در بحث مدیریت رسانهای سه نوع رسانه برای ترویج، آگاهسازی و فرهنگسازی مطرح است. اول حاکمیت رسانه (Owned Media)، دوم پرداخت پول و اجاره رسانههای دیگر (Paid media) و سوم پوشش رسانهای بدون پرداخت پول، که به Earned media معروف است و موضوع این یادداشت است.
مطابق ماده 67 قانون اصلاح الگوی مصرف، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و سازمان تبلیغات اسلامی و شهرداریها موظفند با همکاری وزارتخانههای نفت و نیرو در برنامهریزی و اجرای فعالیتهای فرهنگی و تبلیغاتی، اشاعه فرهنگ مصرف منطقی انرژی و اصلاح رفتار و الگوی مصرف را ملحوظ نمایند.
با توجه به محدودیتهای منابع مالی شرکت بهینهسازی در هزینههای پخش برنامههای مدیریت انرژی از طریق رسانه ملی، بهنظر میرسد مشارکت فعال دو جانبه سازمان صداوسیما و شرکت بهینهسازی مصرف سوختمیتواند نقش موثری در مدیریت انرژی و استفاده بهینه از منابع انرژی در کشور ایفا نماید.
شرکت بهینهسازی مصرف سوخت توانایی زیادی در تولید محتوای فنی و علمی مرتبط با بهینهسازی انرژی در کشور دارد و رسانه ملی به استناد ماده 67 قانون اصلاح الگوی مصرف میتواند با پوشش رسانهای رایگان محتواهای مذکور، گامی موثر در توسعه سیاستهای بهینهسازی انرژی در کشور بردارد. با توجه به نقش بهینهسازی انرژی در کاهش گازهای گلخانهای و آلایندههای هوا ، "بهینهسازی مصرف انرژی" در چارچوب رسالت اجتماعی شرکتها و موسسات دولتی و غیردولتی محسوب میشود و به عنوان راهکاری مهم به منظور حفظ محیط زیست و هوای پاک مطرح است.
نگاه به موضوع پخش برنامههای بهینهسازی انرژی در صداوسیما نباید جنبه تجاری داشته باشد و رویکرد رسانههای دیداری، شنیداری و نوشتاری مطابق ماده 67 قانون اصلاح الگوی مصرف میبایست متمرکز بر پوشش رسانهای با الگوی (Earned media) برای فعالیتهای مدیریت انرژی باشد، در اینصورت شرکت بهینهسازی مصرف سوخت ،تمرکز خود را بر تولید محتوای فنی و علمی گذاشته و با پخش مستمر پیامهای بهینهسازی انرژی، آگاهی اجتماعی و دانش عمومی مردم نسبت به موضوع مدیریت انرژی افزایش یافته و مشارکت اجتماعی عموم مردم نیز در تحقق برنامههای دولت و کاهش شدت انرژی کشور افزایش خواهد یافت.
جای برنامه ای با موضوع مدیریت مصرف انرژی که عملا منجر به کاهش هزینه های انرژی و کمک به اقتصاد خانواده ها می شود خالی است که می تواند طیف متنوعی از مخاطبان در ساعات پخش را پوشش دهد.
برخی موضوعات پیشنهادی برای برنامه سازی در صدا و سیما با همکاری شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به عنوان تولید کننده محتوا:
1-راهکارهای صرفه جوی برق و گاز در ساختمان های مسکونی/اداری /تجاری
2-بهینه سازی انرژی و نقش آن در سلامت جامعه و محیط زیست
3-بهینه سازی انرژی و پدافند غیر عامل
4-معرفی تکنولوژی های نوین گرمایشی و سرمایشی در ساختمان
5-آشنای با معاینه فنی موتورخانه وبرچسب انرژی ساختمان
شرکت بهینه سازی مصرف سوخت آماده هر گونه همکاری با رسانه ملی در قالب تولید محتوا مرتبط با موضوع بهینه سازی مصرف انرژی است.
"احمد فضلی" مشاور مدیرعامل در امور انرژی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت