طرح افزایش ۲ هزار دستگاه واگن جدید به ناوگان متروی کلانشهرهای کشور با امضای قراردادهایی بین شرکت بهینهسازی مصرف سوخت، شهرداریهای ۹ کلانشهر تهران، اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه، مشهد، کرج و قم و سازمانهای قطار شهری مربوطه، روی ریل اجرا قرار گرفت؛ طرحی که قرار است تا پایان سال ۱۴۰۰ محقق شود.
به گزارش خبرنگار شانا، امشب (سهشنبه، یکم آبانماه) در آیینی رسمی که با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت، جمعی از مدیران ارشد وزارتخانههای نفت و کشور، شهرداران و اعضای شورای شهر کلانشهرها و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد، قراردادهای همکاری بین شرکت بهینهسازی مصرف سوخت، شهرداریها و سازمانهای قطار شهری تهران، اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه، مشهد، کرج و قم امضا شد و به این ترتیب، طرح «توسعه حملونقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر» کلید خورد.
با اجرای کامل این طرح تا پایان سال ۱۴۰۰ که ارزش مجموع قراردادهای ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است، در مجموع هزار دستگاه واگن جدید به ناوگان متروی تهران و هزار دستگاه واگن جدید به ناوگان متروی هشت کلانشهر اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه، مشهد، کرج و قم اضافه خواهد شد.
بر اساس این گزارش، در مرحله نخست اجرای طرحِ افزودن واگنهای جدید به متروی ۹ کلانشهر کشور (۲هزار دستگاه)، افزایش۱۳۵۷ دستگاه واگن در مجموع در تهران و کلانشهرهای مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان، اهواز و قم تا ۲سال آینده و همینطور افزایش تا سقف ۸۲ دستگاه واگن به ناوگان متروی شهرهای کرج و کرمانشاه در سال ۱۴۰۰ (در مجموع ۱۴۳۹ دستگاه) در دستور کار قرار گرفته که قراردادهای مربوط به آن به امضا رسیده است. به این ترتیب، بهتدریج و با پیشرفت هر یک از این قراردادها، قراردادهای تکمیلی تا سقف ۲ هزار دستگاه واگن بین شرکتهای نامبرده امضا و اجرایی خواهد شد.
کاهش انتشار گازهای گلخانهای و بهبود روند مصرف سوخت
طرح «توسعه حملونقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه، مشهد، کرج و قم» با هدف بهبود و ارتقای حملونقل مسافر درونشهری، دستیابی به اهداف قانون توسعه حملونقل عمومی، مدیریت مصرف سوخت و کاهش آلودگیهای محیطی متناظر در دستور کار قرار گرفته است. طول مدت اجرای کامل این طرح، پنج سال و مدت زمان بازپرداخت در تهران ۱۰ سال و در کلانشهرها ۱۵ سال بعد از شروع بهکار واگنهای جدید برآورد شده است.
بازپرداخت سرمایهگذاریها در پروژههایی که قرارداد آنها از سوی وزارت نفت تایید شده و به بهرهبرداری رسیده باشد، متناسب با تعداد سفرهای اضافی از طریق واگنهای جدید، به میزان ۹,۸ سنت به ازای هر نفر سفر، به صورت تجمعی در تهران و کلانشهرها، حداکثر ۲.۶ میلیارد دلار (۱.۴۲ میلیارد دلار در تهران و ۱.۱۸ میلیارد دلار در کلانشهرها) و یا معادل ریالی آن به نرخ رسمی ارز اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در زمان بازپرداخت خواهد بود.
با توجه به اینکه در مصوبه شورای اقتصاد برآورد صرفهجویی حاصل از یک واگن در سال، ۱۴۲۱۴۸ دلار برای تهران و ۷۸۸۶۳ دلار برای کلانشهرها در نظر گرفته شده، پیشبینی میشود با اجرای کامل این طرح در تهران تا پایان سال ۱۴۰۹، معادل ۱۴۲۱,۵ میلیون دلار و در کلانشهرها تا پایان سال ۱۴۱۴ معادل ۱۱۸۲.۹۱ میلیون دلار صرفهجویی حاصل شود. با اجرای کامل این طرح در طول دوره، حدود ۱۷.۴ میلیارد لیتر در بنزین، ۷.۴ میلیارد مترمکعب در گاز طبیعی فشرده (سیانجی) و ۰.۷ میلیارد لیتر در گازوئیل صرفهجویی میشود و انتشار گازهای گلخانهای ۴۷.۱ میلیون تن معادل دیاکسیدکربن کاهش خواهد یافت.