امروز:
پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

اخبار

وزیر نفت با تأکید بر مصرف بهینه گاز
گاز به‌سختی تولید می‌شود؛ بی‌انصافی است هدر رود

وزیر نفت برداشت و تولید گاز را بسیار سخت، دشوار و پرهزینه دانست و گفت: از مردم دعوت می‌کنم بهینه مصرف کنند، زیرا بسیار بی‌انصافی است گازی که به‌سختی به‌دست می‌آید، هدر رود.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه روز (دوشنبه، ۲۴ آذرماه) در آیین آغاز عملیات حفاری نخستین چاه طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی از طریق ویدئوکنفرانس اظهار کرد: ما در دوران تحریم ثابت کردیم و نشان دادیم از تلاش دست نمی‌کشیم. هر راهی را که بر ما ‌بستند ما تلاش کردیم با ابتکار و خلاقیت و مجاهدت همکارانمان راه دیگری پیدا ‌کنیم و نگذاریم توسعه صنعت نفت کُند یا متوقف شود.

وی با اشاره به اینکه صادرات نفت ایران با وجود اینکه زیر شدیدترین فشارها از سوی دولت ترامپ قرار داشت، متوقف نشد، افزود: ما نشان دادیم که زنده هستیم، مقاوم هستیم و با قدرت کار می‌کنیم. افزون بر شدیدترین تحریم‌ها که به‌صورت مرتب و روزانه بر ایران تحمیل شد و این فشارها در مدت زمان شیوع ویروس کرونا شدت گرفت باز هم ما توانستیم با قدرت بیشتر کار خود را پیش ببریم. ان‌شاء‌الله روزی که گزارش اقدام‌های خود را به ملت ارائه می‌دهیم، ملت از ما و اقدام‌های ما راضی باشند.

امضای قرارداد کمپرسور؛ به‌زودی

وزیر نفت با اشاره به طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی و با بیان اینکه دوستان در شرکت نفت و گاز پارس و پتروپارس قول دادند که برای زمستان سال آینده روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز (معادل روزانه ۱۴ میلیون مترمکعب) از این فاز برداشت کنند، افزود: طرح ابتکاری که هم‌اکنون در حال اجراست، بسیار جالب است. بر اساس این طرح، هم‌اکنون حفاری با پنج حلقه چاه آغاز می‌شود.

زنگنه با بیان اینکه یکی از اهداف ما در قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بحث فشارافزایی بود، تأکید کرد: فشارافزایی برای ما موضوعی حیاتی و ضروری است، در واقع حفظ تولید پارس جنوبی برای ما ضرورت دارد.

وی با یادآوری اینکه پس از کناره‌گیری پیمانکاران درجه یک خارجی از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی ما مطالعات فشارافزایی در دریا و خشکی را انجام دادیم که اکنون در مرحله نهایی و تصمیم‌گیری است، افزود: یکی از تصمیم‌های ما این است که برای نخستین بار کمپرسور و توربین برای فشارافزایی ازسوی شرکت ایرانی توربو کمپرسور نفت (OTC) ساخته شود، به‌زودی قرارداد ساخت چند توربین و کمپرسور با این شرکت نهایی می‌شود.

ضرورت نگهداشت برداشت گاز در پارس جنوبی

وزیر نفت با بیان اینکه گزینه‌های مختلف برای حفظ و نگهداشت برداشت گاز در پارس جنوبی روی میز است و مذاکرات زیادی در این زمینه انجام شده است، افزود: ایران هم‌اکنون روزانه بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز از میدان مشترک پارس جنوبی برداشت می‌کند و به عبارت دیگر رقم تولید در پارس جنوبی طی هفت سال گذشته ۲.۵ برابر شده است.

زنگنه با اشاره به اینکه مجموع تولید روزانه گاز کشور به هزار میلیون مترمکعب رسیده است، تصریح کرد: در فصل زمستان مصرف گاز به‌دلیل استفاده از وسایل گرمایشی بالا می‌رود، امسال نیز به‌دلیل شیوع کرونا مصرف بیشتر هم شده است، از این رو از مردم دعوت می‌کنم بهینه مصرف کنند.

وی با اشاره به دو مصوبه مهم دولت در آذرماه، گفت: یکی از مصوبه‌های مربوط به طرح محاسبه رایگان گاز است که بر اساس آن گازبهای ۳۰ درصد مشترکان واحدهای مسکونی از یکم دی‌ماه صفر می‌شود، یعنی هر مشترکی که بتواند رقم مصرفی خود را به زیر عدد اعلامی دولت برساند گازبهایش صفر خواهد بود.

وزیر نفت ادامه داد: این برنامه تشویقی برای دیگر مصرف‌کنندگان خواهد بود که مصرف خود را کاهش دهند.

مشترکان پرمصرف ۱۵ درصد جریمه می‌شوند

زنگنه به مصوبه دیگر دولت برای مصرف بهینه گاز اشاره کرد و گفت: هر مشترکی که مصرف گاز خود را در ماه‌های سرد سال نسبت به میانگین مصرف در سال‌های ۹۶ و ۹۷، ۱۰ درصد کاهش دهد مشمول کاهش ۱۵ درصدی گازبها خواهد شد. این اقدام بسیار مهمی برای بهینه‌سازی مصرف خواهد بود، البته کسانی که بیشتر مصرف کنند نیز ۱۵ درصد جریمه خواهند شد.

وی با بیان اینکه طرح بهینه‌سازی موتورخانه‌ها نیز در شورای اقتصاد تصویب شده است، گفت: این طرح باید امسال فعال شود، هر کس که بخواهد موتورخانه خود را تنظیم و تعمیر کند پول آن را دولت می‌پردازد، با این اقدام‌ها مصرف خانگی کاهش می‌یابد.

وزیر نفت با اشاره به مصوبه تخفیف گازبها و برنامه‌ای که برای اداره‌های دولتی در نظر گرفته شده، گفت: چنانچه اداره‌های دولتی مصرفشان نسبت به میانگین سال‌های ۹۷ و ۹۸ افزایش یابد ۵۰ درصد در رقم گازبها افزایش اعمال می‌شود، بدان معنا که اگر مصرفشان ۵ درصد افزایش یابد ۵۰ درصد گازبهای آن بیشتر می‌شود که جریمه سنگینی است.  

زنگنه با تأکید بر اینکه اهمیت موضوع بر این است که مصرف گازی که با زحمت زیاد و در شرایط سخت، حفاری و تولید می‌شود، کاهش یابد، تصریح کرد: هر چاه گاز بیش از هزار میلیارد تومان هزینه دارد و مراحل سختی برای ارسال گاز به شبکه خانگی صرف می‌ شود و ما آن را هدر می‌دهیم واقعا بی‌انصافی است. در صورتی که باید به مصرف خوراک کارخانه‌ها و صنایع برسد.

وی گفت: ۹۵ درصد جمعیت کل کشور هم اکنون زیر پوشش گازرسانی قرار گرفتند و این یک نعمت الهی و بسیار مفید است که مردم استفاده می‌کنند.

توسعه بلال و فرزاد را آغاز کنید

وزیر نفت با بیان اینکه ما به‌تازگی تصمیم گرفتیم اکتشاف گاز در مناطق حاشیه‌ای پارس جنوبی را تقویت کنیم، تصریح کرد: ما از شرکت نفت و گاز پارس و پتروپارس انتظار داریم که توسعه میدان‌های مشترک گازی فرزاد و بلال را آغاز کنند.

زنگنه با اشاره به اینکه توسعه صنعت نفت و نگهداشت و همچنین  بازسازی میدان‌های کشور جزو اولویت‌های نفتی کشور است که به منابع مالی نیاز دارد، اظهار کرد: اگر برای توسعه گاز کار نکنیم دو سال دیگر در کشور کمبود گاز خواهیم داشت و در زمستان گرفتار می‌شویم.

وی به مصوبه اخیر شورای عالی انرژی در زمینه سند توسعه صنعت گاز تا افق ۱۴۲۰ بر مبنای بهینه‌سازی مصرف انرژی اشاره کرد و گفت: برآوردمان این است برای طرح‌های فشارافزایی و حفظ تولید در پارس جنوبی به ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است.

وزیر نفت در پایان از همه دست‌اندرکاران این پروژه؛ شرکت‌های مپنا، پتروپارس، شرکت نفت و گاز پارس و شرکت ملی نفت ایران قدردانی کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829