده خود را به‌عنوان یک خبره یا منتور (خبره) برای توسعه واحدهای استارت‌آپ و فناور اختصاص دهم، زیرا برای کشور و صنعت نفت بسیار مهم است، البته فهم از این مراکز بسیار ضعیف است.

زنگنه گفت: به‌تازگی یکی از دستگاه‌های نظارتی نامه‌ای نوشته است اگر پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت را راه بیندازید شما را به دادگاه می‌بریم. زود آن را متوقف کنید زیرا شما هم دانشگاه نفت و هم پژوهشگاه نفت دارید. من چه کنم؟! چه طوری بگویم هر چه شما می‌فرمایید خلاف همه دستورها و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است، اگرچه زورتان زیاد است، البته ما به کارمان ادامه می‌دهیم.

وی با تاکید بر اینکه پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت در طرف تقاضا ایجاد شده نه در طرف عرضه تصریح کرد: ما برای فعال کردن این شرکت‌ها (استارتاپ) طرح ۵۰۰ میلیون دلاری  احیای چاه‌های کم بازده یا بی‌بازده را تعریف کردیم که هزاران شغل ایجاد می‌کند.

۷۰ میلیارد دلار یارانه بخش انرژی

وزیر نفت یکی از ضعف‌های بزرگ کشور را خدمات درون چاهی همانند حفاری افقی برشمرد و با بیان هم‌اکنون دو کشور درجه یک در جهان در این زمینه فعال هستند، اظهار کرد: تنها راهی که به ذهنم برای تقویت این موضوع رسید تقویت واحدهای کوچک استارت‌آپ هستند که بزرگ می‌شوند، این موضوع زمان زیادی نمی‌خواهد و ظرف ۸ تا ۱۰ سال می‌توانیم در سطح منطقه و آسیا به جایگاه نخست دست یابیم.

زنگنه به موضوع بهینه‌سازی هم اشاره کرد و با بیان اینکه طبق محاسباتی که به‌تازگی با همکارانم انجام دادیم مشخص شد ما سالانه ۷۰ میلیارد دلار یارانه بخش انرژی به قیمت امروز می‌دهیم، در تشریح جزئیات آن اظهار کرد: مصرف داخلی فرآورده‌های مایع روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه و سالانه ۵۴۰ میلیون بشکه می‌شود اگر قیمت هر بشکه را ۶۵ دلار برای هر بشکه محاسبه کنیم حدود ۳۵ میلیارد دلار می شود.

وی ادامه داد: تولید سالانه گاز خام ۳۰۰ میلیارد مترمکعب است که پس از تصفیه و شیرین‌سازی ۲۴۰ میلیارد مترمکعب می‌شود اگر قیمت هر مترمکعب آن را ۱۶ تا ۱۷ سنت در نظر گیریم بیش از ۳۷ میلیارد دلار می‌شود.

وزیر نفت بر ضرورت حضور استارت‌آپ در موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی اشاره کرد و گفت: با انجام این کار ده‌ها هزار شغل به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌شود که همه در این موضوع اعم از دولت، سازندگان، مصرف کنندگان در آن برنده هستند، همانند موضوع گازرسانی که همه از آن منتفع شدند.

خطر رانندگی در جاده‌های داخلی سخت‌تر از جاده‌های خارجی

زنگنه با اشاره به اینکه صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت با ۱۰۰ میلیارد تومان راه‌اندازی شده است و دوستان در حال تلاش هستند تا سرمایه این صندوق را به ۵۰۰ میلیارد تومان برسانند، یادآوری کرد: در مصوبه امسال مجلس شورای اسلامی آمده است ۸۰۰ میلیارد تومان منابع برای حمایت از استارت‌آپ‌ها اختصاص یابد.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در پنجم آذرماه ۹۹ گفت: اگر صندوق توسعه هنوز جانی دارد به‌خاطر مقام معظم رهبری است و گرنه هیچ چیزی از آن نمانده بود.

وزیر نفت با بیان اینکه در سیاست‌های ابلاغی سال ۱۳۷۷ کشور آمده است افزایش تولید نفت نه فقط برای ایجاد درآمد بلکه برای افزایش قدرت اقتصادی، امنیتی و سیاسی در منطقه است، گفت:  زمانی که ما روزانه یک میلیون بشکه نفت صادر کنیم و همسایه ما ۱۰ میلیون صادر کند تعادل بهم می‌خورد. ما فرصت زیادی برای اینکار (افزایش تولید نفت) نداریم و باید به سرعت آن را انجام دهیم، البته ما ریل‌گذاری آن را انجام دادیم، گزارش‌های آن را تهیه کردیم، هر شخصی بخواهد می‌تواند از آن استفاده کند.

زنگنه با اشاره اینکه ما یک ماه تا یک ماه و نیم آینده هستیم و سپس کار را دوستان دیگر ادامه خواهند داد، گفت:  تغییرات یک ضرورت است و من دیگر علاقه‌ای ندارم در این سن و سال چنین کارهای سنگینی انجام دهم. وزارت در نفت مانند رانندگی تریلی در جاده هراز است یعنی باید همه روزها حواست جمع باشد، هوشیار باشید زیرا یک خطای کوچک منجر به سقوط به دره می‌شود، رانندگی کردن در جاده‌های داخل خطرش بیشتر از جاده‌های خارج است.

زنگنه در پایان از از همه دست‌اندرکاران برای راه اندازی پارک فناوری و نوآوری قدردانی و اعلام کرد: ما بهترین امکانات‌مان را برای این پارک تخصیص دادیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829