رواج فناوری خانههای هوشمند و مدیریت مصرف انرژی، نیازمند فرهنگسازی عمومی، نقشآفرینی شرکتهای دانشبنیان، ایجاد کشش واقعی در بازارها و گسترش و دسترسپذیری تجهیزات این حوزه است.
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، خانه هوشمند (Smart home technology) شامل حسگرها، مانیتورها، رابطها، وسایل و دستگاههای متصل به یکدیگر برای امکان کنترل محلی و از راه دور محیط داخلی است.
وسایل و دستگاههای قابل کنترل شامل سیستمهای گرمایش و آب گرم دیگهای بخار، رادیاتور، روشنایی، پنجرهها، پردهها، درهای گاراژ، یخچال، تلویزیون و ماشین لباسشویی است. حسگرها و مانیتورها عوامل محیطی از جمله دما، نور، حرکت و رطوبت را تشخیص میدهند.
قابلیت کنترل توسط نرم افزار توسط تلفنهای هوشمند، تبلتها، رایانههای شخصی یا از طریق رابطهای سخت افزاری اختصاصی به عنوان مثال، کنترلهای نصب شده روی دیوار ارائه میشود. فناوریهای مختلف با استفاده از پروتکلهای ارتباطی استاندارد، معمولاً به صورت بی سیم به یکدیگر مرتبط میشوند. خانه هوشمند دارای پیکربندیهای بسیاری است و از زمینههای درخور توجه شرکتهای فناور به شمار میرود.
در دنیا به این فناوری توجهی جدی شده است. به طوری که خانههای هوشمند یکی از ۱۰ حوزه اقدام اولویت دار اتحادیه اروپا در برنامه راهبردی فناوریهای حوزه انرژی است؛ ایجاد فناوری، راهکار و خدماتی که هوشمندی را برای مصرف کنندگان انرژی به ارمغان میآورد. در پشت این راهبرد، مصرف بهینه انرژی، بازار جدید برای انرژیهای نو، مدیریت و حفاظت از دادهها است.
طیف گستردهای از پروژههای بودجه عمومی در سراسر اتحادیه اروپا برای مشارکت مصرف کنندگان در این چشم انداز در نظر گرفته شده است. چنین خانههایی به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از سیستم کارآمد انرژی در آینده دیده میشود، زیرا به کاهش تقاضای کلی و همچنین کاهش محدودیتهای عرضه در دورههای اوج بار کمک میکند. کارشناسان اتفاق نظر دارند که تغییرات اقلیمی و سیاست انرژی باعث توسعه بازار خانههای هوشمند خواهد شد.
آینده خانهها
نقش فناوری خانههای هوشمند به طور فزایندهای در حال گسترش است و از مدیریت مصرف انرژی به نقشهای تازهای مانند کنترل سیستمهای گرمایشی، آب گرم و روشنایی توسعه یافته است. پیش بینی میشود که بازار جهانی لوازم هوشمند به میزان ۶۵۰ برابر از ۴۰ میلیون دلار در ۲۰۱۲ به ۳۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ افزایش یابد. تحقیقات جهانی مصرف کنندگان در هفت کشور جهان، از جمله انگلستان و آلمان نشان دهنده استقبال بالا از این فناوریها است.
بیش از نیمی از مصرف کنندگان در نظرسنجی علاقه عمومی خود را به خانههای هوشمند ابراز داشتند و ۵۰ درصد از آنان معتقدند فناوری خانههای هوشمند تا چند سال آینده بر زندگی آنها تأثیر میگذارد. با این حال، رواج فناوری خانههای هوشمند و مدیریت مصرف انرژی، نیازمند فرهنگسازی عمومی، نقشآفرینی شرکتهای دانشبنیان، ایجاد کشش واقعی در بازارها و گسترش و دسترسپذیری تجهیزات این حوزه است. رشد بازار در نهایت به کاربران احتمالی بستگی دارد که ویژگیهای این فناوری نوظهور را بپذیرند و از آن استقبال کنند.
خانه هوشمند و مدیریت انرژی در ساختمانها
فناوری خانههای هوشمند در بخشهای گوناگونی کاربرد دارد که یکی از آنها مدیریت انرژی ساختمان است. SHTها میتوانند نه تنها مدیریت انرژی را بهبود دهند، بلکه همچنین امنیت و پایداری ساختمان را افزایش میدهند. اما این مزایا به تنهایی برای جذب کاربران و سازندگان ساختمانها به سوی فناوری خانهها هوشمند و مدیریت انرژی ساختمان کافی نیست.
تحقیقات بازار نشان داده است که مهمترین مانع در این مسیر، پذیرش هزینههای پیش پرداخت و به دنبال آن عدم آگاهی و نگرانی درباره کارایی، امنیت و پایداری این تجهیزات و همچنین حفظ حریم خصوصی کاربران است. چندین مطالعه با استفاده از نمونههای کوچک و آزمایشگاهی، نگرانیهای احتمالی کاربران در مورد SHT را عمیقتر بررسی کردهاند. این مطالعات علاقه به پتانسیل مدیریت انرژی خانههای هوشمند را تأیید کرده است، اما همچنین موانع احتمالی بازار را برای تصویب شامل هزینه، حریم خصوصی، امنیت، قابلیت اطمینان و قابلیت همکاری فناوریهای مختلف مشخص کرده است.
این تحقیقات نشان میدهد که کاربران نسبت به سیاستگذاران در مورد SHTها احتیاط بیشتری دارند. تجزیه و تحلیل بازار آگاه سازی بازیگران بازار، صنعت و خرده فروشان درباره خانههای هوشمند و برقراری ارتباط با ویژگیها، به ویژه مزایای این سیستم و ترویج آن کمک میکند.