امروز:
پنجشنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اخبار

وزیر نفت در امضای ۱۳ قرارداد نفتی:
قدرت در بازار نفت به مخازن نیست به ظرفیت تولید است

وزیر نفت بر ضرورت ظرفیت‌سازی برای تولید نفت در شرایط تحریم تأکید کرد و گفت: قدرت یک کشور در بازار نفت به مخازن آن نیست، بلکه به ظرفیت تولید است.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه امروز (دوشنبه، ۲۷ مردادماه) در آیین امضای ۱۳ قرارداد طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت با قدردانی از همه افرادی که در این مسیر زحمت کشیدند و این کار دشوار را به سامان رساندند، اظهار کرد: در صنعت جهانی نفت بر سر این مسئله اجماع است که رکن اصلی همه فعالیت‌های فنی در بالادستی نفت افزایش ضریب بازیافت یا ضریب برداشت نفت از میدان‌های نفتی متناسب با طبیعت و شرایط هر مخزن است.

وی افزود: بیشینه کردن ضریب بازیافت نفت از مخزن مهم‌ترین مأموریت مهندسان نفت در بخش بالادست صنعت نفت است که در طول زمان این ضریب بازیافت بهبود می‌یابد و امری تدریجی، مستمر و دینامیک است که نیازمند کار نظام‌مند فناورانه در عالی‌ترین سطح فناوری است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه افزایش بازیافت اگر نگوییم مهمتر از موضوع میدان های مشترک است، هم‌سطح آن قابل توجه است، تصریح کرد: با یک درصد افزایش ضریب بازیافت بیش از ۷ میلیارد بشکه نفت بدون اکتشاف جدید در کشور اضافه می‌شود که این یعنی حدود ۳۰۰ میلیارد دلار ثروت در کشور.

رقابت نیازمند توسعه فناوری

زنگنه با بیان اینکه توسعه بخش پژوهش به‌منظور افزایش ضریب بازیافت نفت و مهمتر از آن بخش‌های عملیاتی در شرکت‌های خدماتی و نفتی و شرکت‌های اکتشاف و تولید از ارکان توسعه فناوری و موتور محرکه این کار هستند، تصریح کرد: موتور محرکه اصلی انجام این کار رقابت است؛ همه پژوهش‌های واقعی و توسعه فناورانه با رقابت حاصل می‌شود و اگر رقابت نباشد هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

به گفته وی، اگر رقابت وجود داشته باشد هر روز کیفیت افزایش و قیمت کاهش می‌یابد که این موضوع تحول در دنیای امروز ایجاد کرده است. رقابت در بازار یک انتخاب نیست. اگر شرکتی نتواند در امر رقابت پیروز شود به معنای نابودی آن شرکت است. بازار رقابت به کسی رحم نمی‌کند، شرکت‌هایی هستند که ۱۵ سال پیش در بازار بودند و امروز دیگر اسمی از آنها نیست.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه برای بقا باید رقابت داشت و برای رقابت باید توسعه فناوری داشت، گفت: در عمل شرکت‌های نفتی و خدمات نفتی هستند که دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی را برای توسعه فناوری فعال می کنند.

امضای قراردادهای پژوهشی جدید با دانشگاه‌ها؛ به‌زودی

زنگنه با اشاره به اینکه برای آغاز کار افزایش ضریب بازیافت در داخل کشور نخستین کار این بود که دانشگاه‌ها در بخش نفت دانشجو داشته باشند، یادآوری کرد: در گذشته دانشگاه‌های ما مهندس نفت در بخش بالادستی تربیت نمی کردند بنابراین لازم بود که با دانشگاه‌های کار می‌کردیم که قرارداد با آنها بسته شود که این کار در حد قاب قبولی آغاز شده و پیشرفت خوبی دارد، سامان گرفته است و امیدواریم از نظر کمی و کیفی ادامه یابد.

وی از امضای قراردادهای جدیدی با دانشگاه‌ها برای ادامه پژوهش‌ها در میدان‌های جدید نفتی کشور در هفته‌های آینده خبر داد و گفت: البته این موضوع کفایت نمی‌کند و باید شرکت‌های خدماتی نفتی و شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) داخلی تقویت شوند.

وزیر نفت با بیان اینکه شرکت‌های اکتشاف و تولید یک رکن تقویت توسعه فناوری ملی برای افزایش ضریب بازیافت نفت هم هستند، تصریح کرد: قرار نیست این شرکت‌ها تنها پروژه اجرا کنند، شرکت‌های اکتشاف و تولید می‌توانند رکن تقویت توسعه فناوری ملی باشند، تجربه نشان داده که اینها یکی از نتایج فعالیت‌شان افزایش توانمندی در بخش افزایش ضریب بازیافت است.

زنگنه با بیان اینکه تحریم و بانیان آن رفتنی و ایران و ملت ایران ماندنی هستند، تصریح کرد: ما به‌طور حتم باید برای ظرفیت‌سازی کار کنیم. یک کشور زمانی در بازار نفت قدرت دارد که ظرفیت تولیدش بالا باشد.

وی با تأکید بر اینکه ظرفیت تولید، قدرت ملی یک کشور در بخش نفت است و اگر بخواهیم حرفی هم داشته باشیم با ظرفیت تولیدمان است نه با مخازنمان، تصریح کرد: ممکن است در مقطعی نتوانیم تولید داشته باشیم، اما این مدت کوتاه خواهد بود و دائمی نیس،. ملت ما شرایط بدتر از این را هم گذرانده، بنابراین نخستین کار این است که ما در شرایط تحریم ظرفیت تولیدمان را بالا ببریم.

این خبر در حال تکمیل است ...

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829