اخبار

بهبود بازار نفت مستلزم پایبندی اعضای اوپک به توافق است

 افزایش و تعادل قیمت نفت در بازارهای جهانی، مستلزم پایبندی اعضای اوپک و غیراوپک به تعهداتشان مبنی بر کاهش تولید است.


مهران امیرمعینی، کارشناس ارشد موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی به خبرنگار شانا گفت: تصمیم اخیر سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در صورت اجرای کاهش سقف تولید از سوی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک می‌تواند قیمت را تا سطح ٥٠ تا ٦٠ دلار برای هر بشکه به تعادل برساند.

وی افزود: تنظیم و تثبیت بازار جهانی مستلزم همراهی و همکاری همه اعضا برای اجرای تعهدهای اخیر است، زیرا که پایبند نبودن به این توافق‎ها و بی تاثیر بودن بر بازار، نه تنها تاثیری بر تعادل و افزایش قیمت نخواهد داشت؛ بلکه شرایط را برای تولیدکنندگان سخت‌تر خواهد کرد.

 کارشناس ارشد موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی ادامه داد: اوپک با تصمیم اخیر نشان داد، هنوز می تواند با اجماع در بازارهای جهانی تاثیرگذار باشد.

به گفته وی، اوپک در دو سال اخیر هیچ نقشی در بازار نداشته و در عمل خنثی بوده است، اما با این تصمیم می‌تواند دوباره به عنوان بازیگر اصلی و تنظیم‌کننده بازار نقش تعیین‌ کننده‌ای ایفا کند.

امیرمعینی اعلام کرد: تصمیم اخیر اوپک می‌تواند تضمینی برای سرمایه‌‍گذاری و افزایش  قیمت در بازارهای جهانی باشد.

وی، درباره نقش ایران در تصمیم اوپک گفت: تصمیم چندجانبه اخیر این سازمان مبنی بر کاهش تولید، قبول سهم ایران به پیش از تحریم‌ها، حفظ منافع اعضای اوپک، افزایش قیمت نفت و سرمایه گذاری را به دنبال خواهد داشت.

یکصد و هفتاد و یکمین نشست اوپک با توافق اعضا برای کاهش تولید تا سقف ٣٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز همراه بود و به دنبال آن روسیه نیز به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان اعلام کرد که برای همراهی با اوپک برای کاهش ٣٠٠ هزار بشکه ای تولید خود آمادگی دارد.

ایران تنها کشوری است که نه تنها تولید آن در ٦ ماه نخست سال آینده میلادی کاهش نمی‌یابد، بلکه مجاز به افزایش تولید تا ٩٠ هزار بشکه در روز است.

تحلیلگران بازار انرژی امیدوارند با اجرای تصمیم اوپک و همراهی غیراوپکی‌ها، قیمت نفت به حدود ٥٠ تا ٥٥ دلار در هر بشکه افزایش یابد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829