مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت گفت: با همراهی سازمان ملی استاندارد و مجلس شورای اسلامی، سختگیریها در صدور برچسب انرژی خودروها تشدید میشود؛ خودروسازها تنها ٢ سال فرصت دارند.
به گزارش خبرنگار شانا، محسن دلاویز امروز (یکشنبه، ۲۵ شهریور ماه) در آیین تحویل خودروهای سنگینی که با حمایت شرکت بهینهسازی مصرف سوخت و همت شرکت ماموت تولید شده است، افزود:اصلاح الگوی مصرف سوخت ضرورت اجتنابناپذیری است که مقام معظم رهبری نیز در دیدار اخیرا بر آن تاکید کردهاند و ما نیز این دغدغه معظم له را با جدیت پیگیری میکنیم.
دلاویز گفت: دولت اقدامهای متعددی را در این زمینه شروع کرده که بعضا به نتایج خوبی نیز منتهی شده است و تحویل کشندههای جدید از سوی شرکت ماموت نیز از جمله این اقدامهاست.
وی افزود: این کشندههای جدید در قالب طرح نوسازی ۶۵هزار کامیون و کشنده فرسوده به ناوگان حملونقل کشور میپیوندند و با اجرای کامل این طرح، ۹,۲ میلیارد لیتر در مصرف گازوئیل صرفهجویی و از انتشار ۲۵ میلیون تن دیاکسیدکربن ممانعت میشود.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت با اشاره به مصرف بیرویه انرژی، تلفات انرژی در کشور را قابل توجه عنوان کرد و فرسودگی تاسیسات، عدم نوسازی و نبود فناوریهای روز را از جمله مهمترین عوامل این اتلاف انرژی برشمرد.
دلاویز گفت: در سال ۹۴ بالغ بر ۳۰۴ میلیون بشکه معادل نفت خام انرژی در بخش حملونقل مصرف شده که برابر با ۲۴ درصد مجموع انرژی مصرفی در کشور بوده است.
به گفته وی، مصرف بالای سوخت در کشورمان در شرایطی است که سرانه مالکیت خودرو در ایران پایین تر از نرم جهانی است. بهطوریکه در امریکا به ازای هر هزار نفر ۷۹۷ دستگاه خودرو و در ایتالیا بهازای هر هزار نفر ۶۷۹ دستگاه خودرو ثبت شده و این رقم در ایران به ازای هزار نفر، ۲۰۰ خودرو است.
وی تاکید کرد: امیدواریم با حمایت مجلس شورای اسلامی، سازمان ملی استاندارد و دیگر نهادهای متولی برای بهبود مصرف سوخت در بخش حملونقل تمهیدات جدی اندیشیده شود، زیرا وزارت نفت به تنهایی نمیتواند در این زمینه در حد ممکن راهگشا باشد.
به گفته وی، میانگین سوخت مصرفی خودروها در ایران ۷,۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که این رقم در دنیا ۵.۵ لیتر است و حتی مقرر شده تا سال ۲۰۲۰ به۴.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر کاهش یابد.
دلاویز در ادامه با بیان اینکه از هر یک میلیون خودروی سنگینی که در کشور تردد میکند بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه فرسوده است از تخصیص ۲۳ میلیارد تومان یارانه پنهان به گازوییل خبر داد و یادآور شد: اگرچه سیاستهای جایگزینی سوخت مایع با گاز طبیعی بهبود مصرف انرژی را به دنبال داشته است، اما باید در این زمینه اقدامات بیشتری انجام شود و باید از ابزار قیمتی نیز در مسیر اصلاح الگوی مصرف سوخت بهره برد.
وی در پایان از همکاری شرکت ماموت در تولید خودروهای سنگین قدردانی کرد و با اشاره به عملکرد موفق این شرکت در ساخت وسایل نقلیه و دیگر حوزهها، یادآور شد: این موضوع نشان میدهد اگر دولت از بخش خصوصی واقعی حمایت کند و با بخشنامههای گاه و بیگاه، دست و پای آنها را نبندد، میتوان شاهد دستاوردهای بسیاری از سوی فعالان بخش خصوصی بود.