امروز:
پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

اخبار

معاون اول رئیس جمهوری:
ایران از سهمیه و حق صادرات نفتی خود چشم‌پوشی نمی‌کند

معاون اول رئیس جمهوری گفت: کاهش اتکا به درآمدهای نفتی در تنظیم بودجه سال آینده لحاظ می‌شود البته این به معنای آن نیست که ما از سهمیه و حق صادرات نفتی خود چشم‌پوشی کنیم، دولت ایران هیچگاه از حق ملت خود نمی‌گذرد.


به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری امروز (دوشنبه، ۲۶ آبان‌ماه) در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه تحریم‌ها و شیوع کرونا فشارهای مضاعفی بر بودجه کشور وارد کرده است، گفت: به فضل الهی این دوره سخت را پشت سر خواهیم گذاشت و تصور دشمنان ایران که فکر می‌کردند ایران دچار کسری بودجه شدیدی شده است و اقتصادش فرو خواهد ریخت، باطل می‌شود.

وی با بیان اینکه با وجود همه سختی‌ها و دشواری‌ها که بر دولت و ملت ایران گذشت با همتی که مدیران کشور در موضوع بودجه از خود نشان دادند، موفق شدیم تاکنون از این مرحله عبور کنیم، افزود:  هرچند برخی نمی‌خواهند قدر این زحمات را بدانند و حرف‌هایی را بر زبان جاری می‌کنند که جز دلسرد کردن مدیریت کشور ثمری ندارد.

معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه همه می‌دانند که زبان مدیران دولت برای پاسخگویی زبان الکن نیست، گفت: ما شرایط کشور و مردم را در موضع‌گیری‌های خود لحاظ می‌کنیم و می‌دانیم که مردم در شرایط سخت کنونی از مسئولان خود انتظار دارند که به فکر زندگی و معیشت آنان باشند نه اینکه سرگرم دعوا و مجادله با یکدیگر شوند زیرا این مسئله گره‌ای از زندگی آنان باز نمی کند.

بعدا می‌گوییم

جهانگیری با تبیین برنامه‌ریزی‌های انجام شده در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای مقاوم کردن اقتصاد کشور در برابر تکانه‌های خارجی، اظهار کرد: اجرای برنامه‌های اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی شرایط کشور را روز به روز بهتر کرد. به‌طوری‌که در آغاز کار دولت تدبیر و امید به ناگهان قیمت نفت به ۳۰ دلار برای هر بشکه کاهش یافت اما برای هیچ کدام از شاخص‌های کلان اقتصادی نظیر تورم، صادرات و مقدار تولید مشکلی پیش نیامد و تغییری ایجاد نشد.

وی ادامه داد: در دوره جدید تحریم‌ها که باید به واقع از آن به عنوان جنگ اقتصادی یاد کرد، آمریکایی‌ها به دنبال فروپاشی ایران بودند و حتی تا آنجا رفتند که جنگ نظامی را نیز چاشنی کار خود کنند، ترور سردار شهید سلیمانی و برخی اتفاقات دیگر در منطقه خلیج فارس نشانه‌های تصمیم‌های آنها بود، البته برخی اتفاقات را نمی‌توان در مقطع کنونی عنوان کرد و شاید در شرایط دیگر بتوانیم برای مردم تبیین کنیم که دشمنان چه برنامه‌ریزی‌هایی برای کشور انجام داده بودند. بی‌شک هیچکس نمی‌تواند انفجار در یک نفت‌کش ایرانی را موضوعی اقتصادی قلمداد کند، دولت اجازه نداد در این شرایط سخت، اقتصاد کشور فرو بپاشد.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: هدف آمریکا اقتصاد ایران نبود می‌خواستند ایران را از هم بپاشانند. در این مقطع حساس مردم ایران مشکلات را تحمل کردند و دولت هم فشار زیادی را متحمل شد که این مقاومت در تاریخ ماندگار خواهد شد.

ستاره خلیج فارس و کمک به کشور در تحریم

جهانگیری با بیان اینکه بودجه کشور در سال ۱۴۰۰ و جهت‌گیری‌های اصلی آن باید با محوریت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تدوین شود، تصریح کرد: کاهش اتکا به درآمدهای نفتی در تنظیم بودجه سال آینده لحاظ می‌شود البته این به معنای آن نیست که ما از سهمیه و حق صادرات نفتی خود چشم‌پوشی کنیم. دولت ایران هیچگاه از حق ملت خود نمی‌گذرد، هنر مدیریت این است که این درآمدها را در جای خود هزینه کند و در بودجه جاری قرار ندهد.

وی با بیان اینکه صادرکنندگان غیرنفتی در این دوره همانند سربازان خط مقدم به کشور خدمت کردند، گفت: حمایت از صادرکنندگان از جهت‌گیری‌های بودجه سال آینده خواهد بود و ما قدردان آنها هستیم.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اینکه طرح‌های اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی که بیش از ۱۰۰ مورد آن در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصویب شد باید با قوت ادامه یابد، تاکید کرد:  این طرح‌ها باید در اولویت کار دستگاه‌ها، نظام بانکی و صندوق توسعه ملی باشد. یک نمونه از پروژه‌های اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی، راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس بود. فرض کنید اگر این پالایشگاه در سال‌های گذشته احداث نمی‌شد با آغاز دور جدید تحریم‌ها مشکلات زیادی برای کشور در تامین بنزین ایجاد می‌شد،  امروز این پالایشگاه افزون بر رفع نیاز داخلی مصرف بنزین به محلی برای صادرات بنزین کشور و تامین ارز کشور تبدیل شده است.

بودجه چوب ادب سیاستمداران

جهانگیری به بودجه اشاره کرد و با بیان اینکه تجربه من به عنوان فردی که هم در دولت و هم در مجلس فعالیت کرده‌ام می‌گوید؛ بودجه چوب ادب سیاستمداران بویژه سیاستمدارانی است که تنها شعار می دهند، گفت: منابع و مصارف در بودجه کشور موضوعی واقعی است و باید با آن منطقی برخورد کرد. نمی‌توان ذهنی و خیالی منابع کشور را افزایش دهیم. متاسفانه برخی مسائلی که هم‌اکنون عنوان می شود با ۱۰ برابر بودجه کنونی نیز نمی‌توان به آن حرف ها جامه عمل پوشاند.

وی افزود: برخی می‌گویند منابع گمرکی را افزایش بدهیم، ‌ کسی که این حرف را می زند نشان می‌دهد که کمترین آشنایی با اقتصاد ندارد زیرا این دست محاسبه‌ها سبب افزایش قیمت همه کالاها در کشور می‌شود. باید آشکارا و شفاف به مردم بگویند درآمدی که از این تصمیم حاصل می شود، پیامدهای آن تورم و افزایش سرسام‌آور قیمت همه کالاها خواهد بود.

جهانگیری اظهار امیدواری کرد که بودجه سال آینده، نقطه آغاز تفاهم و همکاری دولت و مجلس جدید باشد و اگر منابعی وجود داشته باشد که از چشم دولت دور مانده باشد و معرفی شود، قدردانی خواهیم کرد و منابع جدید را برای کمک به زندگی و معیشت مردم صرف خواهیم کرد.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829