بررسي نقاط قوت و ضعف سيستم قاب سبك فولادي

عوامل مربوط به هزينه:
اين سيستم ساخت، نيازمند نيروي انساني ماهر، ولي به تعداد كم و در زمان كم است. لذا مجموعه هزينه نيروي انساني در اين سيستم، كمتر از روش‌هاي سنتي است. ابزار مورد استفاده نيز نسبتاً كم هزينه هستند، ولي هزينه‌هاي بالاي تامين مصالح، به خصوص در دوره‌اي كه رواج چنداني نيافته است،اين سيستم را جزو سيستم‌هاي گران قيمت دسته‌بندي مي‌كند. اين سيستم نياز به مخارج ادواري خاصي ندارد و هزينه تعميرات احتمالي آن بسته به نوع خرابي، مي‌تواند خيلي متفاوت باشد.  

سيستم LFS از سيستم‌هايي است كه شعاع مصرف اقتصادي بالايي دارد. در صورتي كه اين سيستم به روش اجراي درجا (Stick – Built) برپا شود، مصالح اوليه را، كه بسيار سبك و كم حجم است، مي‌توان به فواصل دور و حتي مناطق صعب‌العبور نيز منتقل كرد. اين مصالح معمولاً به راحتي در حمل آسيب‌پذير نيستند، ولي در صورت بروز آسيب در قطعات، در ساختمان قابل استفاده نخواهند بود، و نياز به توليد مجدد قطعه است. اين در حالي است كه چند كاره بودن قطعات و قابليت جايگزيني قطعه خراب شده با ساير قطعات، سيكل ساخت را تا رسيدن مجدد قطعه متوقف نمي‌سازد. هزينه‌هاي انبارداري اين مصالح چندان قابل توجه نيست، زيرا ورق گالوانيزه در برابر شرايط جوي مقاوم است و به علاوه، فضاي زيادي براي انبارداري اين مصالح لازم نيست.

 
عوامل مربوط به زمان:

از نظر سرعت اجرا، تجربيات ساير كشور‌ها نشان داده است كه اين سيستم در زمان كمي برپا مي‌شود و سرعت اجرا نسبت به شيوه‌هاي سنتي و حتي صنعتي سنگين بسيار بالاتر است. نسبت فرآوري محصول در كارخانه نسبت به سايت در اين سيستم ساخت، بر اساس نوع اجرا و مقدار پيش ساخته‌سازي، مي‌تواند بسيار متغير و متفاوت باشد. اين سيستم قابليت اجرا در تمام شرايط جوي را دارد و با تغييرات شرايط جوي، مشكلات جدي در اجرا به وجود نخواهد آمد.

 
عوام مربوط به قابليت‌هاي اجرايي:

اجراي اين روش، نياز به نيروي ماهر و ابزار خاص دارد، ولي چگونگي اجرا و نحوه بكارگيري ابزار، به سادگي قابل آموزش خواهد بود. اقداماتي كه براي اجراي اين سيستم انجام مي‌شود، تعدد و گوناگوني كمي دارند و براي اجراي هر آيتم، يك سري اقدام ساده لازم است، هرچند قطعات اصلي اين سيستم از تعدد زيادي برخوردار نيست، ولي در زماني كوتاه، با استفاده از ابزار‌هاي ساده مي‌توان فرم‌هاي متنوعي را با آن‌ها توليد كرد.
استفاده از قطعات از پيش برش خورده يا پانل‌هاي پيش ساخته، قابليت اجراي طرح‌هاي مدولار را در اين سيستم افزايش مي‌دهد.اين سيستم براي تنوع در معماري فضا و اختيار دادن به طراح در ايجاد طرح‌هاي مختلف قابليت بالايي دارد. سهولت اجراي دهانه‌هاي متنوع و تغيير ارتفاع، به اضافه سادگي قرار دادن بازشو در جداره‌ها ـ كه مرهون قابليت تركيب آن با سيستم تير ستون است ـ اين سيستم را از جهت تطابق با طرح‌هاي معماري در سطح خوبي قرار داده است. نگهداري اين سيستم شرايط خاصي را نمي‌طلبد و به علت اجراي خشك، تغييرات آن به سادگي صورت مي‌پذيرد. به علت استفاده از مصالحي كه فرآوري عمده و خاص در سايت ندارند، مي‌توان اين سيستم را با دقت نسبتاً بالايي كنترل كرد.

 
عوامل مربوط به كيفيت و قابليت‌هاي فني:

به دليل كاهش زياد وزن و اتلاف اندك مصالح نسبت به شيوه‌هاي سنتي و دستي، اين سيستم براي انبوه‌سازي مناسب است، ولي اجراي ساختمان‌هاي بلند مرتبه در اين سيستم، با مشكل مواجه است. اجراي خشك، اين سيستم را براي بازديد‌هاي ادواري مناسب ساخته است. به اضافه اينكه، ايجاد تغييرات حين اجرا در نقشه‌هاي تاسيسات، معمولاً به سادگي انجام مي‌شود.
استفاده از ورق گالوانيزه، پايداري اين سيستم را در برابر هوازدگي و ميكرو ارگانيسم‌ها افزايش داده است. از نظر زيست‌محيطي، اين سيستم ساختماني در زمره سيستم‌هايي است كه انرژي اندكي براي ساخت اجزاي آن مصرف مي‌شود.
از نقاط ضعف اين سيستم، در صورتي كه در اجرا تمامي نكات فني مورد رعايت قرار نگيرد، خطر ايجاد صدا در حالت‌هاي انقباض و انبساط است.
وزن كم اين سيستم ساختماني (در حدود 60 درصد وزن واحد سطح سيستم‌هاي رايج ساخت و ساز) باعث مي‌شود نيرو‌هاي اعمال شده در صورت وقوع زمين لرزه به طور قابل توجهي نسبت به ساختمان‌هاي متداول كمتر باشد، تا حدي كه در اكثر موارد، اثر نيرو‌هاي اعمال شده توسط باد بيشتر و تعيين‌كننده‌تر از نيرو‌هاي ناشي از زمين لرزه است. در ضمن، وزن كم اين سيستم باعث مي‌شود به عنوان گزينه‌اي مناسب براي مناطق با مقاومت خاك كم، تلقي شود.
اينرسي حرارتي كم اين سيستم، آن را براي استفاده دائم مانند مسكوني، با مشكلاتي رو‌به‌رو مي‌سازد. ولي در عين حال، عملكرد آن را براي ساختمان‌هاي اداري، تجاري و ديگر ساختمان‌هاي با كاربري منقطع، بسيار مناسب مي‌سازد.
عملكرد صوتي ديوار‌ها و سقف‌هاي ساخته شده با اين سيستم، در صورت رعايت تمهيدات لازم، به راحتي جوابگوي انتظارات تعيين شده در مقررات ملي است.
مواد تشكيل دهنده LSF بار حريق ندارند، ولي پروفيل‌هاي سرد فرم داده شده مقاومت كمي در برابر حريق دارند و بايد به خوبي محافظت شوند. يكي از دلايل اصلي كاربرد گچ به عنوان پوشش داخلي اين سيستم‌ها دستيابي به اين هدف است.
با اجراي لايه بخاربند در حد فاصل جداره داخلي و عايق حرارتي، مي‌توان از خطر ميعان در ديوار‌ها جلوگيري كرد. به علاوه آنكه، سقف سرد در اين سيستم، كمك شاياني به كاهش خطر ميعان خواهد كرد.
به رغم اينكه بار مرده اين سيستم با اجزاي اصلي و كاربردي آن منتقل مي‌شود، ولي اجراي خشك، قابليت تغييرات آتي را تا حدي در آن به وجود مي‌آورد. معمولاً ساختار نماي اين سيستم، از سازه آن جدا است و از سهولت و دقت اجراي خشك برخوردار است.
اجراي خشك، امكان برچيدن و استفاده مجدد اين سيستم را ايجاد كرده است، به علاوه آنكه، قطعات و اجزا عمدتاً از مصالح و فلزات قابل بازگشت به چرخه ساخته شده‌اند.
 

 
 

منبع : -سيستم قاب سبك فولادي، دكتر بهروز محمدكاري-دكتر رسول احمدي، مركز تحقيقات ساختمان و مسكن، 1387

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829