قیمت گازوئیل در کشور ما در مقایسه با کشورهای همسایه تفاوت عمده دارد به طوری که در ایران لیتری ٣٠٠ و در کشورهای همسایه لیتری ٤٥٠٠ تومان است.
به گزارش خبرنگار شانا، حبیبالله حقیقی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ٣٠ خردادماه) مجلس شورای اسلامی، با ارائه گزارشی درباره عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تداوم پرداخت یارانه به سوخت را عامل دیگر قاچاق بویژه گازوئیل از کشور خواند و گفت: قیمت گازوئیل در کشور ما در مقایسه با کشورهای همسایه تفاوت عمده دارد به طوری که در ایران لیتری ٣٠٠ و در کشورهای همسایه لیتری ٤٥٠٠ تومان است.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، افزود: پدیده قاچاق، تولید ملی و اشتغال را تضعیف و بلکه تخریب کرده، مانع کسب درآمدهای دولت بوده و همچنین منابع ارزی کشور را از بین برده است.
وی گفت: تنوع موضوع قاچاق به عنوان دلیل نخست در کشور ما مطرح است.
حقیقی بیشترین حجم قاچاق را مربوط به کالاهای مجاز، مشروط و یارانهای برشمرد و گفت: قاچاق در حوزه کالاهای ممنوعه در ردیفهای آخر است.
وی ادامه داد: با ١٥ کشور همسایهایم که بنا بر شرایط اقتصادی متفاوتی که دارند پدیده قاچاق برای برخی از کشورها جنبه درآمدزایی دارد، از این رو نه تنها پیشگیری نمی کنند، بلکه آن را گسترش می دهند.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قاچاق را معلول ناکارآمدی فرآیندهای تجاری کشور عنوان کرد و گفت: هزینههای بالای ورود کالا از مبادی رسمی و تعدد تعرفهها در زمان ترخیص و ارزش افزوده قاچاق را به صرفه کرده است.
حقیقی، تداوم پرداخت یارانه به سوخت را عامل دیگر قاچاق به ویژه گازوئیل از کشور خواند و گفت: قیمت گازوئیل در کشور ما در مقایسه با کشورهای همسایه تفاوت عمده دارد به طوری که در ایران لیتری ٣٠٠ و در کشورهای همسایه لیتری ٤٥٠٠ تومان است.
وی با تاکید بر این که تا زمانی که برای مرزنشینان معیشت قابل قبول تامین نشود زمینههای انتقال کالا از معابر غیررسمی کشور همواره فراهم است، افزود: منفعت اصلی در قاچاق کالا را کسانی میبرند که اصلا دیده نمیشوند و جنسشان را در مبدا تحویل گرفته و در مقصد تحویل میدهند.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از فقدان مدیریت یکپارچه در مبادی رسمی کشور و نقش داشتن چندین دستگاه به طور موازی در این باره به عنوان دیگر زمینه گسترش قاچاق در کشور نام برد و گفت: عوامل فرهنگی و اجتماعی از جمله تغییر الگوی مصرف و گرایش به خرید کالاهای خارجی نیز از جمله علل افزایش ورود قاچاق به کشور است.
وی به تعدد مبادی غیررسمی ورود و خروج کالا به کشور به عنوان عامل دیگر حجم بالای قاچاق در کشور اشاره کرد و با تاکید براینکه قاچاق مسئلهای تکبعدی نیست به تشریح رویکردهای برنامهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و اقدامات پیشگیرانه آن اشاره کرد و از تهیه بسته نظارت بر ترانزیت خارجی توسط این ستاد خبر داد.
حقیقی خاطرنشان کرد: در رابطه با همین مبادی رسمی نیز مدیریت یکپارچه ای اعمال نمی شود به گونه ای که ۲۳ دستگاه متولی نظارت بر این مبادی هستند و نگاه های متفاوتی نیز به مسائل و مشکلات این مبادی دارند.
وی در ادامه به بیان رویکردهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای مقابله با پدیده قاچاق پرداخت و گفت: اصلاح و نوسازی فرآیندهای تجاری و گمرکی، ساماندهی نظارت های مرزی و فرامرزی، ساماندهی نظام حمل و نقل و تهیه بسته نظارت بر ترانزیت خارجی از جمله برنامه ها و رویکردهای ستاد است.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: افزون بر این، استفاده از ظرفیت نیروهای مسلح شامل سپاه و ارتش در حوزه دریایی و نیز درون شهرها نیز از دیگر رویکردهای ستاد برای مقابله با قاچاق کالا است.
حقیقی با اشاره به دستاوردهای این ستاد در سالهای اخیر گفت: کاهش حدود ۱۰ میلیارد دلاری حجم قاچاق از سال ۹۲ به ۹۴، افزایش حجم کشفیات و نیز افزایش جرایم وصولی از مهمترین دستاوردهای ستاد در ٢ سال اخیر بوده است.