اخبار

در آیین بهره‌برداری رسمی از ۳ طرح ملی صنعت نفت
زنگنه: در میدان‌های مشترک نسبت به همسایگان وضع مناسبی داریم

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه امروز (دوشنبه، ۱۱ اسفندماه) در آیین بهره‌برداری از سه طرح ملی صنعت نفت با قدردانی از رئیس‌جمهوری و با تبریک به مردم به‌دلیل بهره‌برداری از این طرح‌ها در شرایط سخت اظهار کرد: دو طرح توسعه میدان آذر و واحد بازیابی اتان پتروپالایش کنگان با مجموع سرمایه‌گذاری حدود ۲.۶ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسمی می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه میدان مشترک آذر در منطقه دهلران از استان ایلام نخستین طرحی است که امروز افتتاح می‌شود، اظهار کرد: با توجه به تدبیر جنابعالی و سیاست دولت مبنی بر اولویت بهره‌برداری از میدان‌های مشترک نفت و گاز و تعهد وزارت نفت در این دوره بر تعیین تکلیف و توسعه همه میدان‎های مشترک، خوشبختانه تا پایان دولت به جایی می‌رسیم که همه این میدان‌ها یا به بهره‌برداری در وضع بسیار مطلوب مانند پارس جنوبی رسیدند یا اینکه با وجود تحریم‌ها صاحب قرارداد و پیمانکار شدند و در حال فعالیت هستند.

هزینه ۱.۶ میلیارد دلاری توسعه میدان آذر برگشته است

وزیر نفت با بیان اینکه میدان آذر یکی از میدان‌های مشترک است که توسعه نیافته بود و رقم تولید آن صفر بود، تصریح کرد: این طرح سال ۱۳۹۱ در قالب قرارداد بیع متقابل با شرکت ایرانی سروک آذر که عمده سهام آن متعلق به سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نفت است، امضا شد و پیشرفت آن خردادماه سال ۱۳۹۲ حدود ۶ درصد بوده است.

زنگنه با اشاره به اینکه طرح میدان آذر در دو مرحله اجرا شده که مرحله نخست آن با تولید روزانه ۳۰ هزار بشکه از اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۶ عملی شد، افزود: فاز دوم این طرح با تولید روزانه ۶۵ هزار بشکه از دی‌ماه امسال محقق شده است.

وی تولید انباشتی این میدان را تاکنون حدود ۳۶ میلیون بشکه نفت اعلام کرد و گفت: ۱.۶ میلیارد دلار هزینه طرح توسعه این میدان برگشته است.

وزیر نفت به اشاره به اینکه نفت تولیدی از میدان آذر از ۱۹ حلقه چاه با عمق بیش از ۴۵۰۰ متر پس از فرآورش و جداسازی نفت، گاز و آب در واحد فرآورش مرکزی، به مصرف‌کنندگان داخلی یا پایانه‌های صادراتی منتقل می‌شود، اظهار کرد: نکته مهم درباره این طرح تکمیل زنجیره ارزش است. به این معنا که گاز همراه ترش تولیدی از این میدان پس از جداسازی به مرکز جمع‌آوری گاز دهلران منتقل و از آن طریق به همراه گازهای میدان‌های چشمه‌خوش، آبان، پایدار غرب، پایدار شرق، دهلران، دانان به ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ ارسال می‌شود. بخشی از این گاز به شبکه سراسری گاز تزریق و بقیه به خوراک یک واحد پتروشیمی تبدیل می‌شود.

زنگنه با بیان اینکه طرح ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ با سرمایه‌گذاری ۸۹۰ میلیون دلار و بیش از ۵۸ درصد پیشرفت در حال اجراست و ان‌شاء‌الله سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، تصریح کرد: در پایین‌دست طرح ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ نیز پتروشیمی دهلران با ظرفیت حدود یک میلیون تن است که ازسوی صندوق بازنشستگی نفت در حال ساخت است. درواقع گازهای مشعل تولیدی این میدان‌ها پس از شیرین‌سازی و جداسازی در ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ به محصولات ارزشمند پتروشیمی تبدیل می‌شود.

وی با یادآوری اینکه همان‌طور که در آیین بهره‌برداری رسمی از پتروشیمی ایلام در دی‌ماه امسال مطرح شد اقدام‌های گسترده‌ای در زنجیره فعالیت‌های نفت، گاز و پتروشیمی در استان ایلام در حال اجراست، افزود: از جمله مهم‌ترین این طرح‌ها افزون بر طرح توسعه میدان آذر، می‌توان به طرح واحد پلی پروپیلن ایلام، فاز ۲ پالایشگاه گاز ایلام، فاز ۲ توسعه میدان گازی تنگ بیجار و توسعه ۶ میدان نفتی آبان، پایدار غرب، چنگوله، چشمه‌خوش، دالپری و پایدار شرق در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی اشاره کرد.

وزیر نفت ادامه داد: مجموع سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها بیش از ۵.۳ میلیارد دلار خواهد بود که اگر کارخانه ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ و پتروشیمی دهلران را به آن اضافه کنیم این رقم به ۶.۸ میلیارد دلار می‌رسد، استان ایلام یکی از مراکز تمرکز فعالیت صنعت نفت است.

پتروپالایش کنگان؛ طرح مادر تولیدکننده خوراک

زنگنه از پتروپالایش کنگان به‌عنوان دومین طرحی که امروز به بهره‌برداری می‌رسد نام برد و با بیان اینکه این طرح در عسلویه و در کنار فاز ۱۲ پارس جنوبی در حال اجراست، یادآور شد: قرارمان این بود امسال ۱۷ طرح پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ۱۱.۴ میلیارد دلار و ظرفیت ۲۵ میلیون تن به بهره‌برداری برسد. این طرح که با سرمایه‌گذاری قریب به یک میلیارد دلاری امروز افتتاح می‎شود، جزو این طرح‌هاست که امروز به بهره‌برداری می‌رسد و ظرفیت تولید آن هم ۳.۵ میلیون تن در سال است.

وی با بیان اینکه این طرح در زنجیره تولیدهای پتروشیمی، یک طرح مادر تولیدکننده خوراک است، خطاب به رئیس‌جمهوری گفت: مجموع ظرفیت طرح‌های تولید خوراک واحدهای پتروشیمی که امسال افتتاح شده‌اند و می‌شوند، ۱۱.۲ میلیون تن در سال است.

وزیر نفت از افتتاح یک طرح تأمین خوراک پتروشیمی در هفته‌های آتی خبر داد و یادآور شد: واحد بازیابی اتان پتروشیمی بوشهر، پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس، پتروپالایش کنگان و پالایشگاه پارسیان سپهر در عسلویه به مرحله بهره‌برداری رسیده و سال آینده نیز ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ و ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

زنگنه با اشاره به اینکه طرح پتروپایشگاه کنگان از سوی شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نفت با تأمین مالی صندوق توسعه ملی و بانک‌های ملت، اقتصاد نوین، تجارت، صادرات و خاورمیانه احداث شده است، تصریح کرد: ارزش فروش تولیدات سالانه این طرح یک میلیارد دلار است که مایعات تولیدی تا زمان راه‌اندازی واحدهای پایین‌دستی این طرح صادر شده و اتان تولیدی نیز به مصرف مجتمع‌های پتروشیمی مستقر در پارس جنوبی می‌رسد.

وی با بیان اینکه در پایین‌دست طرح پتروپالایش کنگان چهار طرح اجرا می‌شود، توضیح داد: یک واحد الفین یک میلیون تنی و ۳ واحد تولید پلی‌اتیلن ۳۰۰ هزار تنی با سرمایه‌گذاری ۱.۵ میلیارد دلار با مجموع پیشرفت ۴۰ درصدی در حال ساخت است.

وزیر نفت گفت: اگر تحریم‌ها نبود همه این طرح‌ها می‌توانست با هم به بهره‌برداری برسد و علت تأخیر در اجرای این طرح و زنجیره، اعمال تحریم‌ها بوده است.

زنگنه از همه دست‌اندرکاران این طرح‌ها، شرکت ملی نفت ایران، مهندسان، پیمانکاران، مشاوران، کارگران و به‌ویژه مهندس رحیمی، رئیس پیشین صندوق بازنشستگی نفت قدردانی کرد.

کیان؛ یکی از ابرپروژه‌های پتروشیمی

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی طرح پتروشیمی کیان به‌عنوان سومین طرح امروز به‌صورت رسمی آغاز می‌شود، توضیح داد: این طرح از ابرپروژه‌های پتروشیمی است که فاز نخست آن  به  حدود ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و به‌صورت مشترک ازسوی هلدینگ نفت و گاز پارسیان و هلدینگ پتروفرهنگ که مربوط به صندوق فرهنگیان است، اجرا می‌شود.

وزیر نفت با اشاره به اینکه قرارداد اجرای این طرح چند ماه است امضا و عملیات ابتدایی آن آغاز شده است، افزود: ویژگی مهم این طرح دریافت مجموعه‌ای از خوراک‌های ترکیبی مایع و گاز با ظرفیت ۲.۵ میلیون تن است. این طرح عظیمی است و ما چهار طرح از این نوع داریم.

زنگنه تصریح کرد: افزون بر پتروشیمی کیان سه طرح دیگر با استفاده از مجموعه‌ای از خوراک‌های ترکیبی مایع و گاز (دو طرح در عسلویه و یک طرح در بندر ماهشهر) تعریف شده که همسو با جهش سوم و ریل‌گذاری برای آینده صنعت پتروشیمی و ساختن اقتصاد مقاومتی با نگاه درون‌زا و و برون‌گراست.

وی با تأکید بر اینکه این طرح‌ها بر پایه خوراک ترکیبی طیفی از تولیدهای بسیار با ارزش را تولید می‌کنند که بر پایه آنها می‌توان صدها کارخانه جدید پایین‌دستی در نقاط مختلف کشور احداث کرد، گفت: ما تأکیدمان این است طرح‌هایی که برای کلنگ‌زنی یا آغاز عملیات می‌گذاریم اطمینان کافی از جدی و اجرایی بودن و تأمین منابع آنها داشته باشیم.

وزیر نفت در پایان گفت: این موفقیت‌های بزرگ را به جنابعالی و ملت بزرگ ایران که در این روزهای سخت توانستند به این دستاوردهای بزرگ دست یابند، تبریک می‌گویم و روزهای بهتری را برای همه از خداوند متعال مسئلت می‌کنم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829